In februari 2005 richtten drie oud-medewerkers van betaaldienst PayPal het videobedrijf YouTube op in Californië. Het zijn Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim. De domeinnaam YouTube.com werd al op 14 februari 2005 geregistreerd, maar het echte begin is de eerste video, die werd gepubliceerd op 23 april 2005.
Me at the zoo (Nederlands: Ik in de dierentuin) is het eerste filmpje dat werd geüpload op de internetwebsite YouTube. Het werd geüpload om 20:31:52 (PDT) op zaterdag 23 april 2005 door Jawed Karim, een van de oprichters van de website, onder de gebruikersnaam "jawed".
Laten we bij het begin beginnen: YouTube is een website van Google waar gebruikers (kosteloos) video's kunnen publiceren en bekijken. YouTube werd in 2005 opgericht en is inmiddels 15 jaar later met bijna 2 miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd de een-na-grootste website ter wereld.
YouTube werd officieel gelanceerd in december 2005. In die allereerste maand werden er al acht miljoen videos per dag bekeken.
Vanaf augustus 2013 tot en met april 2019 had PewDiePie het grootste YouTube-kanaal ter wereld, al werd hij eind 2013 en begin 2019 meerdere malen kortstondig ingehaald door respectievelijk YouTube Spotlight en T-Series.
De Zuid-Koreaanse zanger PSY heeft LMFAO en Justin Bieber het nakijken gegeven. Zijn wereldhit Gangnam Style heeft sinds 15 juli 2012 al 2.615.299 likes gekregen, meer dan welke YouTube-video dan ook. De video werd ruim 262 miljoen keer bekeken in 2,5 maand tijd.
Enzo Knol is met 2,7 miljoen abonnees het populairste Nederlandstalige YouTube-kanaal. In de afgelopen negen maanden groeide Enzo met 40.000 abonnees (+1,5%), waarmee nummer twee StukTV heel minimaal is ingelopen (+50.000 abonnees).
De bruto-omzet uit advertenties op YouTube betrof in 2017 8,15 miljard dollar, in 2018 11,155 miljard dollar en in 2019 15,149 miljard dollar.
100,000 Abonnees - Silver Play Button. 1,000.000 Abonnees- Gold Play Button. 10,000.000 Abonnees - Diamond Play Button.
De site is ook in dat zelfde jaar overgenomen door Google. De eerste video op YouTube heette: Me at the zoo.
Dagelijks bedraagt het aantal YouTube-bezoekers 122 miljoen. Iedere dag worden er vijf miljard video's bekeken. Dit staat gelijk aan één miljard uur aan video per dag.
YouTube is gratis in Google Play te downloaden, en wordt vrijwel altijd voorgeïnstalleerd op Android-apparaten.
Wat ik wel kan zeggen is dat je per 1000 views gemiddeld zo'n 1,- euro verdiend. Als je dus 1000 views per dag zou hebben, zou je 1,- euro per dag verdienen. YouTubers als EnzoKnol hebben natuurlijk veel meer views, en verdienen dus ook meer.
Hoe meer views, hoe beter
Het gemiddelde? Zo'n 7,6 dollar per duizend views. Een snelle rekensom leert ons dat een video die een miljoen keer wordt bekeken, al snel 7.600 dollar kan opleveren. Dat is omgerekend zo'n 6.800 euro.
Volgens data van WebFX zijn dit de mogelijke prijzen voor influencer-marketing op YouTube: 200 dollar per video voor een YouTuber met 10.000 abonnees. 2.000 dollar per video voor een YouTuber met 100.000 abonnees. 20.000 dollar per video voor een YouTuber met 1.000.000 abonnees.
Het is PewDiePie als eerste individuele YouTuber gelukt om de magische grens van 100 miljoen abonnees te bereiken. Het kanaal is van de Zweedse Felix Kjellberg. Hij werd vooral bekend door zijn komische gamevideo's.
Inkomen Enzo Knol
Wij schatten dat Enzo Knol in zijn carrière waarschijnlijk al 6,6 miljoen euro heeft verdiend. Hierbij moeten we wel zeggen dat een management fee van 15% wordt gerekend door Divimove die de belangen behartigd van Enzo Knol.
Luis Fonsi - Despacito ft.
PewDiePie – 110 miljoen (+1,9%) ✿ Kids Diana Show – 84,3 miljoen (+16,3%) WWE – 82,4 miljoen (+14,9%)
Er worden ongeveer 300.000 video's per dag geüpload op YouTube. Dat staat gelijk al 80.000 uur aan video en 24 TB aan data. Om 8 uur 's ochtends is het het drukst met video's uploaden, om half 1 's middags is het het minst druk.
Verspreid je boodschap. YouTube is de plek waar dagelijks de meeste video's worden bekeken. Alleen al op mobiele apparaten kijken onze gebruikers gemiddeld meer dan een uur per dag naar YouTube-video's. Deel je boodschap over sociale verandering op een compleet ander niveau.