De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer.
De kans is groot dat je door een land komt waar de kans op een ongeluk relatief groot is. Oppassen geblazen dus! De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Oostenrijk, Duitsland, Portugal en België. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat.
Aantal ongelukken in het verkeer in Nederland op de fiets
2017 was het enige jaar dat er meer dodelijke slachtoffers waren met de fiets dan met de auto (206 tegen 201). In 2018 was het aantal fietsdoden met 228 een derde van alle verkeersdoden.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Het stuk snelweg waar vorig jaar de meeste ongevallen gebeurden is de laatste kilometer van de A7 in het Knooppunt Zaandam. Dit is een van de weinige plekken in het land waar doorgaand verkeer een afslag moet nemen om de weg te vervolgen, met alle gevolgen van dien.
Provinciale wegen zijn de gevaarlijkste wegen van het land. Slechts zes procent van onze wegen geldt als 'provinciaal', maar op deze wegen valt een vijfde van alle verkeersdoden.
Welke rijstrook meeste ongelukken? De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer.
In 2020 vielen daar 99 dodelijke verkeersslachtoffers, tegen 142 in 2019 en 150 in 2018. Na Noord-Brabant kwamen de meeste mensen om in het verkeer in Noord-Holland (87 verkeersdoden) en Gelderland (85 verkeersdoden).
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.
Mannen vormen een groter risico voor medeweggebruikers en rijden vaker in gevaarlijkere voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek, bestaande uit vier data sets. Naast automobilisten zijn taxichauffeurs verantwoordelijk voor het grootste deel van de ongelukken.
Uit onderzoek van Centraal Beheer (2018) zijn de minst aangereden kleuren auto's groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen). Deze kleuren auto's zijn het minst betrokken in aanrijdingen door de opvallende kleuren.
Nederland. In 2019 waren er 661 verkeersdoden te betreuren en raakten ongeveer 21.400 mensen ernstig gewond. Dat zijn bijna 2 doden en bijna 60 ernstig gewonden per dag.
Bij 120 km/uur is de remweg zo'n 24 auto's lang
Bij aanrijdingen met een snelheid van: slechts 35 km/u, komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45%. bij 64 km/u overlijdt zelfs 85% van de fietsers en voetgangers.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
De meeste ongelukken gebeuren op 80 kilometer wegen. Dat komt omdat op deze wegen relatief meer voertuigen met verschillende snelheden komen en er vaker wordt ingehaald op de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. Als ik zou moeten kiezen tussen een autoweg en een autosnelweg, zou ik zeggen autoweg.
Zweden heeft nog steeds de veiligste wegen (18 doden per 1 miljoen inwoners), terwijl Roemenië in 2020 het hoogste percentage rapporteerde (85 doden per 1 miljoen inwoners). Het Europees gemiddelde was 42 doden per 1 miljoen inwoners, vergeleken met het wereldgemiddelde van meer dan 180.
Sinds 2000 was het aantal doden onder fietsers niet zo hoog als in 2020 (229); in 2021 vielen er 207 doden onder fietsers. In 2020 en 2021 overleden er meer fietsers dan auto-inzittenden in het verkeer; in 2017 was dit voor het eerst het geval.
Wanneer de streep doorgetrokken is mag je deze niet overschrijden om bijvoorbeeld in te halen. Een asstreep ligt altijd op de as van de weg. Maar niet altijd in het midden van de rijbaan. In sommige gevallen ligt er een dubbele asstreep.
De Wegam/Wegas verzekering dekt de aansprakelijkheid van de werkgever voor schade aan de werknemer wanneer de werknemer een ongeval overkomt en daarbij schade of letsel oploopt. Het ongeval kan plaatsvinden: op de werkvloer. op locatie.