Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
In Nederland zijn er zo'n 892.000 personenauto's met een keyless entrysysteem, waarmee je de auto zonder sleutel kan openen. Hiervan is ongeveer 80% onvoldoende beveiligd tegen diefstal. Deze auto's zijn een potentieel doelwit voor autodiefstal via 'relay attack'.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Keyless Start of Keyless Go? Keyless entry is de afgelopen jaren doorontwikkeld en moderne auto's zijn binnenin de auto uitgerust met antennes die kunnen detecteren of de sleutel zich in de auto bevindt. Dit maakt dat je voor het starten van de auto de sleutel niet meer uit je tas of broekzak hoeft te halen.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
En een automobielvoorziening die aan populariteit wint, is het sleutelloze startsysteem (ook wel bekend als keyless go). Met deze functie kunt u de motor van uw auto starten zonder te zoeken naar een sleutel in uw zak of tas.
U hoeft de sleutel niet eens uit uw zak te halen, hij kan gewoon in uw tas of broekzak blijven zitten. Veel auto's hebben niet alleen keyless entry, maar ook keyless start/go. Om de auto te starten heeft u dan ook geen sleutel nodig, maar hoeft u alleen op een knop te drukken.
De sleutel geeft continu signalen af. Als de sleutel in de buurt van de auto komt, reageert de auto met een signaal naar de sleutel. Als het signaal correct is, springt de auto van het slot. Je moet wel binnen een bepaalde afstand van de auto zijn; vanaf ongeveer zes meter moet de sleutel werken.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
Door de handzender bij de PATS ontvanger in de stuurkolom te houden wordt de PATS chip herkend en kan de auto toch worden gestart.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Gestolen auto's worden nagenoeg allemaal met vervalste documenten en overgespoten, doorverkocht. Vaak verdwijnen dergelijke auto's naar het Oostblok. Daar is de weg naar een nieuwe gegadigde immers korter. Nog makkelijker dan een complete auto stelen, is overigens de handel in onderdelen.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
De nieuwe batterij dient op precies dezelfde manier geplaatst te worden als de oude. Overigens kunt u er daarna voorlopig wel weer even mee vooruit. De meeste batterijen in een autosleutel gaan namelijk wel wat jaartjes mee omdat ze nauwelijks energie verbruiken.
Gelukkig kan je ook heel makkelijk een stuurslot demonteren zonder sleutel. Boren is helemaal niet nodig! Het stuurslot heeft namelijk een kleine pen die het slot op zijn plaats houdt. Als deze pen gebroken is kan het slot makkelijk uit het frame gehaald worden.
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Bel dan je autodealer. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur je auto openen. Ook kan de dealer een nieuwe sleutel bestellen of als het nodig is een nieuw slot plaatsen.
Met KESSY kun je drie dingen: je ŠKODA ontgrendelen, starten en weer op slot doen. En dat zonder de autosleutel tevoorschijn te halen. Het systeem wordt actief zodra de autosleutel in de buurt van de auto komt en de KESSY-module in de auto een digitale handdruk geeft.
Het meest voorkomende probleem: het stuurslot. Draai aan je contactsleutel en wrik tegelijk een beetje aan je stuur om je stuurslot op te heffen. Je mag best wat kracht gebruiken op het contact wanneer dit het geval is.
De auto openbreken zonder schade is namelijk ook mogelijk door de ruitenwisser van uw auto te gebruiken. Deze optie is vooral geschikt als de autodeur op een kiertje staat. Dan pakt u de ruitenwisser en stopt deze door de kier. De ruitenwisser biedt de mogelijkheid om de ontgrendelknop te ontgrendelen.
Hackers kunnen veel modellen Honda-auto's vanaf een afstandje ontgrendelen en starten. Dat hebben beveiligingsonderzoekers laten zien. Hackers kunnen de codes achterhalen die de zenders in Honda's autosleutels gebruiken om de deuren van de auto's van het merk te openen.
Controleer of je auto op slot zit
Vanwege de Carlock Jammers adviseert de politie om extra te controleren of je auto op slot zit. Bij de meeste auto's kun je horen dat hij op slot gaat. Maar je kunt dit meestal ook zien aan de knipperlichten die een paar keer aangaan.