Als je 112 belt, krijg je verbinding met de alarmcentrale. Deze centrale werkt voor alle hulpdiensten. Dus niet alleen voor de brandweer, maar ook voor de ambulance en de politie. Je moet dus aangeven welke hulpdienst je nodig hebt.
In geval van nood
Hoewel het geen officiële overheidscampagne betreft, roepen ook organisaties zoals het Rode Kruis of het Korps Landelijke Politiediensten en ook reisverzekeraars op om ICE-nummers in de telefoon te programmeren. Zowel Android als iOS zijn ingericht om dit soort nummers vanaf het beginscherm te bellen.
Het noodnummer 112 mag gebeld worden bellen wanneer je denkt dat met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als je denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.
Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
U belt het alarmnummer 112 voor spoedeisende hulp. Bijvoorbeeld als u of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Bij brand. Of als u getuige bent van een misdrijf.
112 voor ambulance en brandweer. 101 voor politie.
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Bij een onjuiste melding spoort de politie de beller op. De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale. Zo komt de politie er eenvoudig achter wie met 112 heeft gebeld. Volwassenen kunnen een boete of een gevangenisstraf krijgen.
Als je klacht niet levensbedreigend is, kun je op werkdagen het beste naar je eigen huisarts gaan. Als het nodig is kan de doktersassistente een spoedafspraak inplannen of de huisarts op visite laten komen. In de avond of in het weekend is de huisarts niet open, maar kun je kunt wel naar de huisartsenpost.
De huisartsenpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp bij het ziekenhuis is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is.
Een ambulancerit (spoed) komt gemiddeld neer op ongeveer 600 euro. De prijs van spoedvervoer per ambulance wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat de ambulance gereden heeft en een toeslag voor de meldkamer die de rit coördineert.
Dit kan door een melding bij de leidinggevende of P & O. Risicovolle werksituaties, gevaarlijke situatie en bijna-ongevallen kunnen ook anoniem gemeld worden. Het in de bijlage opgenomen formulier “bijna-ongeval / incident ” kan hiervoor gebruikt worden.
Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau.
Als je 112 belt krijg je een algemene 112-centralist aan de lijn. De centralist vraagt waar je bent en of je ambulance, brandweer of politie wilt spreken. Daarna krijg je de juiste hulporganisatie aan de telefoon. Als je belt vanaf een vaste telefoonlijn, dan weet de 112-centrale je locatie en telefoonnummer al.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Nog later werd het Europese noodnummer 112 ingevoerd, dat parallel werd gesteld met het nummer 100. Dankzij het centraliseren van de dringende hulpvragen en het uniforme oproepnummer voor het hele land, kon er gemakkelijker en efficiënter een beroep gedaan worden op brandweer, politie en medische hulpverlening.
Daarom worden kosten in rekening gebracht, met een opbrengst van jaarlijks ruim 1 miljoen euro. Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Ja, telefoonnummer 06 1409 4100 is het telefoonnummer dat wij gebruiken voor onze uitgaande verkoopgesprekken. We gebruiken dit wanneer we klanten bellen met een mooi aanbod. Sinds 1 januari 2020 zijn we namelijk verplicht om met 'nummerweergave' te bellen.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
119 Meldkamer # centrale PPS Professionele Private Security N.V.
Je mag naar "100" of "101" bellen als je dringend de politie, een ambulance of de brandweer nodig hebt.
Via de app 112NL kun je appen én sms'en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
Geen ambulance noodzakelijk
Als er mensen in de buurt zijn met een EHBO of BHV-diploma, kunnen zij helpen. Als je 112 wel belt, hoor je van de meldkamer centralist waar je heen kunt gaan. In de meeste gevallen is dat de huisartsenpraktijk in de buurt. Het vervoer moet je dan zelf regelen.