Gewone benzine bevat ethanol, wat vocht aan- trekt en motorproblemen kan veroorzaken. Aspen alkylaatbenzine bevat geen ethanol en voorkomt dus dergelijke storingen. Om Aspen alkylaatben- zine in uw 2-takt buitenboordmotor te gebruiken, kunt u Aspen 4 gewoon mengen met 2-takt olie voor buitenboordmotoren.
Aspen 2 is bedoeld voor tweetaktmotoren. Denk aan handgedragen machines zoals kettingzagen, bosmaaiers en heggenscharen. Aspen 4 is voor viertaktmotoren die je rijdt of duwt (grasmaaiers en tuintractoren).
Aspen 2 is te gebruiken voor alle tweetaktmotoren die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven. Omdat de 2-taktolie van Aspen aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet, kan Aspen 2 vaak ook gebruikt worden voor tweetaktmotoren die een andere mengverhouding voorschrijven.
* Mag ik Aspen alkylaatbenzine mengen met andere benzine? Aspen alkylaatbenzines zijn mengbaar met gewone pompbenzine. U hoeft bijvoorbeeld niet bang te zijn dat er een vreemde reactie of iets dergelijks ontstaat.
ASPEN 4 is een reukloze, lang houdbare benzine die Euro 95 vervangt. Er zitten geen schadelijke stoffen in zoals zwavel, benzeen en tolueen.
Gebruik alleen loodvrije benzine met een minimaal octaangetal van 90 RON voor uw 2-taktmengsel. Denk er aan dat het zelfgemaakte mengsel niet langer dan enkele weken houdbaar is, door oxidatie van de benzine. De Euro 95 benzine van voorheen bevat nu 10% ethanol. Daarom de nieuwe naam E10.
Aspen 4 is te gebruiken in alle viertaktmotoren waarin Euro 95 ongelood gebruikt wordt. Aspen 4 is geschikt voor grasmaaiers, tuintractoren, boten, golfwagens, bladblazers, grondfrezen, aggregaten, pompen en andere viertaktmachines en voertuigen.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Aspen 2 zit in een rode en Aspen 4 in een blauwe jerrycan. Door het kleurensysteem voorkom je tankfouten. Er gaat nogal eens iets mis doordat er verkeerde benzine in een machine wordt getankt. In het ergste geval loopt je motor vast en heeft dit dure reparaties of zelfs de aanschaf van een nieuwe machine tot gevolg.
Aspen 4 is een alkylaatbenzine voor grasmaaiers, aggregaten, boten en andere viertaktmotoren. Door de schonere verbranding van Aspen 4 zijn de uitlaatgassen minder gevaarlijk voor uw gezondheid. Bovendien blijft de motor schoner, wat zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur van uw machine.
Aspen 2 en Aspen 4
Aspen 2 is een kant-en-klare mengsmering met een mengverhouding van 1:50.
Je kunt Aspen gebruiken in alle machines waarin je gewone benzine of diesel tankt. Kies jij ook al voor schonere brandstof voor je bladblazer, grasmaaier of heggenschaar?
Staat uw oldtimer dus langere tijd stil dan is het sowieso aan te raden om een premium benzine te tanken, met een zo laag mogelijk alcoholgehalte (Super 98, V-power, Excellium e.d.). Er zijn leveranciers die additieven voor E10 aanbieden, speciaal ontwikkeld om de schadelijke effecten op oldtimers tegen te gaan.
Buiten de andere vloeistoffen natuurlijk, motorolie blijft ook maar een jaar goed. Aspen is op dit moment eigenlijk de meest pure benzine. Het vergomt niet, geeft geen 'laklaag', het test rubbers niet aan en het geeft zelfs minder giftige uitlaatdampen. Als je de auto/motor dagelijks gebruikt is Aspen eigenlijk onzin.
2-takt olie smeert niet voldoende om een 4-taktmotor soepel te laten verlopen. Het gebruik van 2-takt olie in een 4-taktmotor betekent dus veel rookvorming, slijtage van de motoronderdelen en uiteindelijk het vastlopen van de motor.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Vroeger was de verhouding ongeveer 1 liter olie per 25 liter benzine (1:25). Tegenwoordig mag er nog een max zijn van 1:50. Voor het mengen is dan speciale 2-takt olie nodig, gewone motorolie kan de motor vervuilen.
De tweetaktmotor doorloopt bij iedere omwenteling van de krukas een volledige cyclus met alleen een arbeidsslag en een compressieslag. De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort.
Aspen alkylaatbenzine is jarenlang houdbaar, zonder kwaliteitsverlies! Zelfs de kant-en-klare Aspen 2 mengsmering blijft perfect gemengd. Ook als je machines en voertuigen lange tijd hebben stilgestaan!
Aspen 2 is een kant en klare tweetakt mengsmering voor kettingzagen, heggenscharen, bladblazers, brommers en andere tweetaktmotoren. Aspen 2 FRT verbrandt schoner waardoor de uitlaatgassen van tweetakt machines minder gevaarlijk voor uw gezondheid zijn.
Aspen 2 is te gebruiken voor alle moderne luchtgekoelde tweetakt motoren, die een mengverhouding van 1:50 voorschrijven. Daarnaast kan Aspen 2 in veel gevallen ook gebruikt worden voor tweetakt machines die een mengverhouding voorschrijven van 1:25 (4% olie) met een minerale tweetakt olie.