In Engeland heeft verkeer van links of rechts niet persé voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
Kom je aan kruispunt met één of meerdere openbare wegen en is er geen specifieke aanduiding van wie voorrang heeft, dan geldt altijd de voorrang aan rechts. Die regel is van toepassing op alle bestuurders die ten opzichte van jou van rechts komen, dus ook op fietsers en bromfietsers.
In landen zoals Groot-Brittannië, Zwitserland en Frankrijk geldt de voorrang van rechts voor bestuurders op de belangrijkste weg. In Duitsland en Spanje hebben alle bestuurders die van rechts komen, voorrang.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Let op borden met een blauwe “P”, wat op parkeerplaatsen wijst. Laat nooit waardevolle voorwerpen of bagage achter in je auto.
Pedalen zijn gelijk als in W europeese auto. Maar schakelen is wel anders. Links vooraan 1e versnelling is opeens links van je af. Ga je in een 'engelse' auto rijden, plak een pijl welke naar links wijst op je stuur of dashboard.
In Engeland heeft verkeer van links of rechts niet persé voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
Op een kruising zonder verkeerstekens moet je voorrang verlenen aan bestuurders op de hoofdweg. Op een kruising van gelijkwaardige wegen zonder verkeerstekens moet je voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Let op: Op een T-kruising hebben bestuurders op de doorgaande weg voorrang.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
In tegenstelling tot in Nederland heeft verkeer van rechts geen voorrang, maar gaat het erom wie als eerste bij het betreffende kruispunt stilstond. Amerikanen doen dit erg precies en stoppen ook als er in geen velden of wegen iemand te zien is.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Er geldt geen wettelijke verplichting voor, maar het is handig om een gevarendriehoek, een brandblusser en een verbanddoos in je auto te hebben. Bij pech of een ongeval kun je de gevarendriehoek achter je auto plaatsen, maar dit is verboden op snelwegen. Daarnaast wordt een reservesetje lampen aangeraden.
Er wordt voorrang gegeven aan bestuurders die rechts van jou voorgesorteerd staat en dit mag helemaal niet. Bestuurders die uit de straat rechts van jou komen hebben voorrang. Nog een fout die gemaakt wordt is dat de mensen denken dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft voor afslaand verkeer.
De regel rechts heeft voorrang gaat voor op de regel van rechtdoorgaand verkeer. In dit geval moet auto C dus voorrang verlenen aan auto A. Omdat C nu voorrang moet verlenen aan A blijft B over. B krijgt dus voorrang van B en C.
Rotonde. Op een rotonde rijdt het verkeer met de klok mee. Als je een rotonde wilt oprijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die zich al op de rotonde bevinden (bestuurders van rechts), tenzij anders wordt aangegeven.
Op welke kant van de weg moet ik in Schotland rijden? Rij altijd aan de linkerkant van de weg.
Snelheden op de weg in Schotland
Als de verkeersborden geen andere snelheid aangeven, zijn dit de snelheden per uur die je moet aanhouden: 48 km (30 mijl) in bebouwd gebied, 96 km (60 mijl) op tweebaanswegen en 112 km (70 mijl) op snelwegen en vierbaanswegen.
Paspoort nodig als u naar het VK reist
Sinds 1 oktober 2021 kunt u alleen met een paspoort naar het VK reizen. Een identiteitskaart (ID-kaart) is dan niet meer geldig.
Ook de pedalen moeten worden verplaatst, al is de indeling in beide versies hetzelfde. Het gaspedaal zit altijd rechts, de rem in het midden en de koppeling links.
U kunt als volgt schakelen: Haal een van de paddles naar achteren – in de richting van het stuurwiel – en laat deze weer los. "-": Eerstvolgende lagere versnelling inschakelen. "+": Eerstvolgende hogere versnelling inschakelen.
Het rijexamen mag echter pas op achttienjarige leeftijd worden afgenomen. Daarnaast moet onder toezicht van een begeleider 120 uur aan praktijkervaring opgedaan zijn. Twintig uren daarvan dienen in het donker te worden gemaakt.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.