Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Zoals gezegd kunt u in principe iedere willekeurig laadpaal gebruiken, als u uw elektrische auto op wilt laden met de door de zonnepanelen opgewekte energie. Maar het kan evengoed geen kwaad om te kijken welke laadoplossing voor uw situatie het meest geschikt is.
Als je laadpaal bijvoorbeeld 7,5 kWh per dag verbruikt en een zonnepaneel produceert 0,68 kWh per dag, dan heb je ongeveer 11 zonnepanelen nodig.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Subsidie voor thuislaadpalen
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Wat als je zonnepanelen op je appartement wilt, of een laadpaal in de garage, en wat met schade aan het gebouw? Dit regelt een syndicus wel of niet. Woon je in een appartementsgebouw met minstens twee appartementen met verschillende eigenaars? Dan moeten de eigenaars volgens de wet een syndicus aanstellen.
Elektrisch verwarmen met zonnepanelen is ideaal. Het biedt alleen maar voordelen. Je bespaart op jouw energiefactuur, het is energievriendelijk, onderhoudsvriendelijk en bovendien verwarm je jouw huis of kantoor zonder veel breek- en kapwerk.
Voor een hybride warmtepomp heb je doorgaans voldoende aan 5 tot 7 (extra) zonnepanelen. Bij de all-electric warmtepomp doe je er verstandig aan zeker 7 tot 9 (extra) zonnepanelen te installeren. Daarmee ben je in principe verzekerd van een volledige compensatie voor de hogere vraag naar elektriciteit.
Slim laden betekent dat je op een intelligente manier kunt bepalen hoe je elektrische voertuig (EV) geladen wordt door deze ook digitaal te verbinden met het elektriciteitsnet. Bij het 'slim laden' van een voertuig, 'communiceert' de lader via een dataconnectie als het ware met je auto, de beheerder en het nutsbedrijf.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
De meeste mensen plaatsen 10 zonnepanelen op hun dak. Hiermee is de opbrengst per jaar ongeveer 3.400 kWh. Dat is gelijk aan het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Welke laadpaal kan terugleveren? De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto's stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland* te gebruiken.
Omdat een zonnepanelen opbrengst gemiddeld 300 kWh aan elektriciteit per jaar opbrengt, kan je vervolgens eenvoudig de berekening maken. Je deelt het verbruik (2857) door het vermogen van een zonnepaneel (300). Dit betekent dat je gemiddeld 9 of 10 zonnepanelen nodig zult hebben voor je warmtepomp.
Gemiddeld is een zonnepaneel dan goed voor een jaarlijkse opbrengst van 400Wp * 0,88 kWh = 352 kWh. In totaal heb je 5000 kWh/352 kWh = 15 zonnepanelen nodig om jaarlijks 5000 kWh op te kunnen wekken.
Om de energie die je verbruikt tijdens het elektrisch koken direct van je zonnepanelen te ontvangen, heb je dus een stuk meer panelen nodig. Over een heel jaar gezien zijn 1 of 2 panelen echter genoeg om het verbruik van je inductiekookplaat te compenseren.
Zonnepanelen zijn natuurlijk een flinke investering. Op de lange termijn betaalt dit zich wel uit. Elektrisch verwarmen is hierdoor een stuk goedkoper dan verwarmen met gas.
Met de energie van de zon warm water produceren kan op twee manieren: direct het water op het dak laten verwarmen of indirect, waarbij PV panelen stroom produceren en die stroom vervolgens het water verwarmt.
Infraroodverwarming is de zuinigste elektrische kachel. Doordat de warmte van een infraroodpaneel direct voelbaar is op de huid, is er minder wattage nodig om te verwarmen. Minder wattage is minder verbruik, dus is dit type elektrische kachel het zuinigst.
Voor de aanleg van een oplaadpunt voor een elektrische auto heeft u toestemming nodig van de vereniging van eigenaren (vve).
Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken. Maar wil je gewoon dat je met je eigen auto elke ochtend met een volle accu op pad kunt, dan is het enige regelwerk de installatie van de laadpaal thuis.
Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).