In de economisch zuiverste vorm wordt een prijs van een goed bepaald door het vraag-en-aanbodmodel. Hierbij bestaat er een groep aanbieders van een goed en een groep afnemers van een goed (volledige mededinging).
U berekent de integrale kostprijs van uw product als volgt: ga uit van de kostprijs van uw product (directe + indirecte kosten) en tel hier een bepaalde marge bij op. Welke marge u kunt hanteren bij het berekenen, verschilt per branche.
De totstandkoming van de marktprijs hangt af van het samenspel van vraag en aanbod; hoe hoger de prijs, hoe minder producten de consumenten bereid zijn te kopen. Hoe lager de prijs, hoe meer ze willen kopen. De vraagcurve heeft daarom een dalend verloop.
De prijs wordt altijd bepaalt met als uitgangspunt de inkoop- of fabricagekosten plus een percentage algemene kosten welke bestaan uit verkoopkosten, kantoorkosten e.d. daarnaast een winstopslag die gewenst is. Deze is mede afhankelijk van de prijzen van de concurrentie om jezelf niet uit de markt te prijzen.
Hoe bepaal je de prijs van je diensten
Bepaal het bedrag dat je nodig hebt om je vaste lasten te betalen. Kijk wat je concurrenten rekenen (hou wel rekening met werkervaring en kwaliteiten) Onderzoek of je tarief in de markt past.
De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Een prijsstrategie is – zoals de naam al doet suggereren – een bepaalde manier waarop een onderneming met het marketingmixinstrument prijs omgaat. Het is dus een belangrijk onderdeel van de marketingmix en bepaalt de continuïteit van een organisatie.
Kostprijs = De kostprijs van een product geeft de inkoopprijs plus de vaste en variabele kosten weer.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant. De hersenen zijn niet zo slim als ze soms denken dat ze zijn.
Bij de kostprijsplus methode wordt de hoogte van je prijs berekend door bovenop je productiekosten een bepaalde winstmarge te rekenen. Zolang je de zelfgemaakte kosten op de juiste manier berekent en je verwachtingen van de afzet gegrond zijn, werk je bij deze methode dus altijd met winst.
Een simpele definitie van toegevoegde waarde is het vermogen om het 'huiswerk' van je klanten te maken." Om de prijs te bepalen, moet je eerst de juiste vragen stellen: - Waarom zouden mensen betalen voor mijn diensten of producten? - Welke toegevoegde waarde zullen de klanten halen uit mijn aanbod?
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Het prijzen op 99 cent zorgt volgens Gedenk en Sattler bij winkeliers voor minder onzekerheid. Wanneer zij uitgaan van een prijsdrempel die niet blijkt te bestaan, verliezen zij maar één cent op de verkoop.
Als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte. Dit rekent niet alleen makkelijker, maar jouw marge is ook groter en leidt tot een hogere omzet.
Duurder is niet altijd beter, maar vaak wel
Toch betekent dit niet dat je altijd voor de goedkoopste keuze moet gaan. Het klopt in de praktijk vaak dat een duurder product van betere kwaliteit is dan een goedkopere keuze. Wel is het belangrijk om goed na te gaan waar dit verschil precies in zit.
De standaardkostprijs = de som van de noodzakelijke kosten per eenheid product. De standaardkostprijs is samengesteld uit: standaardhoeveelheden productiemiddelen, vermenigvuldigd met standaardprijzen. Die standaarden gelden altijd voor een bepaalde periode en ook alleen voor een bedrijf of bedrijfsonderdeel.
De kostprijs bestaat uit zowel de directe als indirecte kosten. Er zijn verschillende redenen om de kostprijs vast te stellen. Zo is de kostprijs belangrijk om de winstmarge op een product te bepalen of de verkoopprijs vast te stellen. Je ziet dat kostprijzen een belangrijk onderdeel van je boekhouding vormen.
De directe kosten (werk en materiaal) verband houdend met de productie en verkoop van een product.
De meeste ondernemers weten wel dat de hoeveelheid omzet niet zoveel zegt, de hoeveelheid winst is belangrijker. Maar je moet óók de cashflow goed in de gaten houden, zodat je altijd weet hoeveel geld er in je bedrijf zit en wat je financiële mogelijkheden zijn.
Meubels en matrassen De winstmarges zijn 80% en meer. Koop ze alleen tijdens de uitverkoop of onderhandel. Zoek op internet, als je de fabricagenummers, weet naar lagere prijzen. Cosmetica De meeste cosmetica zijn gemaakt van olie en nog wat goedkope ingrediënten.