Transportrisico. De wet bepaalt dat het risico voor de goederen pas over gaat op de koper op het moment dat hij (of een door hem aangewezen derde) het product ontvangt. Dat betekent dat de verkoper aansprakelijk is voor schade die optreedt tijdens het vervoer. Hierbij gaat het om fysieke inontvangstneming door de koper ...
De CMR regelt niet wíe de vrachtbrief moet opmaken. De AVC 2002 eisen dat de afzender voor een volledig en naar waarheid ingevulde vrachtbrief zorgt. Deze vrachtbrief moet tegelijkertijd met de goederen ter beschikking worden gesteld.
Als vervoerder bent u tijdens transport aansprakelijk voor beschadiging of verlies van de goederen. Een CMR-verzekering vergoedt de claims die in geval van schade tegen u gericht worden.
De Vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering verzekert de aansprakelijkheid van vervoerders voor schade aan andermans goederen tijdens transport. Denk aan verlies of beschadiging van de lading. Maar ook kosten door vertraging en schade die ontstaat door laden en/of lossen.
Soms is een vervoerder zelfs helemaal niet aansprakelijk. Zoals bij overmacht en wanneer u zelf de goederen slecht verpakt heeft. Soms raken goederen kwijt of is er tijdens het vervoer sprake van diefstal. Met een transportverzekering dekt u het risico af dat u loopt wanneer u goederen laat vervoeren.
De AVC 2002 (2015) stelt duidelijk dat de afzender (opdrachtgever) de vrachtbrief moet opmaken. Deze moet ervoor zorgen dat de goederen op de afgesproken plaats, tijd en wijze aan de vervoerder worden geleverd. De vrachtbrief en eventueel andere documenten moeten daarbij zijn gevoegd.
Volgens de CMR-condities (zie verder) geldt als "afzender": de contractuele wederpartij van de vervoerder, oftewel de opdrachtgever tot het vervoer. Dat is dus niet per se degene waar de goederen geladen worden. Immers, ook de ontvanger kan opdracht hebben gegeven tot het vervoer, bv. bij een "af fabriek" aankoop.
In vrijwel alle landen is het verplicht om een vrachtbrief in de vrachtauto aanwezig te hebben. De meest gebruikte vrachtbrieven in het wegvervoer zijn de AVC-vrachtbrief voor binnenlands vervoer en de CMR-vrachtbrief voor internationaal vervoer.
Verzender is verantwoordelijk - gevaarlijke goederen/ADR | ColliCare Logistics Nederland.
De producent van een stof met gevaarlijke eigenschappen is verantwoordelijk om deze te testen en te classificeren. De uitkomsten worden vastgelegd in een Material Safety Data Sheet (MSDS). Op de MSDS worden onder meer de samenstelling van de stof, het vlampunt en de giftigheid aangegeven.
Het ADR is het verdrag voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Sommige voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen moeten aanvullend voor het ADR worden gekeurd, en beschikken over een certificaat van goedkeuring.
Controle door politie, inspectie
De vrachtbrief is, samen met vergunningen/diploma's e.d. het document waarop (inter)nationale handhavers controleren of u gerechtigd bent de goederen te transporteren.
Handtekening van de vervoerder
Op verzoek van de vervoerder moet de afzender de vrachtbrief ondertekenen. De vervoerder vermeldt vervolgens zijn gegevens op de vrachtbrief en ondertekent deze. Hij overhandigt het exemplaar dat voor de afzender bestemd is. De ondertekening mag worden gedrukt of gestempeld.
Definitie cabotage
Wanneer een vervoerder uit een EU-lidstaat goederen vervoert tussen 2 punten binnen de grenzen van een andere lidstaat is dat cabotage.
De afzender is de opdrachtgever van de vervoerder. Vaak worden de goederen op het adres van een warehouse of een distributiecentrum afgeladen. Het aflaadadres is dan niet gelijk aan het adres van de afzender. In veel gevallen verleent de aflader extra diensten aan zijn klanten.
Op de vrachtbrief hoeft slechts de aard en omvang van de goederen als omschrijving te worden vermeld; de paklijst bevat een meer gedetailleerde opsomming van de goederen. De paklijst is niet relevant in het kader van de aansprakelijkheid van de vervoerder.
Het CMR-verdrag regelt de rechten en plichten van de partijen bij internationale transporten tussen de aangesloten landen. In België is het CMR-verdrag ook van toepassing op nationaal vervoer voor voertuigen met meer dan 500 kilogram laadvermogen.
Het ADR (hoofdstuk 1.4) verplicht de afzender de vervoerder te voorzien van de aanduidingen die in het vervoersdocument moeten worden vermeld.
De Algemene Vervoerscondities 2002 (AVC) zijn algemene voorwaarden. U kunt deze voorwaarden gebruiken bij goederenvervoer over de weg in Nederland. Voor goederenvervoer over de grens gelden andere regels.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert transporteurs van gevaarlijke stoffen.
De kosten voor een goede transportverzekeringen zijn eigenlijk bescheiden te noemen. Voor verreweg de meeste beroepen, heeft u voor rond de Euro 8,50,- per maand al de bovengenoemde uitgebreide dekking. Een hoger verzekerd bedragen zoals bijvoorbeeld Euro 10.000,- komt op zo'n 12.50 per maand.
Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) bent u verzekerd voor het risico van aansprakelijkheid, wanneer u, uw medewerkers, of uw producten schade veroorzaken bij anderen. U bent dan mogelijk aansprakelijk.
Met de Eigen vervoerverzekering verzeker je jouw eigen spullen in je bedrijfswagen tegen schade en diefstal. Met een Goederentransportverzekering verzeker je het transport van jouw producten die je door een ander laat vervoeren.
De afkorting CMR staat voor 'Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route' (Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg). Het CMR-verdrag is een internationaal verdrag onder auspiciën van de Verenigde Naties.