Driften (powersliden) is uitgevonden in Japan waar enkele Japanners in de bergen een Toyota AE86 Corolla gecontroleerd lieten uitbreken. Het doel van driften is om de auto dwars en schuivend door de bocht heen te bewegen.
Driften is ontstaan in de bergwegen van Japan en heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaande professionele sport. Driften leert je om een auto te controleren op zijn limiet. Tijdens het driften probeer je de auto in overstuur te krijgen en te houden, van bocht tot bocht.
Driften kan eigenlijk alleen goed met achterwielaangedreven auto's. Je doet het door in een bocht abrupt extra gas te geven, zodat de achterwielen beginnen te slippen. Je hebt dan wel een vochtige ondergrond nodig of een auto met flink wat pk's, anders is het heel moeilijk om de wielen te laten doordraaien.
In een lange bocht zorg je ervoor met je gas, dat je achterkant netjes mee de bocht neemt. Je voorwielen blijf je sturen naar waar je heen wilt. Als je het beter kunt, kun je bochten, die je niet beide in één keer kunt nemen, toch aaneen driften door te pendelen.
Driften is een autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging (dwars) door een bocht stuurt. De bestuurder brengt de auto opzettelijk in overstuur om dit vervolgens zo lang mogelijk aan te houden.
Voor alle duidelijkheid: driften op de openbare weg is illegaal.
Het boetebedrag kan uiteenlopen van 100 tot 4.150 euro. Daarbij kun je maximaal twee jaar je rijbewijs kwijtraken. Officieel zou een celstraf van maximaal twee maanden opgelegd kunnen worden door Artikel 5, al klinkt dat in dit geval niet heel reëel.
Deelnemers moeten allen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Bij bijvoorbeeld het halen van een racelicentie is dit niet noodzakelijk. De driftcursus is precies het tegenovergestelde van een rijvaardigheidscursus.
Op de specifiek gladde ondergrond van het drift circuit in Luik kan u met onze speciaal aangepaste wagens de basics van driften in alle veiligheid, bij lage snelheid aanleren van Jeffrey Van Hooydonk en zijn team van professionele instructeurs.
Japanse drifter Ken Gushi en Toyota Racing Development hebben een Toyota Avalon TRD omgebouwd tot voorwielaangedreven driftmachine. Ken kan prima driften en hij leerde het al op z'n dertiende in een Toyota AE86 met z'n vader als leermeester.
Een manoeuvre die u wellicht al uit films kent. In de Powerslide Training krijgt u de kans om deze zelf uit te voeren! U Rijdt achteruit de baan op om vervolgens de auto in 1 vloeiende beweging om te gooien. Tijdens de draai vlug in de juiste versnelling zetten en u kunt weer door!
Tijdens het driften moet je de achterbanden flink oppompen, tot wel 4 bar. Dan is er minder contactoppervlak zodat er minder grip is, en ook heb je zo minder last van zijdelingse vervormingen van de band.
Bij een auto met voorwielaandrijving: accelereer en stuur indien nodig weg uit de bocht. Bij een auto met achterwielaandrijving: neem gas terug en stuur weg uit de slip. Bij een auto met vierwielaandrijving: stuur mee in de richting waarin u doorslipt. Stuur weg zodra u weer grip heeft.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
De rijvaardigheidstrainingen variëren van auto slipcursussen tot caravantrainingen. Heb je al een tijd je rijbewijs, maar voel je je onzeker op de weg? Dan is een Opfristraining of een RijZekertraining wat voor jou. Op verschillende locaties in het land wordt het educatieve gecombineerd met spektakel en fun.
Bij een antislipcursus leer je door een mix van theorie en praktijk op een leuke manier slippen. Je vraag je vast af 'waar kan ik een slipcursus volgen? ' Dat kan onder andere bij de ANWB.
In een slipcursus wordt er geleerd hoe men moet handelen wanneer een voertuig slipt en welke handelingen genomen moeten worden in gevaarlijke verkeerssituaties. Veel opleiders in de rijtraining branche bieden een slipcursus aan die gericht is op het beheersen van een voertuig.
Is het glad door sneeuw en heb je zomerbanden onder de auto zitten, ga dan niet op pad. Met winterbanden kun je eventueel wel de weg op, maar winterbanden zijn zeker geen totaaloplossing voor winterse problemen! Als je twee keer zo hard rijdt, is je remweg normaal gesproken vier keer zo lang.
Voorwielaandrijving in de sneeuw
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Pas je snelheid aan
Rijd langzamer dan normaal en probeer niet te heftig te versnellen als je het gaspedaal indrukt. Je hebt zo meer controle over de auto. Bij extreme gladheid wordt er soms op snelwegen niet harder dan 20 kilometer per uur gereden. Niet zo snel, wel zo veilig.
"Belangrijk om te weten is dat de Razor Crazy Cart een voertuig is dat niet is toegestaan op de openbare weg.