In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
Indien men beschikt over een Verklaring “ typegoedkeuringsgegevens “ en een Nederlandse nog geldige APK, dan volstaat in Duitsland een zichtkeuring en is een Tüv-keuring, welke veel zwaarder is, niet nodig).
Voordat je met een in Duitsland gekochte auto de Nederlandse weg op mag moet deze auto worden ingevoerd en van een Nederlands kenteken worden voorzien. Dit regel je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken moet je onder andere een keurrapport overleggen van de TUV.
Wij kunnen deze onafhankelijke technische keuring in Duitsland voor u laten uitvoeren door de DEKRA c.q. TÜV of GTU. Wij rekenen hier €200,- voor. Na de keuring van de eventueel in te voeren auto ontvangt u een objectief rapport over de actuele conditie van de auto.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Om een Duitse auto op je naam over te laten schrijven moet je kunnen aantonen dat je daadwerkelijk in de desbetreffende gemeente staat ingeschreven. Je ontvangt een formulier als je je als bewoner inschrijft bij de gemeente. Vanaf het moment van inschrijving ga je gemeente belastingen betalen.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
U kunt een CVO in Nederland aanvragen bij de autofabrikant of de vertegenwoordiger daarvan. Hou er wel rekening mee dat een CVO vaak niet direct binnen is. De levertijd hiervan verschilt namelijk per merk. Ook kunt u de Verklaring Typegoedkeuringsgegevens aanvragen bij de VVE Automotive.
COC-document – fabrieksdocument voertuig. Een Certificate of Conformity, ofwel een COC document is een officieel fabrieksdocument van een voertuig. Dit document bevat 52 technische punten van een auto en is afgegeven aan vrijwel alle Europese voertuigen na 1996.
Op de COC verklaring staan onder meer zaken vermeld als fabrikant, Europese typegoedkeuring nummer, chassisnummer, de plaats waar het chassisnummer op de aanhangwagen is ingeslagen, en technische specificaties van de aanhangwagen zoals gewicht, laadvermogen en dergelijke.
Daarvoor dient u, naast eventuele brandstofkosten en rest-BPM (zie hieronder), rekening te houden met de €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 excl. BTW kosten voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Een Kraftfahrzeugbrief (afgekort Kfz-Brief) is een duurzame Duitse registratie. Het is eigenlijk het 'normale' Duitse kenteken, vergelijkbaar met een normaal Nederlands kenteken hier. Een Kfz-Brief wordt ook wel een 'Duitse Brief' genoemd.
Bij het keuren van uw voertuig op een RDW-keuringsstation kunt u zich als particulier legitimeren met de volgende legitimatiemiddelen: een geldig Nederlands rijbewijs. een geldig Nederlands paspoort met daarop uw persoonsnummer (BSN)* een geldige Nederlandse identiteitskaart met daarop uw persoonsnummer (BSN)*
U kunt beter geen Mercedes kopen vanwege de hoge onderhoudskosten, de hoge afschrijvingswaarde, de onbetrouwbaarheid, de kosten die buiten de garantie vallen en de gespecialiseerde reparatie en onderhoud. Al deze factoren maken het kopen van een Mercedes-Benz tot een stressvolle aangelegenheid.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
De goedkoopste autoverzekering voor testpersoon twee is een verzekering in Nederland. Zij betaalt hier een premie van € 28,10 per maand. In Duitsland betaalt persoon twee € 18,23 per maand meer voor de goedkoopste autoverzekering en in Frankrijk € 3,07 per maand meer.
Uw in Nederland opgebouwde schadevrije jaren kunt u gewoon meenemen, vraag uw verzekeraar wel om een royementsverklaring (met spoed) zodra u uw Nederlandse autoverzekering beëindigt. Bij een verhuizing naar Duitsland bent u verplicht uw auto binnen 12 maanden na verhuizing aan te melden voor registratie in Duitsland.