Er zijn verschillende soorten trailers, zoals huifopleggers, koelopleggers, plywoodopleggers, schuifvloertrailers en diepladers. De keuze voor een bepaald type trailer is vanzelfsprekend afhankelijk van uw transporttaak.
Trekker. De trekker (solotrekker zonder oplegger) is in 1923 als eerste gefabriceerd door auto / vrachtwagen fabrikant Renault en uitgevoerd met een koppelschotel en is het voertuig dat de trailer, oplegger of aanhangwagen kan vervoeren / trekken.
Tautliner. Een tautliner, ook wel schuifzeiltrailer genoemd, is een van de meest voorkomende trailers. De trailer heeft flexibele zijkanten, zeilen, en is geschikt voor vrijwel al het wegtransport. Een tautliner kan zowel aan de achter-, zij- en bovenkant geladen en gelost worden.
Een schuifzeilentrailer – soms ook wel een Tautliner of Euroliner genoemd – heeft schuifzeilen die open kunnen om gemakkelijk te laden en lossen . Zodra de trailer is geladen, worden de schuifzeilen gesloten en vastgezet, waardoor een visuele barrière en een beschermend schild rond de inhoud ontstaat.
Een schuifzeiltrailer, ook wel bekend als een 'tautliner', is de algemene naam voor een schuifzeiltrailer . Het is het populairste type trailer in de transportsector en wordt gebruikt om verschillende soorten goederen te vervoeren, die aan de zijkant kunnen worden geladen/gelost wanneer het 'schuifzeil' open is.
Een bobtailtruck heeft geen aanhanger. Bobtailen betekent per definitie het rijden in een vrachtwagen (semi-truck) zonder aanhanger.
Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd.
Een lange zware vrachtwagen (LZV), ook wel bekend als een ecocombi of EuroCombi, is een extra lange vrachtwagencombinatie. Normaliter worden er vrachtwagens van 25,25 meter lengte en maximaal 60 ton onder verstaan. Een LZV is geen road train. Een LZV in Nederland.
De groene L op een vrachtwagen houdt in dat de vrachtwagen voldoet aan de gestelde eisen van geluidsemissie. De “L” staat namelijk voor Lärmschutz, ofwel bescherming tegen geluidshinder.
Minitrucks, ook wel microtrucks of minivrachtwagens genoemd , zijn kleine maar praktische lichte vrachtwagens, verkrijgbaar in een RWD- of 4WD-uitvoering. Ze zijn oorspronkelijk gebouwd om te voldoen aan de Japanse keijidōsha (軽自動車) wettelijke klasse van lichte voertuigen.
Vrachtwagens zijn onderverdeeld in drie subcategorieën: voertuigen met een MTM (maximale toegelaten massa) van 3,5 ton. voertuigen met een MTM tussen 3,5 en 12 ton. voertuigen met een MTM van meer dan 12 ton.
1. Standaard Flatbed Trailer . Dit is het meest voorkomende type flatbed trailer, meestal gebruikt voor het vervoeren van vracht zoals hout, staal en machines. Het heeft een plat dek zonder zijkanten of dak en is meestal tussen de 48 en 53 voet lang.
Huiftrailer: Dit is een oplegger (13,60 m lengte) die zowel aan de bovenzijde als aan de zijkant volledig open kan gemaakt worden voor het transporteren van allerhande goederen, meestal zijn de goederen gepalletiseerd.
Dry van trailers zijn gesloten trailers met een dak en vier zijkanten, die bescherming bieden tegen de elementen. Deze trailers zijn ideaal voor het vervoeren van droge goederen, consumptiegoederen en niet-bederfelijke artikelen. Ze zijn het meest voorkomende type trailer in de vrachtwagenindustrie vanwege hun gebruiksgemak.
Elk land zijn sticker
“Die geeft aan dat een vrachtauto van meer dan 7,5 ton (niet de prijs, maar het gewicht) maximaal 60 km/u mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's normaliter 70 km/u mogen rijden”, aldus Schenk in het AD.
Minimumleeftijd voor rijexamen C en CE
Om rijexamen te doen voor C en CE moet u minimaal 21 jaar zijn. Als u uw rijbewijs C in combinatie met uw vakbekwaamheid (code 95) haalt, dan kunt u examen doen vanaf 18 jaar. Voor de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en C1E kunt u examen doen vanaf 18 jaar.
Hoe hard mag een vrachtwagen rijden op Duitse snelwegen? Op Duitse snelwegen, ook wel bekend als Autobahnen, geldt een maximumsnelheid van 80 km/u voor vrachtwagens. Voor vrachtwagens met een aanhanger kan de snelheid zelfs beperkt zijn tot 60 km/u, afhankelijk van het totale gewicht en type voertuig.
In Noord-Amerika worden combinatievoertuigen bestaande uit een gemotoriseerde oplegger en één of meer opleggers "semis", "semitrailers", "trekker-opleggers", "big rigs", "semi-trucks", "eighteen-wheelers" of "semi-trekker-opleggers" genoemd .
Het zwaartepunt van de vrachtwagen verandert, met als gevolg dat de vrachtwagen kan kantelen. Na lossen van een gedeelte van de lading kan het dus betekenen dat de overgebleven vracht anders moet worden ingedeeld.
Pierpont verwijst naar een "Bobtail" omdat de paardenstaart is afgesneden om te voorkomen dat de staart in de door paarden getrokken slee verstrikt raakt . De term zou ook afkomstig zijn van het ras katten met korte staarten. Een vrachtwagen zonder aanhanger lijkt enigszins op deze katten met korte staarten.
Bij zgn.huckepack-transport wordt de trailer via spoor getransporteerd, zonder het trekkende voertuig en zonder de chauffeur. Omdat er verschillende vervoermiddelen worden ingezet is hier sprake van multimodaal transport. De trailer wordt immers eerst over de weg en vervolgens per spoor getransporteerd.
Tautliner en curtainsider worden gebruikt als generieke namen voor vrachtwagens/trailers met schuifzeilen. Tautliner is de handelsnaam van bedrijfsvoertuigen gebouwd door Boalloy uit Congleton, Cheshire, Engeland.
Een box trailer, ook wel kastentrailer genoemd, is een gesloten oplegger en een van de meest voorkomende trailers in het wegtransport.