Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Niet het bezorgbedrijf, maar de webwinkel is verantwoordelijk. Het maakt niet uit waar het pakketje is kwijtgeraakt Jij hebt het in ieder geval nooit ontvangen. "Blijkt het pakketje nergens te bekennen?Dan is de winkelier verplicht om de aankoopprijs terug te betalen, ook als je buurman het pakketje verbergt.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf.
Als u via internet een bestelling heeft geplaatst is de webwinkel in principe verantwoordelijk voor het veilig aankomen van het pakket bij u. De webwinkel draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt.De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Koninklijke PostNL is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade en/of kosten van de Afzender als gevolg van de (tijdelijke) niet beschikbaarheid van de track & trace functionaliteit. 16.2 Bij de verzending dient gebruik te worden gemaakt van de door Koninklijke PostNL beschikbaar gestelde verzenddocumenten.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt. In deze situaties zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor bezorging: Zij kiezen een andere vervoerder dan de vervoerders die u aanbiedt.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken. Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
En laat de inhoud verzekeren tot maximaal € 5.500
Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging.
Neem zo snel mogelijk contact op met de verzender, bijvoorbeeld de webshop waar de bestelling vandaan komt. De verzender kan de schade bij DHL claimen. En mogelijk kan de verzender je voorzien van een passende oplossing, zoals een vervangende zending sturen of het teruggeven van het aankoopbedrag.
We bezorgen elke week 35 miljoen poststukken zonder track en trace, en dat gaat bijna altijd goed. Maar soms raakt er wel eens een poststuk kwijt. We kunnen dan helaas niet onderzoeken wat daarmee gebeurd is. Post zonder track & trace kunnen we namelijk niet volgen in onze systemen.
Klacht indienen als ontvanger van post
Heeft u een brief of pakket niet of te laat ontvangen? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als ontvanger. U kunt ook eerst contact opnemen met het bedrijf waarvan u post verwacht.
Douane controleert inhoud pakket
Klopt de omschrijving of inhoud van uw pakket niet? Dan neemt de koeriersdienst contact op met de Douane. Als de Douane vermoedt dat het om illegale goederen gaat, controleert de Douane de inhoud van het pakket. Dit gebeurt in de loods van de koeriersdienst.
“Pakketfraude”, wordt het in politiekringen genoemd. Het zit zo, klinkt het bij de politie van de zone Zennevallei: oplichters bestellen iets bij een webshop. In het bestelproces kiezen ze ervoor om de aankoop achteraf te betalen. Hij of zij doet dat met een nepprofiel en geeft jouw adres op.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
PostNL bezorgt post van dinsdag tot en met zaterdag. Als je vóór de buslichting jouw brief post, dan wordt deze meestal de volgende werkdag bezorgd.
Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro. Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Het risico van de retourzending wordt overgedragen zodra je als webshop het transport voor de retourzending verzorgt. Op het moment dat de vervoerder, in dit geval een gemachtigde van de webshop, het artikel overhandigd krijgt door de consument, dan ben je vanaf dat moment verantwoordelijk voor het risico.
Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo.
Is je klant niet thuis als wij het pakket bezorgen? Dan geven we het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code en in de PostNL-app kan je klant zien waar het pakket is. De track & trace-code staat bijvoorbeeld in de e-mailbevestiging die jij je klant stuurt.
Let op: zie je 'Bellen' niet staan?Dan is onze telefonische klantenservice op dat moment gesloten. Daan vertelt je wanneer onze klantenservice weer open is. Ook vertelt hij je op welke andere manieren je wel contact kunt opnemen.