Een balans is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een entiteit zoals een onderneming, instelling of persoon, op een bepaald moment. De entiteit kan al of niet een rechtspersoon zijn.
Verschil activa en passiva
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
Een balans is een momentopname van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen van een onderneming. De balans bestaat uit twee gedeelten die met elkaar in evenwicht zijn: de activa (bezittingen) en de passiva (schulden en het eigen vermogen).
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Als zzp'er of ondernemer is het vanaf de start van je onderneming verplicht om een boekhouding bij te houden én verplicht om aan het einde van het jaar een balans en een winst- en verliesrekening op te (laten) stellen. Een balans is dus verplicht.
Prive staat niet op de balans, net zo min als de posten van de Verlies en Winstrekening. Prive is inderdaad een hulprekening van de rekening Eigen Vermogen en komt dus niet nog eens apart op de balans.
Dit zijn jouw stoffelijke bezittingen. Je kan ze aanraken. Voorbeelden: gebouwen, grond, machines, computers, auto's.
De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Er zijn fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen.
Gouden Balansregel: vaste activa financieren met langlopend vermogen. Volgens de Gouden Balansregel moet de looptijd van de bezittingen op de balans in hoge mate gelijk zijn aan de looptijd van het vermogen op diezelfde balans.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit). In een boekhouding wordt elke pot met geld (zoals de bank, de kas en dergelijke) gezien alsof deze BUITEN de organisatie staat.
Activa zijn alle bezittingen van een bedrijf of persoon die uitgedrukt kunnen worden in een geldwaarde. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Het positieve saldo kan als het ware worden gereserveerd voor de toekomst. Maar eigen vermogen kan ook afnemen door een negatief resultaat (verlies), dus als er in een jaar meer kosten zijn dan inkomsten. Eigen vermogen kan ook op andere manieren toenemen of afnemen.
Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
De passivazijde op de balans bevat de vermogensopbouw die hierbij hoort. Voorbeelden van passiva: eigen vermogen (reserves), vreemd vermogen (crediteuren, voorzieningen en leningen).
De vaste passiva van een gemeente hebben een looptijd van meer dan één jaar. Hieronder vallen dus niet alleen de langlopende vaste schulden, maar ook het eigen vermogen en de getroffen voorzieningen.
Passiva - Wat zijn passiva? Passiva zijn het eigen vermogen en de schulden van een bedrijf of persoon. Ze laten zien hoe een bedrijf of persoon gefinancierd is. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Op de kolommenbalans staat aan het einde van het boekjaar een bepaald resultaat. Dit kan een winst of verlies zijn. Het systeem boekt dat resultaat niet automatisch af naar het Eigen Vermogen. Hiervoor dient een memoriaal boeking gemaakt te worden.
Activa welke regulier langer dan 1 jaar op de balans van een onderneming staan worden aangeduid als vaste activa, als vlottende activa worden alle zaken beschouwd welke over het algemeen binnen de termijn van 1 jaar in geld zijn om te zetten, zoals debiteuren en voorraden.
Schulden zet je aan de rechterzijde (de creditzijde) op de balans. Onder deze creditzijde valt naast de schulden ook het eigen vermogen. Deze posten worden bij elkaar ook wel 'passiva' genoemd.
Een balans bevat een overzicht van je bezittingen (activa) en schulden (passiva). Alle onderdelen die het bedrijf bezit of schuldig is op het moment van het maken van een balans moet je er dus op vermelden. Een balans is altijd in evenwicht dus als er meer eigendommen dan schulden zijn dan is er eigen vermogen.
Kan ik zelf een jaarrekening maken? Dat mag zeker! Veel zzp'ers die nog een kleine boekhouding hebben doen dat ook. Als je onderneming groeit is het soms lastig om een balans of winst- en verliesrekening zelf te maken.
Met de beginbalans of openingsbalans begin je iedere periode in de boekhouding. In principe ziet die er hetzelfde uit als een reguliere balans, maar in dit geval zet je dus alle cijfers voor het begin van een bepaald tijdvak of project op een rijtje.