Taken die onder de Wmo 2015 vallen zijn het bieden van ondersteuning van participatie, begeleiding en dagbesteding, een beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis, ondersteuning aan mantelzorgers en opvang in geval van huiselijk geweld.
begeleiding en dagbesteding; ondersteuning om de mantelzorger tijdelijk te ontlasten; een plaats in een beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis; opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn.
huishoudelijke hulp. individuele begeleiding in het dagelijks leven. begeleiding bij persoonlijke verzorging. begeleiding in een groep (dagbesteding)
Voorzieningen die niet worden geregeld via de Wmo zijn: Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik (krukken, rollators , een douchestoel) Indien u een tijdelijk hulpmiddel nodig heeft, moet u contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar.
Huishoudelijke ondersteuning heeft alleen betrekking op het schoonmaakwerk in het huis. Hierbij horen geen activiteiten buitenshuis, zoals het onderhouden van de tuin, opruimen van schuur, wassen van de auto of schoonmaken van de stoep.
Deze hulp noemen wij Schoon Huis. Het is geen grote schoonmaak, alleen noodzakelijke dingen worden gedaan om uw woning schoon en leefbaar te houden. Hoeveel uur huishoudelijke hulp u ontvangt bepaalt uw zorgaanbieder. Met een maximum van 108 uur per jaar.
Andere onderwerpen tijdens het gesprek
In het gesprek gaat het ook over de volgende dingen: hoe je de ondersteuning kunt betalen – met een persoonsgebonden budget (PGB) of Zorg in Natura (ZiN); hoe het gaat op je werk en of je wel genoeg geld hebt om te leven; of je mantelzorger goede ondersteuning krijgt.
In het kort: De Wmo helpt burgers om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. Er zijn diverse voorzieningen, zoals begeleiding, huishoudelijke hulp of dagbesteding. Je kunt Wmo-hulp aanvragen via het Wmo-loket of sociale wijkteam van jouw gemeente.
Kort gezegd komt het erop neer dat u via de Wmo een vergoeding kunt krijgen voor alle ondersteuning in en om het huis, zoals aanpassingen in de woning, huishoudelijke hulp en vervoersvoorzieningen. Ook ondersteunt de Wmo zaken als mantelzorg (hulp van familie en vrienden), vrijwilligerswerk en voorlichting.
Wmo aanvragen bij uw gemeente
Het Wmo-loket of het sociale wijkteam van uw gemeente geeft u informatie over de Wmo. En helpt u bij de aanvraag van voorzieningen uit de Wmo.
Hulpmiddelen via gemeente
Of om u in huis en daarbuiten goed te kunnen verplaatsen? Deze hulpmiddelen krijgt u van de gemeente vanuit de Wmo (officieel Wmo 2015). Voorbeelden van hulpmiddelen die u blijvend nodig kunt hebben zijn een rolstoel, traplift of een elektrische deuropener.
Het uitgangspunt van de Wmo is maatwerk. Dit houdt in dat de ondersteuning wordt afgestemd op jouw behoeftes en mogelijkheden. Er wordt rekening gehouden met jouw kracht en sociale netwerk, om te bepalen in hoeverre mantelzorg en vrijwillige hulp kunnen worden ingezet.
De arts mag aan dat verzoek voldoen. Van belang is dat hij alleen die medische informatie verstrekt die voor de gemeente noodzakelijk is om te bepalen of de aanvrager de gewenste Wmo-voorziening krijgt. Met toestemming van de aanvrager mag de gemeente medische gegevens ook rechtstreeks opvragen bij de behandelend arts.
Tijdens het keukentafelgesprek bespreekt u met de consulent wat uw situatie is en waar u hulp bij nodig hebt. De vragen kunnen dus gaan over van alles. Bijvoorbeeld over uw gezondheid, gezin, dagindeling, woning, werk en financiële situatie. Daarna denkt de consulent met u mee over oplossingen.
U bent mantelzorger als u iemand lange tijd - onbetaald - veel zorg geeft. Deze zorg is meer dan u normaal gesproken van elkaar kunt verwachten. Dankzij uw zorg is minder of geen thuiszorg nodig.
Als de hulp langer werkt dan 2,5 tot 3 uur, heeft de hulp recht op een korte pauze, al is het maar even een paar minuten zitten of een praatje maken. Wat gebeurt er als mijn hulp op vakantie is? De hulp zal zijn of haar vakantie ruim van tevoren aankondigen.
Zware huishoudelijke werkzaamheden:
stofzuigen, schrobben, dweilen en soppen, schoonhouden sanitair en keuken, bedden verschonen en opruimen huishoudelijk afval.
Met twee uur doet een huishoudelijke hulp vooral de basistaken zoals stofzuigen en dweilen, de was, opruimen en afstoffen. In 3 uur kan een huishoudelijke hulp belangrijke leefruimtes opruimen, deze schoonmaken en de was doen.
Een poetshulp reinigt als het ware het huis. Dus aan hen kan je allerlei taken vragen die te maken hebben met het schoonmaken: afstoffen, stofzuigen, dweilen en ramen lappen. Een huishoudhulp daarentegen mag wat meer doen in het huishouden.
Je kunt het huishouden in acht categorieën verdelen: koken & boodschappen, opruimen & schoonmaken, wassen & strijken, klussen & tuinieren, (mantel)zorg, verzorging van kinderen en huisdieren, administratie en als laatste de organisatie en planning van het geheel. Deze taken vormen samen het dagelijks huishouden.
Hun werk kan bestaan uit taken zoals het schoonmaken van het huis, koken, wassen en strijken van kleding, zorgen voor kinderen, oudere of zieke familieleden, tuinieren, het huis bewaken, voor het gezin rijden en zelfs voor huisdieren zorgen.