Doelstellingen vormen de basis van de salesactiviteiten. Deze doelstellingen worden in de sales literatuur vaak aangeduid als targets. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de salesfunctie en zijn de basis voor activiteiten die in het salesteam worden ondernomen.
Haalbare doelen stellen
U moet rekening houden met het beschikbare budget, de te maken kosten, de tijd en het benodigde materiaal. Daarnaast spelen de huidige situatie op de markt, de concurrentie en de toestroom van consumenten een belangrijke rol.
Sales of verkoop
Sales houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantencontacten en acquisitie. Salesmensen moeten de verkregen “leads” opvolgen en van prospecten betalende klanten maken door hen ervan te overtuigen dat het product/de dienst beantwoordt aan hun behoeften.
Wat is een sales KPI? Een KPI is een meetbare indicator van de prestaties van je organisatie, een team of individuele medewerkers in kaart te brengen. Sales KPI's geven je inzicht in je verkoop aan de hand van cijfers.
Wat is een commerciële doelstelling? In een commerciële doelstelling leg je uit waar jouw bedrijf voor staat en wat klanten van je kunnen verwachten. Het is een soort kompas aan de hand waarvan je beslissingen kunt nemen die aansluiten bij je merk, doelstellingen en het belang van de consument.
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
Het doel is wat je uiteindelijk wilt bereiken en de KPI's ondersteunen je hierbij om te bepalen in hoeverre je jouw doel bereikt en waar je jouw resultaten kunt optimaliseren.
De definitie van een key performance indicator (KPI)
Als de doelstelling bepaalt wanneer je succesvol bent, dan is de KPI het meetinstrument om te bepalen hoe je dat gaat behalen en daarmee ook een indicator of je op de juiste weg zit.
Enkele voorbeelden van key performance indicators (KPI's) kunnen zijn: gemiddelde bestelwaarde, brutowinst, aantal websitebezoekers, reactietijd bij klachten, productiecyclus en ROI.
Sales strategie betekenis & definitie
Een sales strategie omvat alles wat nodig is om tot goede verkopen te komen. De sales strategie is onderdeel van het salesplan en biedt houvast aan iedereen die zich bezighoudt met het aantrekken van nieuwe klanten en het binnenhalen van opdrachten.
Marketing legt de basis en stelt verkopers in staat om te verkopen. Bij verkoop, oftewel sales, gaat het over het direct aan de man brengen van je product of dienst. Maar allebei hebben ze als doel omzet genereren.
Een KPI of KPI's gelden als kilometerpaaltjes op weg naar succes. De afkorting staat voor Key Performance Indicators oftewel kritieke prestatie-indicatoren. Houd ze in de gaten om te zien waarin je bedrijf het goed of minder goed doet op het gebied van onder andere verkoop, marketing en klantenservice.
De klanttevredenheid is een van de vele Key Performance Indicators (KPI's) die publieke of private ondernemingen met of zonder winstoogmerk gebruiken als meetinstrument. De KPI voor klanttevredenheid is van essentieel belang: verbeter de KPI en u verbetert de gezondheid van uw bedrijf.
Een indicator is een meetbaar begrip dat een signalerende functie heeft en een aanwijzing geeft over de mate van kwaliteit. Wijkt een indicator af van een afgesproken norm dan is bijsturing mogelijk. Het is dus belangrijk om goede indicatoren te kiezen en geen afgeleide indicatoren te gebruiken.
Gebruik alleen KPI's die echt belangrijk zijn
Beperk u daarom tot een relatief beperkt aantal indicatoren (maximaal 15 tot 20) die écht belangrijk zijn voor de resultaten van uw onderneming, zoals de brutomarge, de bezettingsgraad en de gemiddelde levertijd.
Hoeveel operationele doelen zullen de strategische doelen genereren? De ervaring leert dat – afhankelijk van grootte en slagkracht van je organisatie – het optimale aantal strategische doelen tussen drie en tien ligt.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.