Verkooptechnieken zijn technieken of strategieën die worden toegepast in een verkoopgesprek met het doel: Interesse te wekken voor het product of de dienst; Waarde te creëren voor het product of de dienst; Zoveel mogelijk producten en diensten te verkopen (met een zo hoog mogelijke waarde).
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Wat zijn de belangrijkste doelen voor uw bedrijf geweest in de voorbije 12 maanden? Hebt u die doelen gehaald en wat was de impact ervan? Wat zijn uw bedrijfsdoelen en uitdagingen voor de komende 12 maanden? Hoe plant u die doelen te bereiken?
De SPIN-methode is, naast framing, een veelgebruikte gesprekstechniek voor een succesvol verkoopgesprek. Hiermee stel je vragen in een bepaalde volgorde. Met deze techniek zorg je ervoor dat de klant zelf zijn eigen behoeftes inziet en daarbij zelf met de oplossing komt.
Een systematische aanpak van het contact tussen verkoopmedewerker en klant, waarbij de behoefte van de klant centraal staat.
Een sales funnel is een marketingmodel dat het proces beschrijft waarbij geïnteresseerden in een product of merk daadwerkelijk klant worden. In de sales funnel of 'verkooptrechter' wordt de doelgroep verleidt tot een aankoop door middel van geautomatiseerde boodschappen die naar hen verstuurd worden.
Wat zijn verkoopactiviteiten? Elke verkoper doorloopt vele taken en handelingen om deals te sluiten: contact via sociale media, persoonlijke vergaderingen, webconferenties en meer. U kunt de unieke activiteiten volgen die nodig zijn om een deal tot stand te brengen.
Graag zou ik eerst kennismaken en wat over mijzelf vertellen (Openen) Daarna zou ik u graag wat vragen stellen over uw situatie (Inventariseren) Vervolgens wil ik u vertellen welke oplossingen wij u mogelijk kunnen bieden (Presenteren) Als laatste wil ik samen met u kijken of we tot zaken kunnen komen (Afsluiten)
SPIN is een veel gebruikte vraagtechniek, bedoeld voor verkoop van grote producten en services. Groot in de zin van producten met grote waarde. Het acroniem staat voor: Situatie, Probleem, Implicatie en Need payoff vragen. De SPIN methodiek werd in 1988 ontwikkeld door de gedragspsycholoog Neil Rackham.
“Ga je morgen beginnen?” “Wil je hier eigenlijk wel werken?” “Moet je niet even met Jan gaan praten?” De ander moet eerst “ja” of “nee” antwoorden. Daarna kan hij gewoon zijn mond houden. Wat de vragensteller wil of vindt, is al in de vraag verpakt. Dit soort vragen is dus suggestief.
Geloof in het product, toon oprechte interesse in de klant en betrek de hem/haar in het gesprek. Op die manier kun je adequaat inspelen op de behoefte van de klant en de juiste oplossing bieden. Zorg ervoor dat je het verkoopproces begrijpt en dat je kunt opvolgen wat je aan de klant hebt belooft.
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Harde conversie of Hard conversion staat voor een conversie die direct voortvloeit uit een actie vanuit de aanbieder. Dit kan een verkoop zijn via een telefonische overeenkomst, het kopen van een product in een fysieke winkel, of het bestellen van een product in een webshop.
Een goed salesplan legt onder meer vast wie je doelgroep is en welke omzet je wilt realiseren. Zo biedt het jou en je salesteam een concrete leidraad voor de richting die je uitgaat met je bedrijf, met duidelijke doelstellingen en verantwoordelijkheden.
Een salesplan wordt ook wel een verkoopplan genoemd. Kort gezegd is het een plan waarin je beschrijft wat jouw verkoopdoelen zijn en hoe je deze gaat bereiken. Hierbij kijk je naar de verschillende stappen die gezet moeten worden om jouw doelen te bereiken en naar de middelen die hiervoor nodig zijn.
In een salesplan beschrijf je jouw verkoopdoelen en de manier waarop je deze wilt bereiken. Ook geef je aan welke middelen nodig zijn om de doelen te bereiken. Een salesplan wordt ook een verkoopplan genoemd. Een salesplan heeft meerdere functies.