Het keurmerk is de enige onafhankelijke garantie dat boerencoöperaties in ontwikkelingslanden onder goede handelsvoorwaarden directe toegang krijgen tot de Westerse markt en de productie voldoet aan strenge milieueisen. Hierdoor krijgen de boeren een eerlijke prijs voor hun producten.
1. Duurzame inkoop en teelt. 99% van de Starbucks® koffie is ethisch verantwoord ingekocht, en we zijn op een missie om van koffie het eerste landbouwproduct ter wereld te maken dat volledig duurzaam wordt ingekocht.
Met fairtrade krijgen de boeren een eerlijke prijs voor de koffie. Dit schept de basis voor betere arbeidsomstandigheden, milieuvriendelijke (biologische) teelt en een transparante werkwijze.
Sinds 2008 is Starbucks bezig wereldwijd nieuwe geïntegreerde winkels te bouwen volgens de LEED-normen. In 2014 opende Starbucks de 500e winkel met LEED- certificering. Dat zijn meer LEED-winkels dan bij welke andere detailhandelaar dan ook!
Fairtrade is een internationaal keurmerk opgezet door de Nederlandse stichting Max Havelaar. Het keurmerk garandeert dat producten voldoen aan de normen voor eerlijke handel. De boeren en telers hebben een eerlijk loon gekregen, en met hun rechten en gezondheid is goed omgegaan.
In de praktijk blijkt niet alle handel eerlijk. Het verbod op kinderarbeid en slavernij wordt bijvoorbeeld regelmatig overtreden. Bovendien krijgen boeren in ontwikkelingslanden vaak zo weinig betaald voor hun producten dat ze er niet goed hun gezin van kunnen onderhouden.
De certificering van Fair Trade USA richt zich op het versterken van boeren en arbeiders, het promoten van eerlijke lonen en werkomstandigheden en het ondersteunen van gemeenschapsontwikkelingsprojecten. Fair Trade Certified-producten dragen het Fair Trade Certified-label, wat aangeeft dat ze aan deze normen voldoen .
Gestandaardiseerde recepten. Starbucks zorgt voor consistente smaak door gestandaardiseerde recepten te gebruiken die de precieze hoeveelheden, brouwtechnieken en ingrediëntverhoudingen voor elke drank beschrijven , waardoor de hoge kwaliteit op alle locaties behouden blijft.
Duurzaam inkopen en telen. Starbucks®-koffie is voor 99 procent ethisch ingekocht, en het bedrijf heeft een missie om van koffie het eerste duurzaam geproduceerde landbouwproduct ter wereld te maken. We kopen koffie die is geverifieerd door C.A.F.E. (Coffee and Farmer Equity) Practices.
Het groene, zwarte en witte kleurenschema werd in deze versie geïntroduceerd om de groei, frisheid en welvaart van Starbucks weer te geven. Vergeleken met het oude koffie-bruine kleurenschema, hadden de groene en witte kleuren een veel rustgevender effect op de consumenten van het merk.
Fairtradekoffie is koffie die gecertificeerd is en geproduceerd en verhandeld is volgens fairtradenormen . Hierdoor krijgen koffieboeren een eerlijke vergoeding voor hun arbeid en worden duurzame landbouwpraktijken bevorderd.
Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen. Het zorgt ervoor dat zij kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. In Azië, Afrika en Zuid-Amerika verkeren veel kleinschalige boeren nog steeds in onzekerheid over hun inkomen.
Bij koffie kun je letten op de volgende topkeurmerken: Fairtrade en Rainforest Alliance. Het ene keurmerk legt wat meer de nadruk op mens en werk, het andere op milieu. Je vindt van elk keurmerk een beschrijving in de Keurmerkenwijzer.
Het enige jammere van de drankjes van Starbucks is dat ze toch aardig wat calorieën bevatten. Wanneer je afwijkt van de gewone zwarte koffie, krijg je toch al snel een flinke dosis van je dagelijkse behoefte aan calorieën binnen door de opgeschuimde melk, zoete siropen en sauzen.
Zoals ook hierboven al vermeld is Starbucks opgericht door Jerry Baldwin, Zev Siegel en Gordon Bowker. Tegenwoordig staan Howard Schultz (die inmiddels chairman is) en Jim Donald (president en chief executive officer) aan het hoofd van het bedrijf.
Gebaseerd op strenge sociale-, economische- en milieueisen. Onze koffiesoort Master Origins Indonesia en Master Origins Colombia voldoen aan deze duurzame eisen. Daarom bundelt Fairtrade de krachten met Nespresso, want alleen samen maken we de wereld eerlijk, met gelijke kansen voor iedereen.
We hebben ze een bescheiden 2,5 van de 16 gegeven op de duurzaamheidsschaal van Karma Wallet . Verrassend genoeg ligt dit boven het sectorgemiddelde van 2,08, wat benadrukt dat de koffie-industrie als geheel nog een lange weg te gaan heeft op het gebied van duurzaamheid. Als grootste koffieketen ter wereld heeft Starbucks de macht om voorop te lopen.
At this stage, Starbucks seems to fall somewhere between greenwashing and genuine change. They have taken notable steps, but the gaps between their marketing and their current practices indicate that there's still a long way to go before they can truly claim to be a leader in sustainability.
Bigbee, Caribou, Philz, Peet's, Dutch Bros, etc.
In 2020 verplichtte Starbucks zich tot een grondstof-positieve toekomst door milieudoelstellingen te formaliseren om de koolstof-, water- en afvalvoetafdruk met de helft te verminderen.
Klantervaring
Vriendelijk personeel, goede wifi, grote ramen (natuurlijk licht), open ruimtes, schone toiletten en comfortabele stoelen zorgen voor een plezierige ervaring.
Starbucks is een groter bedrijf in termen van marktkapitalisatie en het aantal winkels wereldwijd . Starbucks heeft ook een meer premium merk opgebouwd, heeft winkels die meer op een comfortabel koffiehuis lijken, heeft een uitgebreider menu en meer productpersonalisatie.
Er zijn bijna +870.000 koffieboeren in het Fairtrade-systeem, wat bijna de helft van alle Fairtrade-boeren en -arbeiders uitmaakt . De Fairtrade Minimumprijs is een vangnet dat koffieboeren stabiliteit biedt in de onvoorspelbare wereldmarkt.
Bio & Fairtrade koffiebonen
Koffiebonen uit biologische en/of Fairtrade aanbouw. Sommige koffiebonen hebben meerder keurmerken en zijn bijvoorbeeld fairtrade en zijn biologisch. Dit zijn maar een paar soorten zoals Café Intención en Schirmer bio & fairtrade.
Fairtrade-boeren implementeren basis milieuvriendelijke landbouwpraktijken, zoals alleen het gebruik van niet-GMO-zaden en het vermijden van bepaalde giftige pesticiden . We vereisen geen biologische certificering omdat barrières zoals kosten, locatie, kwaliteit van de grond en training het vaak moeilijk maken voor sommige boeren om na te streven.