Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
In de micro-elektronica is een wafer een dunne plak monokristallijn halfgeleidermateriaal, bijvoorbeeld silicium, waarop geïntegreerde schakelingen geconstrueerd worden door middel van dotering technieken van verschillende materialen (bijvoorbeeld door diffusie, ionenimplantatie, depositie of chemisch etsen).
Het duurt lang om een chip te maken
Op een computer kun je simuleren wat een chip doet; je weet pas of hij werkt als de chip er daadwerkelijk is. En dat duurt ongeveer drie maanden.
Hoe het kan dat we in 2022 nog steeds te weinig chips hebben. Het verbaast veel mensen dat we na twee jaar nog steeds kampen met het chiptekort. Er lijkt nu zelfs sprake van slechtere beschikbaarheid van allerlei soorten chips, voor allerlei soorten producten.
De chief executive officer van ASML is P. (Peter) Wennink, geboren in 1957. Het salaris van Wennink is € 1.077.000 exclusief een bonus van € 3.537.000. Het pensioen van de CEO is € 206.000.
Voor consumenten betekent dat: lang wachten op je nieuwe auto. Het duurt waarschijnlijk nog tot ergens halverwege 2023 voordat de levering van auto's weer een beetje normaal loopt.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
Normaliter is ASML's kwartaalwinst altijd hoger dan de kwartaalwinst van een jaar eerder. Dit keer niet. De omzet (3,5 miljard euro) was lager dan in de periode januari-maart 2021 (4,3 miljard euro). De nettowinst (695 miljoen euro tegen 1,3 miljard vorig jaar) eveneens.
Dat ze meer dan 200 miljoen euro gaan kosten, wisten we al, maar gisteren verklapte Peter Wennink aan analisten de exacte prijs van de volgende generatie euv-systemen: 270 miljoen euro. Althans, voor de r&d-versie waarvan ASML er afgelopen kwartaal vier verkocht aan drie klanten.
ASML is ontstaan uit een joint venture van ASM International en Koninklijke Philips. Het bedrijf is sinds 1995 beursgenoteerd en vormt een onderdeel van de AEX en NASDAQ onder het symbool ASML. Voornaamste concurrenten zijn Canon en Nikon.
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door beperkingen in de productiecapaciteit van wafers, de dunne plakken materiaal waarvan uiteindelijk halfgeleiders worden gemaakt. Het ministerie vroeg bedrijven in september om vragenlijsten in te vullen om zo meer informatie te krijgen over het tekort.
Zand, in de vorm van verfijnd silicium, vormt de basis van de computerchip. Dat silicium wordt gepurificeerd en vervolgens gesmolten. Door het silicium langzaam te laten stollen, ontstaat er een cilindervormig monokristal.
Het vloeibare silicium blijft plakken aan het pure rooster en groeit als het ware per atoom in een bijna perfect rooster. Langzaam stolt het silicium en wordt er op deze manier een cilinder uit het bad getrokken. De cilinder wordt dan in schijven gesneden door een zaag. Deze schijven worden 'wafers' genoemd.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
€ 276.839 - € 299.798.
Best betaalde CEO ter wereld: Pat Gelsinger
De nummer 1 van de lijst, Patrick P. Gelsinger, zit daar echter enorm boven. Zijn totale compensatie kwam volgens Equilar uit op bijna 178 miljoen dollar, omgerekend zo'n 165 miljoen euro.
Ceo Ben van Beurden heeft vorig jaar 26% meer verdiend dat in 2020. Zijn salaris en bonus kwamen uit op €7,38 mln, vergeleken met €5,84 mln een jaar eerder. Dat blijkt uit het donderdag gepubliceerde jaarverslag van Shell.
Zitten er in budgetvriendelijke auto's 150 halfgeleiders, dan zijn dat er in elektrische luxewagens gemakkelijk 3000 en meer.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.