Vak- en publieksbeurzen. Bedrijfsevenementen met een zakelijk karakter. Vakgerichte evenementen gericht op kennisoverdracht zoals congressen en vergaderingen.
Events bestaan in verschillende soorten en maten. De meeste voorkomende zijn ongetwijfeld teambuildings, personeelsfeesten, openingen en opendeurdagen, congressen en klantenevents.Ook familiedagen en jobevents komen vaak voor.
Een business event is synoniem voor een bedrijfsevenement.
Zakelijke evenementen: Zoals conferenties, seminars, beurzen, netwerkevenementen en teambuilding activiteiten.Deze zijn gericht op professionele ontwikkeling, netwerken en kennisdeling. Sociale evenementen: Hieronder vallen feesten, bruiloften, verjaardagen, jubilea en andere vieringen.
Het vereiste dat een evenement voor het publiek toegankelijk is, brengt mee dat een besloten feest niet onder de reikwijdte van de evenementenbepaling valt. Zo is bijvoorbeeld voor het houden van een bedrijfsfeest geen evenementenvergunning vereist.
Wat zijn interne evenementen? Interne evenementen zijn evenementen die zich richten op een doelgroep binnen het bedrijf of organisatie. Ze zijn gericht op cultuur- en gedragsverandering, teambuilding, kennisoverdracht, beloning of perceptieverandering ten opzichte van de werkgever en/of het teamgevoel.
Wanneer je een evenement organiseert om een product, dienst of merk te promoten of om een relatie met een specifieke doelgroep te ontwikkelen, ben je bezig met eventmarketing.
Externe evenementen
Bij externe events zijn de gasten bestaande klanten, leads en prospects en bepaalde doelgroepen, maar ook (bijvoorbeeld) onafhankelijke intermediairs, voorschrijvers en influencers, persmensen,... In dit geval denken we aan: Congres, symposium, seminarie.
Wat zijn culturele festivals? Culturele festivals zijn evenementen die de cultuur en tradities van een bepaalde groep mensen vieren. Deze festivals kunnen worden gehouden op lokaal, nationaal of internationaal niveau en bevatten vaak muziek, dans, eten en andere elementen van de cultuur van de groep.
Organiseert u een evenement met een hoog risico en grote gevolgen voor omgeving en verkeer? Vraag dan een vergunning aan. Voor evenementen met een hoog risico is de aanvraagtermijn 26 weken.
Een klein evenement is een kleinschalige activiteit in de openbare ruimte die niet langer duurt dan één dag. Een klein evenement is bijvoorbeeld een rommelmarkt, straatfeest of buurtbarbecue. Op kleine evenementen zijn weinig mensen aanwezig. Deze evenementen voor weinig overlast voor bewoners en verkeer.
Nog een kenmerk van een evenement is dat het plaatsvindt op een bepaalde plek of in een bepaald gebied en op een bepaald moment of in een bepaalde periode, en dus een tijdelijke en plaatsgebonden organisatie vereist. Soms is er sprake van een periodieke herhaling.
Een besloten evenement is een evenement waarvoor je geen toegangsbewijzen verkoopt en waarvoor op geen enkele manier publiciteit gemaakt wordt. Bijvoorbeeld een bedrijfsfeest of een feest voor leden van een vereniging. Over het algemeen is een besloten feest alleen voor genodigden.
Bij een bijeenkomst gaat het over het uitwisselen van informatie en goede ervaringen. Deze interactie wordt alleen tot stand gebracht als de groep niet te groot is. Zorg dat de sfeer open blijft door deelnemers te betrekken bij de bijeenkomst en afspraken te maken over bijvoorbeeld de beslotenheid van de bijeenkomst.
Event management is het organiseren en tot uitvoer brengen van evenementen. Hierbij kan je denken aan congressen, feesten, bedrijfsuitjes, beurzen, conferenties of bijvoorbeeld festivals.
Onder een evenement verstaan we ook:een herdenkingsplechtigheid. een braderie of themamarkt. een optocht op de weg (geen betoging)
Een publieksevenement is een evenement dat toegankelijk is voor iedereen die belangstelling heeft voor dat evenement; het is een openbaar evenement. De toegang kan gratis zijn, maar er kan ook entree of een deelnameprijs gevraagd worden.
Het Instituut voor Eventmarketing & Strategie hanteert de volgende definitief voor het concept van een evenement: 'Het concept is het overkoepelende idee, vertaald in elelementen en touchpoints, gebruikmakend van beeld, woord, geluid, smaak, geur en gevoel en gebaseerd op de strategie, doelstelling en doelgroep.