De uitvinding hiervan wordt toegewezen aan de Chinese ingenieur Chiao Wei-yo, bij zijn werk aan het Grote Kanaal, rond het jaar 1000. Hij plaatste twee flitssluizen op ongeveer 200 meter afstand van elkaar, waarmee de moderne schutsluis was geboren.
Omdat de zomers in Nederland warmer en droger lijken te worden, krijgen we vaker te maken met droogte en een lage waterstand in onze rivieren. Bij droogte verdelen we via stuwen, pompgemalen en sluizen het weinige zoete water uit de grote rivieren en meren zo goed mogelijk onder alle watergebruikers.
De schutsluis was het resultaat. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Chiao Wei-yo, de ingenieur die in de 10de eeuw aan het Groot-Chinese kanaal systeem werkte. De eerste sluis van deze vorm kwam naar Europa in 1373.
Het woord sluis is afkomstig van het Oud-Franse excluse (later écluse), dat weer uit het Middellatijn exclûse ontstaan is, en wil zeggen: 'wat buitengesloten is'. De oudste nog in gebruik zijnde sluis in Europa is de Kolksluis Spaarndam.
Vandaag wordt de grootste sluis ter wereld officieel in gebruik genomen. Zeesluis IJmuiden is met een lengte van 500 meter een imposant bouwwerk. De ontwikkeling is niet over één nacht ijs gegaan, want een sluis wordt gebouwd met het oog op de komende honderd jaar.
Nederland telt meer dan 1500 beweegbare bruggen en bijna 2000 sluizen, we hebben ze op deze pagina's opgenomen.
10–Overige bruggen en sluizen.
De sluis bestaat uit een “afgesloten” gedeelte, de kolk, met aan weerskanten een beweegbare deur of deuren. Door schuiven in de deuren kan er water in of uit gelaten worden. Hierdoor kan het water in de sluis op de juiste hoogte worden gebracht.
Een decameter (dam) is een lengte van 10 meter. De eenheid wordt feitelijk alleen nog in de meteorologie gebruikt. 1 vierkante decameter (1 dam2) is gelijk aan 1 are. Het voorvoegsel deca komt van het Oudgriekse woord δέκα (deka) dat "tien" betekent.
Grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden geopend: 'Een stukje Hollands glorie' De Zeesluis IJmuiden is vanmiddag officieel geopend. Met een muisklik opende koning Willem-Alexander de sluis, die met een lengte van 500 meter de grootste ter wereld is.
Op 10 juni opende de koning van België de grootste sluis ter wereld: de Kieldrechtsluis in Antwerpen. De tweede haven van Europa wil de grootste containerschepen ter wereld blijven ontvangen.
Wanneer u met uw boot in een haven gaat aanleggen, moet u ongeveer rekenen op € 1,00 per meter per nacht, het brug– en sluisgeld bedraagt ongeveer € 2,00 per brug of sluis.
In ons traject op de Rijn zitten acht sluizen, vandaag doen we er drie. Die sluizen vallen erg tegen, de wachttijden zijn lang, de sluizen zijn enorm, het schutten gaat erg traag. Aan de eerste sluis zijn we twee uur kwijt, voor de volgende anderhalf uur per stuk.
Elke schipper wacht op zijn beurt en vaart de sluis in op volgorde van aankomst. Inhalen is verboden bij het naderen van een wachtplaats. Vaar met lage snelheid zo ver mogelijk door naar voren in de sluis en sluit goed aan op de boot voor u. Zo hoeft u in de sluis niet om elkaar heen te varen.
De 7 sluis- en stuwcomplexen in de Maas. De Maas komt vanuit België Zuid-Limburg binnen en staat daar gemiddeld 44 m boven Normaal Amsterdams Peil (NAP). Bij de laatste stuw in het Noord-Brabantse Lith is dit 1 m boven NAP. Door de 7 stuwen daalt het water geleidelijk zodat de Maas bevaarbaar blijft.
In totaal bevinden zich zes sluizen in het Vlaamse Gewest. Bij twee sluizen (Olen en Kwaadmechelen) werden tussen 2014 en 2015 gecombineerde pomp/waterkrachtcentrales gebouwd. De visdiepte aan de oevers bedraagt ongeveer 3.40 meter, maar het kanaal zelf is beduidend dieper tot 5.5m .
Alleen de sluishoofden worden in een droge bouwkuip gebouwd. Voor het maken van deze droge bouwkuipen, plaatsten we eerst rondom damwanden. Daarna hoogden we de ruimte op met zand en vervolgens brachten we diepwanden aan tot diep in de ondergrond. Vervolgens is de bouwkuip ontgraven en pompten we de kuip droog.
Kunstmatige doorgangen voor water, uitgerust met een afsluitklep of deur voor het tegenhouden en reguleren van de stroom.
Sluis is en blijft een gegeerde stad bij vele dagjestoeristen. Vooral als winkelstadje geniet Sluis bekendheid, temeer omdat hier de winkels 7 op 7 geopend zijn. In de shoppingstraten is het altijd gezellig druk. De tijd dat Sluis álleen maar bekendheid had voor niet nader te noemen shops is al lang voorbij.
uitspraak (info / uitleg)) (West-Vlaams: Sluus) is een vestingstad in het westen van Zeeuws-Vlaanderen, in de Nederlandse provincie Zeeland. De gemeente waartoe het stadje behoort heet eveneens Sluis, maar de hoofdplaats van deze gemeente is Oostburg. Tot 1995 was Sluis een zelfstandige gemeente.
In de gemeente Sluis is er één strandgedeelte aangewezen waar u naakt kunt recreëren. Dit is bij de Walendijk in de buurt van Groede, tussen de paalhoofden 20 en 23 bij duinovergang 24 (bij Van Houten Strandbar). U ziet aan de borden op het strand waar het nudistenstrand begint en ophoudt.
Zeesluis IJmuiden is de grootste zeesluis ter wereld. Hoe groot is de sluis precies? En welke schepen varen erdoor? Zeesluis IJmuiden is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
De doorgang biedt ruimte aan schepen van 172 tot 190 m lang en 11,4 m breed. Met een diepgang van 3,5 m en een laadvermogen van 3.200 ton (klasse Vb).) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat.