Bij het inparkeren en het wegrijden uit een parkeervak moet een bestuurder iedereen voorrang geven.
Ritsen op doorgaande rijstrook
Bij het samengaan van twee rijstroken kan een van beide rijstroken doorlopen. De bestuurders ritsen dan op een doorgaande rijstrook. Dit betekent dat slechts een van beide bestuurders bij het ritsen invoegt. De invoegende bestuurders moeten dan voorrang verlenen aan al het andere verkeer.
De bestuurder die de bijzondere manoeuvre uitvoert dient alle overige verkeersdeelnemers voorrang te verlenen. De persoon die de uitrit uitrijdt of de de automobilist die op de weg keert dient dus al het andere verkeer voor te laten gaan alvorens de bijzondere manoeuvre uit te voeren.
Welke regel geldt bij een parkeerplaats? Je gaat voor als iemand van een parkeerplaats komt. Je moet iemand die van een parkeerplaats komt voor laten gaan. Je moet voorrang geven aan bestuurders van rechts.
Wegrijden uit het parkeervak en een aanrijding
Ontstaat er dan een aanrijding op de parkeerplaats, dan is deze bestuurder in principe aansprakelijk voor de schade. Dit is ook het geval wanneer je achteruit zou rijden tegen een stilstaande auto.
Bij het inparkeren en het wegrijden uit een parkeervak moet een bestuurder iedereen voorrang geven. Ontstaat er een aanrijding bij het wegrijden uit een parkeervak dan betaalt de uitparkerende bestuurder de schade.
Dit volgt uit artikel 54 RVV. De algemene regel is dan ook dat degene die parkeert, aansprakelijk is wanneer hij tijdens het parkeren een andere auto niet laat voorgaan, bijvoorbeeld wanneer hij even uit het parkeervak rijdt om beter te kunnen inparkeren en daarbij tegen een andere auto rijdt.
Deze voorrangsregel is niet alleen van toepassing op kruispunten. Ze geldt ook op parkings of op een plein waar er verkeer uit alle richtingen komt. De regel geldt ook wanneer een weg versmalt; de voertuigen die rechts rijden, mogen zich dan eerst op de versmalde rijstrook begeven.
Wie is er aansprakelijk bij een ongeval? Bij openbare parkings is het heel eenvoudig vast te stellen welke bestuurder in de fout ging. De gewone verkeersregels moeten worden nageleefd, en de bestuurder die dat niet doet is in de fout. Ook voor vluchtmisdrijf krijgt die dan dezelfde boete.
Waarom is het bovenstaande relevant voor de vraag of er sprake inparkeren een bijzondere manoeuvre is? En is uitparkeren een bijzondere manoeuvre? Inparkeren is geen bijzondere manoeuvre, omdat je niet invoegt in een andere verkeersstroom.
Een bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Dit wordt aldus voorzien in artikel 12.4 van het weg verkeersreglement.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
De wet voorziet in de voorrangsregels, de bekendste is wel dat rechts voorrang heeft. In de wet is een rotonde echter niet als voorrangwet vastgelegd. De voorrangsregels op een rotonde worden daarom veelal geregeld door middel van verkeerstekens en verkeersborden. De bekendste zijn wel de haaientanden en stopborden.
Veranderen van rijstrook en ritsen. Van rijstrook of van file veranderen is altijd een risicovol manoeuvre.
Als je een uitrit verlaat, denk bijvoorbeeld aan een woonerf of een parkeerplaats, moet je al het andere verkeer voorrang geven.
Er is geen wet die bepaald dat een eigen auto voor de eigen deur moet staan. Op elke openbare parkeerplaats/parkeervak mag iedereen parkeren. U hebt hierin dus niets te eisen, te wensen of te verwachten.
Een boete voor parkeren op uw eigen terrein, of de buurman die parkeert op uw parkeerplaats? Het is allemaal mogelijk als u niet oppast. Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden!
De parking is voor iedereen toegankelijk
Zo geldt bijvoorbeeld als regel dat diegene die een parkeerplaats verlaat (en dus een maneuver uitvoert) voorrang moet verlenen aan het andere verkeer.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Ritsen is geen kwestie van hoffelijkheid, maar simpelweg de wet. U bent dus verplicht het te doen.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
Op basis van deze verhouding wordt de causaliteit vastgesteld. Bovenstaande regels gelden ook wanneer twee auto's achteruitrijden. In principe zullen zij dan elk voor 50% aansprakelijk zijn voor de schade aan het andere voertuig.
Doe in ieder geval altijd aangifte van de schade en probeer de dader te achterhalen, bijvoorbeeld via getuigen of bewakingsbeelden. Belangrijk is te achterhalen dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. Daarbij kun je denken aan overgedragen lak, maar je kunt ook een expert inschakelen.
Het is niet in alle gevallen strafbaar, als je je maar binnen 12 uur meldt bij de politie. Maar als je iemand achterlaat die door toedoen van de aanrijding acute medische hulp nodig heeft, dan is het wel strafbaar.