Voor het vervoer van deze dieseltankjes is het meevoeren van een vrachtbrief verplicht. Zonder ADR-diploma, uitrusting en oranje borden is een maximum hoeveelheid van 1000 liter diesel toegestaan. Voor het vervoer van grotere hoeveelheden moet in alle gevallen aan de ADR-wetgeving worden voldaan.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
De ADR-wetgeving is de reglementering inzake vervoer van gevaarlijke stoffen waaronder het vervoer van diesel of mazout valt. U mag maximum 1000 liter diesel (dieselolie) en mazout (stookolie) transporteren, maar in eenheden (bv. werftanks) van maximum 450 liter.
Gevaarlijke stoffen moeten vervoerd worden volgens regels / eisen van het ADR Accord relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route (Accord relatif au transport international de marchandises Dangereuses par Route ).
De Nederlandse regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen staan in Basisnet. Deze wet geldt voor vervoer van gevaarlijke stoffen via weg, water en spoor. Dat zijn extra veiligheidsmaatregelen voor Nederland, aanvullend op de Europese regels.
De meeste voorschriften van het ADR blijven, ook bij toepassing van de vrijstelling, gewoon van toepassing. Als je als particulier lachgas wil gaan vervoeren, is dat toegestaan tot een maximale hoeveelheid van 2 kg (netto) per keer. Vervoer van grotere hoeveelheden dan 2 kg per keer, valt onder het ADR.
Simpel vertellen wat juristen schrijven is een kunst op zich. In de 46e editie van de IATA Dangerous Goods Regulations, van kracht sinds 1 januari 2004, is de eis weggevallen dat alleen de afzender de shipper's declaratie mag tekenen.
Stoffen die zijn ingedeeld in ADR klasse 8, VG II en III zijn bijtend of corrosief. In geval van een brand hebben deze stoffen minder vergaande gevolgen naar de omgeving van het bedrijf dan bijvoorbeeld de opslag van brandbare of giftige stoffen.
Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren (ADN) versie 2021.
De 1000 punten regeling is een regeling waarbij door een optelsom van punten, de risico's van het vervoer van een bepaalde stof worden bepaald. Een score tot 1000 punten geeft recht op een gedeeltelijke vrijstelling van een aantal regels in het ADR.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
Je mag op normale schappen zonder lekbak 300 liter benzine opslaan. Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak. U mag het gewicht dus niet verdelen over de auto.
Ieder transport van gevaarlijke stoffen gaat vergezeld van documenten. Deze geven precies aan wat de samenstelling van de lading is en welke hoeveelheden meegaan. Het ADN geeft aan welke informatie moet worden vermeld.
Voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren van de EU gelden regels en afspraken. Deze zijn opgenomen in het ADN.
Klasse 9: Overige stoffen en voorwerpen
Klasse 9 omvat stoffen en voorwerpen die tijdens het vervoer een gevaar vormen dat niet onder de titel van andere klassen valt.
Vaste of vloeibare (licht) ontvlambare stoffen mogen niet samen worden opgeslagen met: • oxiderende stoffen; • vergiftige stoffen of CMR; • corrosieve of bijtende stoffen; • samengeperste gassen (w.o. zuurstofflessen).
De ADR- klasse 9 stoffen die onder de PGS 15 vallen zijn waterbezwaarlijk. In geval van een brand hebben deze stoffen minder vergaande gevolgen voor de omgeving van het bedrijf. Dit in vergelijkig met bijvoorbeeld de opslag van brandbare of giftige stoffen.
Het is opgesteld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en is onderdeel van het SOLAS-verdrag. De afzender is verantwoordelijk voor het aanleveren van het document en dient het DGD te ondertekenen, waarna het een Shipper's declaration of Dangerous Goods wordt genoemd.
Het vervoersdocument bewijst wie, wanneer, welke hoeveelheid goederen heeft afgeleverd. Het is ook een bewijsmiddel om schade door het vervoer of vermissing aan te tonen.
Erkende Afzender
Deze moet in het bezit zijn van een zogenoemde A-erkenning. Als een afzender zelf niet beschikt over een erkenning, moet de Shipper's declaration worden opgemaakt door een bedrijf dat namens de afzender mag optreden en daarbij de verantwoordelijkheid overneemt.
Lachgas is een oxiderend gas. Dat betekent dat het gas brand kan veroorzaken en verbranding van brandbare stoffen kan versterken. Bovendien bevatten lachgascilinders gas onder druk en dat kan bij verwarming ontploffen.