Bij de notaris worden de leveringsakte en hypotheekakte ondertekend. De notaris controleert of alles klopt en registreert de overdracht in het Kadaster. De sleutel ontvangen: tot slot volgt het leukste deel van een huis kopen. Het moment dat je de sleutel krijgt van je nieuwe huis en officieel de nieuwe eigenaar bent!
Verhuizen en meterstanden
Laat de verkoper of verhuurder ondertekenen. De meterstanden geef je door aan je (nieuwe) energieleverancier. Vanaf dat moment ga je betalen. Op de verhuisdag moet je ook de meterstanden van je oude woning noteren en doorgeven aan je (oude) energieleverancier.
Blijf je in dezelfde regio wonen, dan moet je het nieuwe adres doorgeven aan je huidige waterbedrijf. Verhuis je naar een andere regio, dan meld je je af bij je huidige waterbedrijf en aan bij het waterbedrijf in je nieuwe regio. Je kunt je het beste aanmelden voordat je de sleutel van je nieuwe huis krijgt.
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Zowel jij als de andere partij (huurder, verhuurder of eigenaar) moeten dit contract ondertekenen. Daarna verstuur je het energieovernamedocument door naar de leverancier. Belangrijk om te weten: je moet een energieovernamedocument opsturen bij zowel je oude als je nieuwe adres.
De sleuteloverdracht is het laatste onderdeel van de koopovereenkomst bij het kopen van een huis. Het woord zegt het eigenlijk al: tijdens de sleuteloverdracht wisselen de sleutels van de woning van eigenaar. De koper ontvangt alle sleutels die nodig zijn om toegang te krijgen tot het huis.
Bezemschoon opleveren: de definitie van bezemschoon
Meubels en persoonlijke eigendommen moeten uit de woonruimte verwijderd zijn. Keuken en sanitair moeten ontdaan zijn van vuil, vet en kalkaanslag. Inbouwapparatuur moet schoon en vetvrij zijn. Stickers en lijmresten op deuren en inbouwkasten moeten verwijderd zijn.
Verven en behangen
Het schilderen of behangen van de muren met permanente verf of behang is over het algemeen niet toegestaan in een huurwoning zonder toestemming van de verhuurder. Verlaat je de woning en ben je flink aan de slag gegaan met een kwast, dan moet je alles weer in originele staat herstellen.
U ontvangt een uitnodiging voor de sleuteloverdracht. De woonadviseur loopt dan samen met u de woning door en legt alles aan u uit. De huurovereenkomst tekent u ook op dat moment. De huurovereenkomst gaat in op de datum dat u de sleutels van de woning in ontvangst neemt.
Wanneer is de sleuteloverdracht van een koopwoning? Wanneer de sleuteloverdracht van een huis plaatsvindt, wordt vastgelegd in de koopakte. Op deze datum vindt vaak eerst de eindinspectie plaats. Hierna wordt bij de notaris de akte van levering ondertekend en vindt de daadwerkelijke sleuteloverdracht plaats.
Is je woning onlangs verkocht, dan wil je het geld natuurlijk zo snel mogelijk na de overdracht op je rekening gestort krijgen. Bij de meeste notarissen kan je namelijk van 1 tot 3 dagen uitgaan, al kan dit enorm variëren per situatie en notaris.
Alle leveranciers moeten het energieovernamedocument aanvaarden. Hou het originele document bij en stuur een kopie naar uw leverancier(opent in nieuw venster). Bij een verhuis moet u zowel voor het oude als voor het nieuwe adres een energieovernamedocument invullen.
Surf naar de website van het waterbedrijf van je nieuwe woonplaats. Zoek daar naar het overnamedocument, je vindt het meestal onder de rubriek “verhuis”. Op het moment dat je de sleutel krijgt van je nieuwe huis, vul je dit document in, samen met de persoon van wie je de woning overneemt.
Het energieovernamedocument is een document dat u moet invullen bij een verhuis, maar ook bij de (ver)koop/(ver)huur van een huis of na een echtscheiding of overlijden. U vult het in om de elektriciteits- en/of aardgasmeterstanden definitief vast te leggen.
Het kopen van een huis is een spannende stap en een van de meest gestelde vragen die wij van VLIEG als makelaar krijgen, is: hoelang duurt het voordat je de sleutel in handen hebt? Het korte antwoord is: gemiddeld ligt de tijd tussen het ondertekenen van de koopakte en de sleuteloverdracht op 3 maanden.
Ga jij als verkoper akkoord dat je koper eerder gebruik maakt van jouw woning? Dan dient er een sleutelverklaring of sleutelovereenkomst te worden opgesteld. In een sleutelverklaring worden de afspraken tussen de verkoper en koper vastgelegd.
Als je de offerte bij de bank hebt getekend, stuurt de bank de informatie naar de notaris. De notaris doet allerlei benodigde onderzoeken en maakt de hypotheekakte op. De notaris stuurt een ontwerp naar je toe en dan kan de afspraak voor het tekenen gemaakt worden.
Overheidsinstanties die je adres nodig hebben om hun werk uit te voeren, krijgen automatisch bericht van je verhuizing als je je inschrijft bij je gemeente. Maar bedrijven zoals: Telefonie- en internetbedrijven (KPN, Ziggo) Banken (Rabobank, SNS)
Als je binnen dezelfde woonplaats bent verhuisd en graag je huisarts wilt behouden, kun je vaak je adreswijziging simpel doorgeven. De huisarts controleert of je nieuwe adres nog binnen hun bereik valt. Zo niet, dan zul je helaas toch moeten overstappen naar een andere huisarts.