De vijf belangrijkste soorten franchises zijn: jobfranchise, productfranchise, business format franchise, investeringsfranchise en conversiefranchise.
Hard franchise
Reden hiervoor is dat met name bij hard franchisezaken als uniformiteit, identiteit, imago en naamsbekendheid een veel grotere rol spelen dan bij soft franchise, waardoor een strakkere sturing is vereist.
Een van de bekendste voorbeelden van franchisebedrijven is McDonald's. Waar franchise vroeger vooral voorkwam in de horeca en detailhandel, zie je het nu ook in andere branches. Denk aan de zorg, uitzendbureaus, sportscholen en kinderopvang. Franchisegevers willen hun formule zo aantrekkelijk mogelijk aanbieden.
Franchising is een bedrijfsmodel waarbij een individu zijn eigen locatie van een groter, meer gevestigd bedrijf exploiteert . Bijvoorbeeld, wanneer u naar uw lokale McDonald's, Subway, Dunkin' Donuts of bijna elk hotel in de Verenigde Staten gaat, bevindt u zich hoogstwaarschijnlijk op een franchiselocatie.
Jumbo Supermarkten
Het winkelbestand van Jumbo bevat zowel eigen filialen als (franchise)winkels van zelfstandig ondernemers.
Nadeel franchise 1: je hebt minder vrijheid in je keuzes
Hoeveel ruimte je krijgt om je eigen draai aan de zaak te geven, verschilt per bedrijf. Bij sommige formules kun je veel zelf bepalen en bij andere ligt alles vast, van de prijzen van producten tot de indeling van je winkel.
Nu blijkt dat er zo'n 45 filialen toch openblijven. Kun jij nog naar een Blokker in je buurt? Deze filialen blijven open omdat ze gerund worden door franchiseondernemers, ofwel zelfstandig ondernemers die betalen om de naam Blokker te mogen gebruiken.
Bedrijfsformaat franchises
Franchisees verkopen niet alleen producten of diensten, ze krijgen ook begeleiding over hoe ze het hele bedrijf effectief kunnen runnen. Voorbeelden: Business format franchises omvatten merken als McDonald's, Gold's Gym en Budget Blinds.
Wat is een franchise? Een franchise is een samenwerking tussen een ondernemer (franchisenemer) en een eigenaar van een keten (franchisegever). Als franchisenemer leidt u het bedrijf volgens de franchiseformule en moet u zich houden aan de afspraken met de franchisegever. Hiervoor sluit u samen een contract af.
FOCO staat voor “Franchise Owned Company Operated”. Dit franchisemodel is een soort bedrijfsstrategie waarbij het merk zijn handelsmerk of nominale waarde aan de franchisegever verstrekt . In ruil daarvoor krijgt het bedrijf een bedrag van de franchisegever. De franchisegever mag ook ondersteuning en begeleiding bieden aan de franchisenemer.
Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een of meer zaken met die handelsnaam te exploiteren.
Simpel gezegd wordt franchise wel eens gedefinieerd als “het vermenigvuldigen van succes”. Een ondernemer heeft een succesvol bedrijf opgebouwd en stelt ondernemers (franchisenemers) in staat om volgens dezelfde formule hun eigen succesvolle bedrijf op te bouwen.
Het business-format franchisemodel is veruit het meest gebruikelijk en is meestal wat in gedachten komt als je aan franchising denkt. Dit model repliceert het volledige bedrijfsconcept van de franchisegever over alle franchise-eenheden (locaties).
Binnen het franchiseconcept zijn er verschillende typen franchises, waarbij de mate van controle en ondersteuning van de franchisegever kan variëren. De twee meest voorkomende typen zijn soft franchise en hard franchise.
Minder controle. Franchisenemer zijn betekent dat je je eigen baas bent, maar een van de nadelen van een franchise is dat het ook je mogelijkheden om beslissingen te nemen voor je winkel beperkt.
Een franchise is winstgevend zodra de nettowinst van het bedrijf hoger is dan de initiële middelen die in het project zijn geïnvesteerd. Alle kosten zoals huur, royalty's, salarissen, managementvergoedingen, enz. moeten worden afgetrokken om dit cijfer te berekenen.
McDonald's is 's werelds grootste franchisenetwerk met een ongelooflijke wereldwijde omzet van $ 89 miljard. Ondanks toenemende concurrentie heeft het deze plek elk jaar vastgehouden sinds de ranglijsten voor het eerst werden gepubliceerd in 2000. Om deze omvang in context te plaatsen: het is groter dan KFC, Subway en Burger King bij elkaar.
Een franchise starten is een belangrijke levenskeuze.
Dit vereist een grotere of kleinere investering en het kiezen van de meest winstgevende franchise is vaak een van de selectiecriteria. Als gevolg hiervan zijn toekomstige franchisenemers op zoek naar een snel rendement op hun investering met maximale winst.
Snelste groeier: Jumbo
De supermarktketen heeft inmiddels bijna 700 vestigingen, het is onduidelijk hoeveel daarvan franchise-vestigingen zijn. Ervaring met foodretail is een must om mee te doen met de 7 Zekerheden van Jumbo. Volgens Franchise+ is de totale investering maar liefst €1.200.000.
Ons verhaal begint in 1921. In Veghel opent Johan van Eerdt een groothandel in levensmiddelen. Tien jaar later komt neef Frits van Eerd senior in het bedrijf. Onder zijn leiding maakt de groothandel een grote groei door en wordt de naam van het bedrijf veranderd van 'Van Eerdt' naar 'Van Eerd'.
Het franchiseneetwerk Albert Heijn groeit als kool. Vandaag hebben we 65 winkels waarvan er 40 door franchisenemers worden uitgebaat.
De recordomzet was mede toe te schrijven aan de verkoop van huismerkproducten. Ton van Veen, in oktober 2022 benoemd tot interim-directeur, werd op 7 maart 2023 definitief benoemd als de nieuwe topman van Jumbo. Het tijdelijke aftreden van Frits van Eerd werd een definitief vertrek.