De achterop rijdende auto is aansprakelijk bij een kettingbotsing. Uit deze wetsartikelen blijkt dat in beginsel de persoon die achterop uw voertuig is gereden de schade moet vergoeden. Hieronder valt ook uw letselschade. Bij een kettingbotsing kan echter ook altijd het achterste voertuig aansprakelijk gesteld worden.
Bij een kettingbotsing wordt de schade afgewikkeld als een kop-staart botsing. De autoverzekering van de automobilist die achterop uw auto is gebotst betaalt uw schade, en u betaalt de schade aan de voorligger.
Bij een kettingbotsing is eigenlijk sprake van meerdere kop-staart botsingen. Bij een kop-staart botsing is de achteroprijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of te laat remde.De voorligger kan ook aansprakelijk zijn.
Hoe wordt bepaald wanneer je in fout bent bij een ongeval? Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Zo vermijdt u discussie als u pas later problemen zou ondervinden door uw ongeval. Uw werkgever geeft uw ongeval vervolgens aan bij zijn verzekeringsonderneming. Hij is daartoe verplicht en heeft daarvoor 8 dagen tijd vanaf de dag na het ongeval.
De automobilist is schuldig aan het ongeval
Als de automobilist schuldig is aan het ongeval, dan ligt de zaak helder: de automobilist is 100% verantwoordelijk voor de schade aan fiets en fietser en eventuele schade aan de eigen auto.
Hoe hoog de schadevergoeding is die u kunt krijgen, hangt vooral af van hoe erg u gewond bent geraakt bij het ongeluk. Hoe ernstiger uw verwondingen, hoe groter de schadevergoeding. Bent u niet zo erg gewond geraakt, dan is de schadevergoeding bijvoorbeeld tussen de €100,- en €2000,- euro.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Wie is er dan aansprakelijk voor de schade? Het antwoord is eenvoudig. Als iemand anders in jouw auto rijdt en schade veroorzaakt, kan jij die schade gewoon claimen op jouw autoverzekering.Jouw verzekeraar moet dan de schade afhandelen.
Wie schade heeft geleden, kan de tegenpartij aansprakelijk stellen. Dat gebeurt middels een aangetekende brief. Vanaf dat moment spreken we van een aansprakelijkstelling. Niet in alle gevallen hoeft degene die schade heeft geleden de brief zelf te formuleren en te versturen.
Als je in fout bent bij een ongeval en de auto waarmee je rijdt is niet verzekerd, dan zal de tegenpartij voor de vergoeding van de schade bij jou komen aankloppen. Je zal dus met andere woorden de schade van de tegenpartij uit eigen zak moeten betalen.
Bijvoorbeeld een auto, motor of scooter? Dan moet u een WA-verzekering afsluiten. Dit staat in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam). Als u met uw motorrijtuig schade maakt, dekt een WA-verzekering deze in de meeste gevallen.
Je betaalt premie op basis van de waarde (bijvoorbeeld de cataloguswaarde) van de verzekerde zaak (verzekerde som). Je ontvangt een vergoeding na een gedekte schade (bijvoorbeeld na een aanrijding) Je ontvangt een vergoeding voor de werkelijk geleden schade.
In Nederland zijn fietsers goed tegen letselschade beschermd. Er is zelfs een bijzondere regeling die bepaalt dat er bij een ongeluk tussen een fiets en auto altijd recht is op een schadevergoeding. U hoeft dus niet met uw schade te blijven zitten.
Motorvoertuig – fiets/voetganger
Echter is in deze situatie de 'schuld' die iemand heeft aan het ongeval, niet hetzelfde als 'aansprakelijkheid'. Zo hebben fietsers en voetgangers meer rechten in het verkeer. Dit komt omdat zij kwetsbare verkeersdeelnemers zijn en hierdoor extra worden beschermd in het verkeer.
Tegenwoordig vallen fietser volgens de wet onder bestuurders, net als auto's, scooters en alle andere motorvoertuigen. Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt.
Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een ongeluk? Je raakt schadevrije jaren kwijt door een schade te claimen bij jouw verzekeraar. Voor elke schade die je claimt, raak je 5 schadevrije jaren kwijt. Wanneer je meer dan 15 schadevrije jaren hebt, val je na een schadeclaim altijd terug naar 10 schadevrije jaren.
Zet een gevaren driehoek neer om andere weggebruikers te waarschuwen. Dit doe je op ongeveer 50 m afstand van het ongeluk in een stedelijke omgeving, 100 m op landwegen en minstens 200 m op de snelweg. Maak foto's van de situatie en de schade en vul samen met de andere partij op een veilige plek het schadeformulier in.
Geen gewonden? Als er geen gewonden zijn en er geen ernstige schade is, dan kunt u de aanrijding zelf afhandelen. Breng uzelf en andere betrokkenen in veiligheid door zover mogelijk in de rechterberm te staan (achter de vangrail als dat kan) en een veiligheidshesje aan te trekken.
De enige dekking die je kunt kiezen om schade aan de auto door eigen schuld vergoed te krijgen, is de volledig casco verzekering. Dit is namelijk de enige soort verzekering die alle schades vergoedt, met uitsluiting van wettelijk uitgesloten gevallen (zoals dronkenschap).
Maar wat als een dader levenslang de bak in moet en niet kan werken om de vergoeding af te lossen? Daarvoor heeft het incassobureau dwangmiddelen. "Dan zullen we deurwaarders sturen die bezittingen in beslag nemen, zoals huizen of auto's.