Ga naar www.onderwijsinspectie.nl, voer een schoolnaam in en je kunt het officiële opbrengstenoverzicht bekijken. Je kunt ook zelf direct een vraag stellen aan de inspectie.
Leerplannen, interdiocesane proeven en OVSG-toetsen
De onderwijsverstrekkers controleren vervolgens zelf hoe hun leerlingen presteren en of ze hun leerdoelen en eindtermen halen. Ze meten dus zelf de kwaliteit van hun onderwijs.
Scholen investeren in de omgeving van de leerlingen, ook wel het pedagogische klimaat genoemd. Op een school met een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen, leraren en ouders zich gezien, serieus genomen en veilig. Iedereen voelt zich er welkom. Leerlingen en leraren mogen en durven zichzelf te zijn.
Scholen waar de inspecteur risico's ziet, krijgen geïntensiveerd toezicht. Als de school van jouw keuze basistoezicht heeft, doet hij het dus goed. Maar je kunt ook het hele kwaliteitsrapport inzien. Je leest dan bijvoorbeeld over toetsresultaten en hoe de zorg en begeleiding zijn georganiseerd en beoordeeld.
Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan een gezonde leefstijl. Scholen kunnen het vignet behalen door volgens de Gezonde School-aanpak te werken aan een gezondheidsthema. Bijvoorbeeld aan het thema Welbevinden.
Kenmerken die ze noemen zijn 'Kind centraal', 'Wederzijdse betrokkenheid' 'Sociale vaardigheden', 'Zelfvertrouwen en zelfstandigheid' en 'Kwaliteit van onderwijs'.
Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting zijn de kernwaarden van het openbaar onderwijs. Met deze kernwaarden zet het openbaar onderwijs zich op de kaart. Lees hier de wetenschappelijke onderbouwing van de kernwaarden.
Onder basiskwaliteit wordt verstaan: de mate waarin de scholen voldoen aan de minimale eisen die gesteld worden aan de kwaliteit van 1) het leerstofaanbod, 2) de onderwijstijd, 3) het pedagogisch-didactisch handelen van leraren, 4) het schoolklimaat, 5) de leerlingzorg en 6) de leerprestaties.
De Betere Basisschool is een integrale aanpak om de kwaliteit van het onderwijs en de schoolorganisatie te verbeteren. Het instrument wordt na een nulmeting geheel op maat voor de school gemaakt. Daarna wordt het door de CED-Groep in samenspraak met het team en de directie/het coördinatieteam uitgevoerd.
Als ouder mag je verwachten dat school het beste met je kind voorheeft en zo goed mogelijk wil helpen in de ondersteuning. Andersom verwacht school dit ook van jou als ouder. Jullie kijken beiden op jullie eigen manier naar jouw kind. Jij weet goed hoe je kind zich thuis en op andere plekken gedraagt.
Kind van 3 jaar en 10 maanden mag wennen op school
Vanaf 3 jaar en 10 maanden mag uw kind op de meeste basisscholen een aantal (halve) dagen naar school om te wennen. Deze wendagen duren maximaal 5 dagen. Niet alle basisscholen hebben wendagen. Neem daarover contact op met de school.
Gemiddelde groepsgrootte basisonderwijs
De overheid schrijft niet voor hoeveel leerlingen er in een groep mogen zitten. Dit bepaalt de school van uw kind zelf. De gemiddelde groepsgrootte in 2019 was 22,6 en in 2020 22,9.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Onderwijzen van de vaardigheid.Belang van de les.Begeleide inoefening.De leerlingen nemen het toepassen van de leerstof over.
Onderwijs is de sleutel voor de ontwikkeling van een kind én van een samenleving. Een kind dat goed onderwijs krijgt, krijgt kansen voor de toekomst. Daarom heeft ieder kind recht op goed onderwijs. Overal en altijd.
Effectieve leertijd: De leerkracht/pedagogisch medewerker benut de onderwijstijd zo optimaal mogelijk, door: planning van het aanbod. nadenken over de organisatie van het aanbod. consequent uitvoeren van de planning.
Het schoolklimaat vormt een weerspiegeling van de houding en overtuigingen van de schoolpopulatie. Een positief schoolklimaat is gebaseerd op een gedeelde visie op succes voor alle leerlingen en leerkrachten, gebaseerd op respect voor ieders talenten en behoeften.
Gezonde School-activiteiten hebben als doel de leefstijl van leerlingen positief te beïnvloeden. Het zijn programma's gericht op bijvoorbeeld het voorkomen van overgewicht, pestgedrag en alcohol- en drugsgebruik. Of gericht op het verbeteren van sociaal-emotioneel welbevinden of het stimuleren van beweging.