Elektrisch rijden is goedkoop en hierdoor kun je veel geld besparen door elektrisch te rijden. Het bespaart op brandstof-, wegenbelasting- en op onderhoudskosten. Daarnaast heeft een volledig elektrische auto in 2022 tot €35.000 van de aanschafprijs slechts 16% bijtelling in plaats van 22%.
Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later. Want nu profiteer je nog minstens twee jaar van de volle vrijstelling.
Hoewel elektrisch rijden in 2022 flink duurder is geworden, blijft het met 61,4 cent per kilometer nog altijd iets goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Om de klimaatdoelen te halen, moet elektrisch rijden echter voor meer Nederlanders binnen bereik komen.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.
Over het algemeen zijn benzineauto's goedkoper in aankoop en in onderhoud. Ze stoten minder fijn stof uit dan dieselwagens en zijn vaak ook stiller. Maar hou er wel rekening mee dat benzineauto's niet zo zuinig zijn en ook sneller zullen verslijten, omdat ze op een hoger toerental rijden.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit. Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
Elektrisch rijden is goedkoop en hierdoor kun je veel geld besparen door elektrisch te rijden. Het bespaart op brandstof-, wegenbelasting- en op onderhoudskosten. Daarnaast heeft een volledig elektrische auto in 2022 tot €35.000 van de aanschafprijs slechts 16% bijtelling in plaats van 22%.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden.
De elektrische auto is niet meer weg te denken in het aanbod van voertuigen. Het aantal elektrische modellen stijgt gestaag en er wordt steeds meer interesse in gecreëerd. Onder andere de overheid stimuleert elektrisch rijden, vanwege zijn milieuvriendelijke aspect, waardoor de EV een positieve toekomst tegemoet gaat.
Elektrisch vervoer heeft een gunstig effect op de luchtkwaliteit, geluidsoverlast en het klimaat. Elektrische auto's stoten geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en dragen bij aan de reductie van de uitstoot van CO2.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Recycling materialen accu elektrische auto
Dankzij recycling worden waardevolle materialen opnieuw verwerkt in accu's, batterijen of andere toepassingen. Voor het recyclen gaan de accu's op transport naar andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Met ingang van 1 januari 2035 mogen autofabrikanten geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen. Ook bestelauto's vallen onder het verbod. Het verbod geldt alleen voor nieuwe auto's. Wil je na 1 januari 2035 een tweedehands benzineauto kopen dan is dat gewoon toegestaan.