Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Zodra het pakket onderweg is, ligt de verantwoordelijkheid voor een veilige en tijdige levering bij de vervoerder. Het is de taak van de vervoerder om ervoor te zorgen dat het pakket niet zoekraakt en op de afgesproken datum bij de koper wordt afgeleverd.
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.
Eerst onderzoek voordat je een claim indient
Wij onderzoeken dan eerst wat er is gebeurd. Daarna laten we je weten of je online jouw claim kunt indienen. De eventuele financiële compensatie af van het gewicht van je zending en of je een verzekering hebt afgesloten voor je zending.
U dient contact op te nemen met de verkoper om een herlevering of restitutie aan te vragen - u kunt bellen, e-mailen of een brief schrijven. U kunt ervoor kiezen om geen toekomstige leveringen bij een buurman achter te laten door een formulier op de website van Royal Mail in te vullen.
U kunt de items ook als gestolen opgeven als het bedrijf ze naar uw gebied heeft getraceerd, maar ze niet zijn afgeleverd. U kunt ook overwegen om DHL aan te klagen voor het niet leveren. U kunt maximaal $ 15.000 aanklagen bij de rechtbank voor kleine vorderingen in uw staat.
Als een pakket als afgeleverd wordt gemarkeerd en u het niet hebt gezien, dan is de verkoper verantwoordelijk.
De verkoper die het goed zelf verzendt of bezorgt draagt het risico voor verlies en beschadiging. Indien de consument het product zelf moet gaan ophalen, maar toch vraagt om een verzending, zal het risico voor verlies en beschadiging aan de consument toekomen.
Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen. Tip: Als je online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand.
Mijn post staat op “bezorgd”, maar ik heb niets ontvangen
Meestal krijg je je post of pakje dan later op die dag of de volgende dag. Heb je je post na 5 bezorgdagen nog steeds niet ontvangen? Neem dan contact op met de afzender. Samen met de afzender vinden we een oplossing.
In gevallen waarin de verkoper en koper hun verantwoordelijkheden correct zijn nagekomen, maar een pakket toch zoekraakt, ligt de aansprakelijkheid vaak bij het logistieke bedrijf . Het transportbedrijf wordt verantwoordelijk voor het verlies, met name vanwege hun nalatigheid of verkeerde behandeling.
Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om ervoor te zorgen dat het artikel bij u wordt afgeleverd. Zij moeten de koerier achtervolgen om erachter te komen wat er met uw bestelling is gebeurd als er een probleem is. Als uw pakket niet is aangekomen: Controleer het afleveradres dat u aan de verkoper hebt gegeven, om er zeker van te zijn dat het correct is.
Wanneer uw pakket gemarkeerd is als afgeleverd, maar u heeft niets ontvangen, neem dan direct contact op met de verkoper (niet met de bezorgdienst). De verkoper zal met de bezorgdienst overleggen en u doorgaans vragen om een dag of twee af te wachten, omdat veel pakketjes alsnog aankomen.
Als het gaat over een online aankoop binnen de EU dan heb je een wettelijk herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de dag van ontvangst van je pakket. Je kan zelfs al gebruik maken van je herroepingsrecht zonder de levering af te wachten.
Neem dan eerst contact op met die winkel als je pakje is zoekgeraakt. De webshop is jouw eerste aanspreekpunt en moet zorgen voor een oplossing. De verzender kan na jouw melding in conclaaf met het postbedrijf, zodat zij een onderzoek naar jouw verdwenen pakketje kunnen opstarten.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
'Het retour zenden van een op afstand gekochte product komt voor risico van de consument. Het is daarom verstandig om op een manier te verzenden dat er bewijs is dat iets ter verzending is aangeboden. Indien een pakket onverhoopt niet aankomt, dan is de consument zelf aansprakelijk.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor de leveringen totdat ze op de aangewezen plaats van de klant worden afgeleverd. Zodra de koerier de levering heeft bevestigd, wordt het pakket de verantwoordelijkheid van de online shopper . Gelukkig kunnen sommige vervoerders en verkopers samenwerken met ontvangers als hun pakketten worden gestolen.
In de meeste postsystemen wordt een verantwoord item dat niet bij de ontvanger kan worden afgeleverd, na een bepaalde periode meestal teruggestuurd naar de afzender . Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de afzender zijn item terugkrijgt als de ontvanger niet beschikbaar is of weigert het te accepteren.
De USPS-verwerkingscentra sturen al hun onbestelbare post naar het Mail Recovery Center. Ze scannen en openen de pakketten om te zoeken naar identificerende informatie die kan helpen het pakket bij de rechtmatige eigenaar te krijgen als het item een waarde heeft van $ 25 of meer. Pakketten met een waarde van minder dan $ 25 worden weggegooid en/of gerecycled .
Mocht uw zending niet binnen 10 dagen na de verwachte levertijd zijn aangekomen, neem dan contact op met uw handelaar of online shop . De handelaar of online shop kan als onze contractpartner een onderzoek starten naar verloren items.
Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo.
Vrachtvervoerders zijn volgens de internationale verdragen slechts beperkt aansprakelijk voor verlies of beschadiging van de goederen van klanten.