De ANWB komt met het antwoord op basis van onderzoek via de Veilig Rijden-app. Het verlossende antwoord is: mannen rijden veiliger dan vrouwen. Volgens de ANWB rijden momenteel 41.000 mensen rond met de speciale app van de organisatie. Samen hebben de gebruikers ruim 510 miljoen kilometer afgelegd.
Uit een Brits onderzoek onder bijna 1400 automobilisten blijkt dat vrouwen een stuk beter rijden dan mannen. Automobilisten werden beoordeeld op zaken als bumperkleven, houden aan de snelheid en de bocht afsnijden. Vrouwen scoren gemiddeld 23,6 van de 30 punten, tegen 19,8 voor mannen.
De meeste vrouwen kunnen niet autorijden. Geen grap; ze zijn er niet goed toe in staat – fysiek gezien dan. Dat komt doordat hun benen gemiddeld korter zijn dan die van mannen. Daardoor moeten ze dichter bij het stuur zitten om de pedalen te kunnen raken en meer rechtop om over het dashboard te kunnen kijken.
Mannen even wegkijken nu, want uit onderzoek van het British Medical Journal blijkt dat vrouwen nog steeds betere chauffeurs zijn dan mannen. Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets.
Vrouwen kunnen beter autorijden dan mannen. Zeg nooit meer “t 'Is weer een vrouw”, want onderzoek van Vias Institute toont aan dat vrouwen juist beter kunnen autorijden dan mannen. Vrouwelijke chauffeurs geven hun mannelijke tegenhangers zelfs op verschillende manieren het nakijken.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Te hard rijden is niet alleen de grootste zorg, maar ook de grootste oorzaak. De meeste aanrijdingen binnen de bebouwde kom worden door snelheidsovertredingen veroorzaakt. Binnen de bebouwde kom geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. Binnen de meeste woonwijken is dat nog lager: 30 kilometer per uur.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden. In 2019 daalde dit cijfer naar 203.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Het meest voorkomende ongeluk is de kop staart botsing. Hierbij botst een auto met zijn voorkant (kop) tegen de achterkant (staart) van de auto voor hem aan.
chauffeuse - ANW (Algemeen Nederlands Woordenboek)
Salaris Chauffeur
Een Chauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.365 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.015 (laag) tot € 2.720 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
autobestuurder, autorijder, bestuurder, chauffeur. bestuurder (zn) : chauffeur, conducteur.
Een chauffeur is in het algemeen de bestuurder van een motorvoertuig, al dan niet beroepsmatig. Het woord is afgeleid van het Franse werkwoord chauffer, dat "verhitten" betekent.
Puzzelomschrijvingen van stopplaats:
Bushalte. Halte. Halteplaats. Plaats waar een voertuig stopt.
Als vrachtwagenchauffeur is vrijheid een van je belangrijkste voordelen. Je kunt veilig over de weg rijden en zit niet de hele dag in een hokje. Je kantoor is de weg, je zit niet vast aan eindeloze vergaderingen en papierwerk, en niemand kijkt over je schouder mee terwijl je werkt.