Over het algemeen is het in de Duitse cultuur belangrijk dat iemand zich aan de regels houdt en stipt op tijd is. Deze mentaliteit kan deels verklaard worden doordat Duitsers over het algemeen liever onzekerheid vermijden.
Vanuit een Duits perspectief
De Nederlanders worden gewaardeerd om hun innovatiekracht, hun handelsgeest en hun cultuur. Voor velen is de grens nauwelijks merkbaar; mensen gaan winkelen, uit eten, brengen hun vakantie in Nederland door – en redden zich prima. De meeste Duitsers weten echter heel weinig over Nederland.
Typische Duitse kenmerken en eigenaardigheden worden weerspiegeld in verschillende aspecten van het dagelijks leven en de cultuur. Deze omvatten een uitgesproken punctualiteit en efficiëntie, een voorkeur voor orde en bureaucratie, een toewijding aan de autocultuur en een liefde voor bier en worst.
De Duitse manier van denken wordt gekenmerkt door een methodische en detailgerichte aanpak . Duitsers geven de voorkeur aan grondige planning en hechten waarde aan efficiëntie en precisie. Deze mentaliteit is geworteld in culturele normen die orde, betrouwbaarheid en een voorzichtige benadering van risico's nemen en innovatie benadrukken.
Duitsers hechten aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen, denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Gebruik wel pas 'du' als de zakenpartner dat voorstelt.
Gebruik nooit het "oké"-teken (wijsvinger en duim tegen elkaar aan om een cirkel te maken) . Dit wordt gezien als een onbeleefd gebaar. Wijs niet met je wijsvinger naar je eigen hoofd. Dit is een belediging.
Duitsers houden niet van half werk en slechte kwaliteit: “Of je doet het “gründlich” (grondig), of je doet het niet”. Duitsers willen alles graag heel goed doen en stellen hoge eisen aan zichzelf en hun omgeving.
Duitse waarden
Orde en organisatie: Duitsers worden vaak gezien als zeer efficiënte en nuchtere mensen. Ze hechten waarde aan stiptheid, regels en orde . Privacy en ruimte: Persoonlijke informatie wordt vaak privé gehouden en het is gebruikelijk dat Duitsers een duidelijk onderscheid maken tussen hun persoonlijke en professionele leven.
Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
In Duitsland is intens oogcontact een dagelijkse gebeurtenis – in zo'n mate dat expats en bezoekers het "De Germaanse Staar Naar Beneden" hebben genoemd. Duitse voetgangers gebruiken het ook om te communiceren, en de juiste hoeveelheid oogcontact op het juiste moment kan betekenen: "Ik loop hier, en het is niet mijn schuld als je niet opzij gaat en ...
Op de vraag op welk aspect van de Duitse identiteit de respondenten het meest trots zijn, wordt de grondwet het meest genoemd. 38 procent van de ondervraagden is trots op de grondwet, 30 procent op de sterke welvaartsstaat en 30 procent op het cultureel erfgoed van Duitsland.
In Duitsland worden normen en waarden nog altijd zeer gerespecteerd. Er wordt veel waard egehecht aan structuur en regels. Het schudden van handen gaat in volgorde: eerst de meest belangrijke persoon, daarna de een-na-belangrijkste enz. Veel Duitse bedrijven hebben ook aan de vergadertafel een strakke hiërarchie.
Duits avondeten
Het avondeten wordt in Duitsland meestal wat later gegeten dan in Nederland, zo rond 8 uur 's avonds. Dit is meestal een wat lichtere maaltijd dan de lunch. Vaak wordt hierbij brood en soep gegeten, maar het is ook gebruikelijk om kliekjes van de lunch op te warmen.
Hier zit een kern van waarheid in. Over het algemeen is het in de Duitse cultuur belangrijk dat iemand zich aan de regels houdt en stipt op tijd is. Deze mentaliteit kan deels verklaard worden doordat Duitsers over het algemeen liever onzekerheid vermijden.
De meeste Duitsers bleken het Nederlands 'komisch' ('raar') te vinden klinken, en het te beschouwen als een boers, plat dialect van het Duits, mede vanwege de grote overeenkomsten tussen het Nederlands en het Nederduits.
"Duitsers zijn gek op Nederlandse producten. Denk aan warme stroopwafels, drop, lekkere kaas, kibbeling en Nederlandse koffie. Ook kun je hier op veel markten echt even gaan zitten om iets te eten en dat kennen ze niet op die manier in Duitsland."
Duitsers zijn doorgaans zuinig, verstandig en respecteren elkaars privacy. Bovendien respecteren ze de structuur en wetten van de maatschappij doorgaans bovengemiddeld . Er is geen plek waar dit gevoel van 'orde' duidelijker aanwezig is dan in de Duitse zakencultuur.
Op de vraag hoe gelukkig ze zich voelen, geven Duitsers in 2022 gemiddeld een 6,9 als antwoord. Dat cijfer was vorig jaar een 6,6, maar in 2019 – vóór de coronapandemie – lag dit gemiddelde nog bij een 7,1. Met name vrouwen en gezinnen zijn gelukkiger dan voorheen, Duitse jongeren daarentegen niet.
Deens en Zweeds zijn onderling het meest verstaanbaar, maar ook Nederlands en Duits zijn over en weer verstaanbaar. Van de onderzochte Germaanse talen wordt het Engels door de meeste sprekers van de andere Germaanse talen verstaan.
Duitsers (Duits: Deutsche, uitgesproken als [ˈdɔʏtʃə]) zijn de oorspronkelijke bewoners of inwoners van Duitsland, of soms breder, alle mensen die van Duitse afkomst zijn of moedertaalsprekers van de Duitse taal . De grondwet van Duitsland, die in 1949 werd ingevoerd na het einde van de Tweede Wereldoorlog, definieert een Duitser als een Duits staatsburger.
De meesten gaan naar Noord-Holland, daarna volgen Zuid-Holland en Zeeland. Martin Pohl, marketingmanager bij het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC), ziet ook dat Duitsers voornamelijk voor het strand naar Nederland komen: ,,De Nederlandse kust is voor veel Duitsers het dichtstbij.
Duitsers zijn formeler en punctueler dan de meeste mensen ter wereld. Ze hebben voorgeschreven rollen en stappen zelden uit de pas. Een man of jongere persoon moet altijd links van een dame lopen . Traditionele goede manieren vereisen dat de man voor een vrouw loopt als hij een openbare plek betreedt.
In de televisiecommercial en de identieke video op YouTube is sprake van een verhaallijn waarin een man een vrouw in een showroom in een auto zitten en de verkoper, na de opmerking van de vrouw of de prijs een grap is, antwoordt: “Duitsers maken geen grappen”, waarna allen lachen.