De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd houdt toezicht op kwaliteit van zorg. Vanuit die verantwoordelijkheid spreekt de Inspectie zorginstellingen ook aan op goed bestuur. Bijvoorbeeld door raden van bestuur aan te spreken op hun verantwoordelijkheid voor kwaliteit en veiligheid.
Wie bepaalt wat goede zorg is? Patiëntenorganisaties, zorgverleners en zorgverzekeraars maken samen afspraken over wat goede zorg is. Die worden vastgelegd in kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten. Alle goedgekeurde kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten komen in het Register.
Kwalitatieve gezondheidszorgdiensten moeten zijn: effectief; veilig; mensgericht; tijdig; billijk; geïntegreerd; en efficiënt . Het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg vereist een sterke nationale sturing van overheden, gerichte subnationale ondersteuning en actie op het niveau van de gezondheidszorgfaciliteit.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
Kwaliteit gaat over eigenschappen of kenmerken die van tevoren worden vastgesteld, en de behoeften bij de gebruiker van een voorwerp of dienst. Dit betekent dat je deze kenmerken en eigenschappen eerst moet vastleggen en definiëren. Vervolgens wil je dat alle betrokkenen het eens zijn over die kenmerken.
De kwaliteit van iets kan worden bepaald door een set inherente kenmerken te vergelijken met een set vereisten . Als die inherente kenmerken aan alle vereisten voldoen, wordt een hoge of uitstekende kwaliteit bereikt. Als die kenmerken niet aan alle vereisten voldoen, wordt een laag of slecht kwaliteitsniveau bereikt.
Omdat kwaliteit wordt gedefinieerd door de begunstigde , kan er enige subjectiviteit in de definitie zitten. Maar er zijn methoden om kwaliteit objectiever te maken. Een van deze methoden vereist het opsommen van de specifieke kenmerken van kwaliteit die belangrijk zijn voor de begunstigden.
Principes voor het meten van de kwaliteit van gezondheidszorg. Meet aspecten van zorg die verder gaan dan technische kwaliteit, bijvoorbeeld responsiviteit, aanvaardbaarheid en vertrouwen . Meet waargenomen kwaliteit en vergelijk met klinische kwaliteit. Meet kwaliteit op verschillende punten in het patiëntentraject door het zorgsysteem.
De raad voor bestuur is eindverantwoordelijk voor kwaliteit, veiligheid en continuïteit van zorg binnen hun instelling. Het interne toezichthoudende orgaan moet het beleid en de besluiten van de raad van bestuur toetsen. Dit orgaan is meestal de raad van toezicht.
Alle zorgaanbieders moeten zorg leveren die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Ze moeten bijvoorbeeld het zorgplan met cliënten bespreken, medezeggenschap regelen en een klachtenregeling hebben. Dit staat in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz).
Kwaliteitsmetingen zijn hulpmiddelen waarmee we zorgprocessen, resultaten, patiëntpercepties en organisatiestructuren en/of -systemen kunnen meten of kwantificeren die verband houden met het vermogen om kwalitatief hoogwaardige gezondheidszorg te leveren en/of die betrekking hebben op een of meer kwaliteitsdoelen voor gezondheidszorg.
Een kwaliteitsstandaard bevat aanbevelingen voor zorgverleners over hoe zij goede zorg kunnen verlenen.
Raadpleeg om te beginnen uw huisarts om doorverwezen te worden naar een passende zorgverlener. Kunt u geen passende zorgverlener vinden neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Zij hebben een goed beeld van waar welke geestelijke gezondheidszorg wordt aangeboden en binnen welke termijn.
Samengevat, kwaliteitszorg is het proces om de kwaliteit van zorg te waarborgen en te verbeteren, terwijl kwaliteit van zorg de uitkomst is van dit proces.
De IGJ houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de zorg. De inspectie voert haar taak onpartijdig en deskundig uit. Daarnaast bewaakt zij de rechten van patiënten en cliënten.
Een kwaliteitskader is een raamwerk waarin staat wat de normen zijn voor goede zorg. Ook beschrijft het hoe een zorgaanbieder aan kwaliteit van zorg kan werken. Normen over goede zorg veranderen in de loop van de tijd. Daarom worden kwaliteitskaders van tijd tot tijd bijgewerkt.
Heeft u een vraag of klacht over de kwaliteit van zorg of jeugdhulp? Of over een medicijn of medisch hulpmiddel? Het Landelijk Meldpunt Zorg geeft u informatie en advies over wat u kunt doen met uw klacht.Daarnaast registreren wij de klacht die u bij ons meldt.
Het tekort aan personeel is het grootste probleem voor de zorg en moet dus bovenaan de politieke agenda komen te staan. Dat blijkt uit een enquête van de Federatie Medisch Specialisten onder haar achterban in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november.
Kwaliteitsbewaking is een bewust proces van zelfcontrole, waarbij aan de hand van vooraf gestelde normen volgens schema de feitelijke situatie telkens en regelmatig wordt getest. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van de ISO-normen, een draaiboek of handboek of checklists.
Donabedian's (2005) three components approach voor het evalueren van de kwaliteit van zorg vormt de basis voor meting voor verbetering. De drie componenten zijn structuur, proces en uitkomsten .
Er zijn drie hoofdcomponenten van de kwaliteit van zorg. Ze zijn effectief, veilig en patiëntgericht . Deze helpen bij het bepalen van beslissingen over de gewenste uitkomst.
Voldoen. Worden de verwachtingen van de klant precies waargemaakt, dan is er kwaliteit geleverd. Kwaliteit is dan een absoluut begrip, een grenswaarde. Maar als de verwachtingen niet, of juist ruimschoots, waargemaakt worden, wordt kwaliteit een relatief begrip.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Kwaliteit moet door iedereen worden gezien als iets dat positieve verandering creëert. Sommige organisaties hebben kwaliteitsafdelingen en/of personen in rollen die zijn toegewijd aan het waarborgen van kwaliteit in het hele bedrijf (bijv. kwaliteitsingenieurs, kwaliteitsmanagers, kwaliteitscontrole-inspecteurs).