Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
Het marktaandeel van de grootste concurrent Jumbo steeg naar 21,8%, tegen de 21,5% van een jaar eerder. Nederlandse supermarkten hebben in 2021 €44,6 miljard omzet gedraaid. Op vergelijkbare basis gaat het volgens NielsenIQ om een groei van 1,7%. In absolute zin daalde de omzet met 0,2% omdat 2020 een extra week had.
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%.
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
1. Walmart is veruit de grootste internationale supermarktketen. De netto winkelomzet van deze keten stond in 2019 op $503mld (€457,2mld).
Grootste van Europa in 2018
Marktonderzoekbureau Planet Retail verwacht dat Lidl in 2018, 45 jaar na opening van die eerste Lidl-winkel, het grootste supermarktconcern van West-Europa wordt met zo'n 80 miljard euro omzet. Vorig jaar behaalde Lidl's moederconcern zo'n 68 miljard euro omzet.
De grootste supermarktketen van Europa
Met 440 winkels, meer dan 21.000 medewerkers en een naamsbekendheid van bijna 100% is Lidl niet meer weg te denken uit het Nederlandse supermarktlandschap. Je kunt bij ons terecht voor al jouw dagelijkse boodschappen.
Jumbo Foodmarkt in Breda is de grootste supermarkt van Nederland, opgevolgd door Die 2 Brüder von Venlo, tevens de enige zelfstandige in de lijst.
Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland en heeft meer dan 1000 filialen. Het bedrijf is opgericht in 1887 door Albert Heijn Sr. en is sindsdien uitgegroeid tot een van de bekendste merken in het land.
In het jaarlijkse Zomerrapport 2021 is PLUS overall als beste beoordeeld op de mix van prijs, kwaliteit, assortiment, klantvriendelijkheid en uitstraling. Uitschieters daarbij zijn onder andere de vriendelijkheid van het personeel, de beschikbaarheid van de producten en de winkeluitstraling.
Albert Heijn blijft met 34,9 procent de onbetwiste marktleider van de Nederlandse supermarkten, maar Jumbo groeit keihard door en heeft inmiddels 21 procent marktaandeel in handen.
De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop. Aldi wordt ook nipt ingehaald door Dirk en Vomar en zakt naar plek vier. Dat stelt de Consumentenbond na een prijspeiling.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.
Albert Heijn bevestigt dat het 'als gevolg van marktontwikkelingen' in de afgelopen weken een aantal prijzen heeft verhoogd. Volgens de supermarkt wordt er in de analyse van inprijsverhoogd.nl alleen geen rekening gehouden met aantrekkelijk geprijsde huismerken, 'prijsfavorieten' en aanbiedingen.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
Lidl en Aldi hebben al jaren het imago dat ze de allergoedkoopste supermarkten van Nederland zijn. Toch blijkt uit dit onderzoek dat dat helemaal niet zo is. Sterke nog. Koop je bij Albert Heijn echt alleen maar de budgetmerken, dan ben je daar net zo duur uit als bij Lidl en Aldi.
Omdat het niet zo lang duurt om schappen op voorraad te hebben, zul je niet zo veel mensen merken die bij Aldi werken. Door op arbeidskosten te besparen, kan het bedrijf de consumenten goedkopere prijzen aanbieden. Het hebben van minder werknemers betekent ook dat Aldi hun mensen hogere lonen betaalt.
Boodschappen gemiddeld een vijfde duurder: deze producten kennen de hardste prijsstijging. Consumenten zijn nu gemiddeld bijna een vijfde meer kwijt om hun boodschappenkarretje te vullen dan elf maanden geleden. Pasta, brood en zuivel stegen nog meer in prijs dan dat gemiddelde, stelt marktonderzoeker GfK na onderzoek.