Elk jaar maken de ministers samen de rijksbegroting. Ieder ministerie heeft daarin een eigen hoofdstuk. In de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap staat bijvoorbeeld hoeveel geld er gaat naar lerarensalarissen, onderhoud van schoolgebouwen, schoolboeken en onderzoek op universiteiten.
Het kabinet bereidt de Rijksbegroting voor en stelt deze op. Dit gebeurt in het voorjaar.
Het ministerie van Financiën schrijft een uitleg bij de belangrijkste keuzes, plannen en uitgaven in de Rijksbegroting. Die uitleg heet de Miljoenennota. Ook op Prinsjesdag stuurt de staatssecretaris van Financiën het Belastingplan aan de Tweede Kamer.
Elke gemeente en provincie moet zorgen voor een begroting die 'structureel en reëel in evenwicht' is. Bij gemeenten stelt de gemeenteraad daarbij de kaders en controleert het bestuur.Bij provincies doen de Provinciale Staten dit. Dit heet ook wel het horizontale toezicht.
De inkomsten van de overheid bestaan vooral uit de belastingen en premies die burgers en bedrijven betalen. De overheid geeft dit geld uit aan voorzieningen zoals scholen, wegen en ziekenhuizen.
De bankbiljetten worden geproduceerd door een beveiligde drukkerij in opdracht van een land en onder verantwoordelijkheid van een centrale bank gedistribueerd naar commerciële en secundaire banken.
In 2020 gaf een gemiddeld huishouden ruim 35 duizend euro uit. Een derde gaat op aan huisvesting, water en energie.Aan eten, drinken en genotmiddelen zoals alcohol en tabak wordt bijna een vijfde uitgegeven.
De uitgaven in 2024 zijn naar verwachting ruim 433 miljard euro. Tabel 2.1.1 toont het overzicht van de verwachte uitgaven en inkomsten, inclusief de raming voor de komende jaren. Het EMU-saldo 2024 komt naar verwachting uit op een tekort van 31,7 miljard euro in 2024. Uitgedrukt in procenten bbp is ‒ 2,9%.
De belangrijkste taak van de Inspectie van Financiën bestaat in de zgn. administratieve en begrotingscontrole. De administratieve en begrotingscontrole is een geheel van regels en procedures dat de Regering aan zichzelf en aan ieder van haar leden oplegt voor de voorbereiding, uitvoering en bijsturing van de begroting.
Waar bij de Begroting de 3 W-vragen centraal staan (wat willen we bereiken, wat gaan we daarvoor doen en wat mag het kosten?) draait de jaarrekening meer om de 3 H's. Heeft de gemeente bereikt wat zij wilde bereiken?
Ieder jaar biedt de minister van Financiën op Prinsjesdag de Miljoenennota en de Rijksbegroting in een koffertje aan de Tweede Kamer aan.
Het niveau van de overheidsschuld is in Europees en internationaal perspectief relatief laag en wordt gedrukt door de aanhoudend hoge inflatie. De schuldquote bedraagt naar verwachting 47,6% bbp in 2023 en 47,3% bbp in 2024, wat neerkomt op circa 510 miljard euro in 2024.
Wat is het verschil tussen de Miljoenennota en de Rijksbegroting? In de Miljoenennota staan de belangrijkste financiële plannen en in de Rijksbegroting staat hoeveel geld ieder ministerie precies krijgt en wat de verwachte uitgaven voor het komende jaar zijn.
Elk jaar maken de ministers samen de rijksbegroting. Ieder ministerie heeft daarin een eigen hoofdstuk. In de begroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap staat bijvoorbeeld hoeveel geld er gaat naar lerarensalarissen, onderhoud van schoolgebouwen, schoolboeken en onderzoek op universiteiten.
Zij leveren stukken over hun eigen departement aan en bespreken dat met de minister van Financiën. Over de uiteindelijke vaststelling van de Miljoenennota wordt iedere zomer door het kabinet beslist.
Comptabiliteitswet 2016
De Comptabiliteitswet regelt de inrichting en het beheer van de rijksbegroting, het financieel en materieel beheer van de rijksbegroting, en de controle en de verantwoording van het Rijk. De Comptabiliteitswet is gebaseerd op artikel 105, vierde lid, van de Grondwet.
Met deze wet werd de grondwettelijke controle van het Congres over de begroting hersteld door nieuwe procedures in te stellen voor de controle op inbeslagnames en door een formeel proces in te stellen waarmee het Congres onafhankelijk van de president zijn eigen begrotingsprioriteiten kon ontwikkelen, coördineren en handhaven.
De Commissie is verantwoordelijk voor het beheer van het geld, hoewel zij meer dan de helft ervan samen met de regeringen van de EU-landen beheert. Elk jaar beoordeelt het Parlement of de Commissie de begroting van het voorgaande jaar goed heeft uitgevoerd, op basis van een aanbeveling van de Raad.
Het parlement (de Staten-Generaal) controleert de regering. Ministers leggen in het parlement verantwoording af over hun beleid.
De opbrengst van de loon- en inkomstenheffing, de grootste inkomstenbron van de overheid, steeg in 2023 naar 128,4 miljard euro. De toename van 9 procent komt vooral door toegenomen lonen. De inkomsten uit de btw namen door hogere prijzen voor goederen en diensten met 5,5 miljard euro toe tot 79,5 miljard euro.
“Miljonairs” zijn in dit bericht huishoudens woonachtig in Nederland met een vermogen van minstens 1 miljoen euro, exclusief de waarde van de eigen woning (hoofdverblijf) en de eventueel daarop rustende hypotheekschuld.
Boodschappen en voedsel kosten gemiddeld tussen de €200 en €300 per maand, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, eetgewoonten, locatie en waar de boodschappen worden gedaan. Verzekeringen, zoals zorg-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen, kosten gemiddeld tussen de €150 en €200 per maand.
Anderhalf procent van de huishoudens hebben meer dan 500 duizend euro financieel vermogen. Leeftijd is een belangrijke factor in de vermogensopbouw.