De schoolleider maakt het concept werkverdelingsplan. De schoolleider draagt er zorg voor dat de teamleden op de hoogte zijn van de belangrijkste zaken. Na bespreking met het team wordt het werkverdelingsplan als voorgenomen besluit voorgelegd aan de PMR.
Het werkverdelingsplan geeft mogelijkheden om opnieuw met elkaar te kijken naar de werkverdeling, maar het is ook mogelijk om huidige afspraken uit het basis of overlegmodel te handhaven. Als het team het hierover maar met elkaar eens is.
In het werkverdelingsplan staat hoe alle werkzaamheden binnen een school worden verdeeld over de beschikbare uren van het personeel. Als het goed is, past de hoeveelheid werk binnen de uren die beschikbaar zijn.
Opslagfactor (deel 2 artikel CAO PO) Aan het geven van les en het verzorgen van lesgebonden en/of behandeltaken is voor- en nawerk verbonden. Deze uren worden uitgedrukt in een opslagfactor. De opslagfactor wordt vastgesteld tussen 35 % en 45 % van de lesuren.
In het werkverdelingsplan wordt neergelegd wat er in het komend schooljaar aan activiteiten plaats zal vinden op een school of binnen een team. Ook de wijze van de verdeling van deze activiteiten over de medewerkers wordt voorgelegd.
Bij een deeltijd dienstverband wordt het recht vastgesteld naar rato van de werktijdfactor en afgerond op een half uur. Een 56-jarige met een werktijdfactor van 0,7500 heeft recht op 0,7500 x 340 = 255 uur BAPO (ofwel 156 lesgevende uren BAPO).
Instemmingsrecht op onderwijskundige doelstellingen van de school. Instemmingsrecht bij plannen voor fuseren, bij het vaststellen of aanpassen van het schoolreglement en/of het beleid om ouders te laten helpen op school.
Een school kent een aantal activiteiten waarbij de aanwezigheid van (bijna) alle lesgevenden is gewenst. Dit is gevat onder de noemer 'algemene schooltaken'. Dit begrip dient niet naar alle kanten uitgebreid te worden, omdat het echt gaat om taken die de school van al het personeel verwacht.
Lesgebonden taak (325 uur)
Dit zijn de uren die gereserveerd zijn voor het voor- en nawerk, de zogenaamde opslagfactor: voorbereiden van lessen, nakijken van gemaakt werk, bijhouden van leerlingvolgsysteem etc. In het basisonderwijs wordt hiervoor meestal het (te) lage percentage van 35% gehanteerd.
Het aantal lesuren of lesgebonden en/of behandeltaken bedraagt maximaal 930 uur per jaar. In onderling overleg tussen werkgever en werknemer kan per jaar op schriftelijk verzoek van de werknemer een hoger maximum dan 930 uur worden overeengekomen.
het aantal lesuren op jaar basis is 1113, lesgerelateerd uren 63 en 132 uur deskundigheidsbevordering ( 10% van 1327uur op basis van 0.8 fte).
Fte betekent fulltime-equivalent. Het is het officiële meetmiddel waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek. Een functie van 0,6 fte bijvoorbeeld is – uitgaande van een werkweek van 38 uur – een functie van 0,6 x 38 = 22,8 uur.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
Vakantiedagen voorgezet onderwijs
Zij hebben bij een werkweek van 40 uur 426 uren vakantieverlof. Dat zijn: 160 uur wettelijke vakantie-uren; 266 uur bovenwettelijke vakantie-uren.
Totaal gemiddelde per week is 45,2 uur, bij een fulltime-aanstelling (norm werkweek is 42,5 uur) (Algemene Onderwijsbond, 2017).
In artikel 2.3, lid 3, van de CAO PO 2021 is bepaald dat een werknemer niet verplicht is op een voor hem niet reguliere (ingeroosterde) werkdag te komen werken. Het uitgangspunt is dat er per schooljaar afspraken gemaakt worden op welke dagen in de week de werknemer wordt ingezet (artikel 2.3, lid 2).
3. Wie mogen er lid worden van de MR? Alle personeelsleden (ook niet-onderwijzend), ouders en leerlingen (in het voortgezet onderwijs) mogen in beginsel lid worden van de MR.
Het medezeggenschapsreglement wordt opgesteld door het schoolbestuur. Dit reglement wordt vastgesteld nadat twee derde van de MR of gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) instemt.
De MR heeft vijf verschillende soorten rechten: drie algemene en twee bijzondere. De drie algemene rechten zijn het recht op overleg, het recht op informatie en het initiatiefrecht. De twee bijzondere rechten zijn het adviesrecht en het instemmingsrecht.
De grote bapo is 340 uur. Je betaalde een eigen bijdrage van 35%. Ook in de overgangsregeling betaal je een eigen bijdrage. Als je 340 uur verlof wilt houden, betaal je over 300 uur een eigen bijdrage van 50%.
Bent u 57 jaar of ouder en had u BAPO op 30 september 2014, dan behoudt u tot uw aow-leeftijd recht op het overgangsbudget van 170 uur. Over deze uren geldt een eigen bijdrage van 50 procent (40 procent bij salarisschaal 8 of lager).
Als je fulltime werkt, heb je recht op 40 uren duurzame inzetbaarheid. Als je parttime werkt, vermenigvuldig je 40 uur met jouw werktijdfactor en dan weet op hoeveel uren jij recht hebt.
Na de eerste 16 uur ongeoorloofde afwezigheid dient een vervolgmelding gedaan te worden zodra er binnen een periode van vier weken wederom 16 uur ongeoorloofd verzuim is opgebouwd. De school dient te melden, ongeacht of er een actie vanuit school of leerplichtambtenaar loopt.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Salarissen van leerkrachten
Netto verdient een startende leerkracht in het kleuter, lager en secundair onderwijs 1.663,67 euro. Na 10 jaar is dat gestegen tot 1.950,07 euro. Wie 20 jaar op de teller heeft, krijgt een nettoloon van 2.241,48 euro.