01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
"Chargemap is zonder twijfel dé app voor elektrische rijders. Alles werkt perfect en er staat heel veel info in. Het is echt de ultieme app om te voorkomen dat u ergens langs de weg komt te staan! En helemaal gratis!"
Shell Recharge
De app laat je zien waar je publieke laadpalen door heel Europa kunt vinden. De laadservices bieden toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in heel Europa. De app geeft informatie over de beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven.
Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
1. Shell Recharge (€ 73,55 per 200 kWh) Shell Recharge heeft met meer dan 200.000 laadpunten verspreid over 35 landen een enorm laadpalennetwerk dat toegankelijk is met één laadpas. Shell Recharge heeft het grootste aantal compatibele CPO's.
Check jouw laadpas
Niet alle passen hebben namelijk afspraken met alle providers van laadpalen in het buitenland en dan is het vaak handig om een of enkele andere laadpassen bij de hand te hebben. Vaak kun je ook via een QR code op de laadpaal online en met een credit card laden in het buitenland.
De ANWB laadpas heeft een goede dekking in het buitenland. Alle aangesloten laadpalen en de actuele tarieven vind je op de pagina van de ANWB Laadpas. Ook wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het de moeite waard om meerdere laadpassen bij je te hebben.
Als iedereen elektrisch zou gaan rijden, is er dan voldoende duurzame energie beschikbaar om al die auto's op te laden? Op dit moment niet. Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan. Laat staan dat er voldoende groene energie beschikbaar zou zijn.
€ 19,50 eenmalig, geen maandelijkse kosten.
Je kunt met een Nederlandse laadpas met een goede Frankrijk-dekking bij ruim 80% van de laadpalen terecht. Ook de ANWB-laadpas werkt bij een groot deel van alle Franse laadpalen. Voor sommige specifieke gebieden kan een extra laadpas noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld in Nice, waar men met een regionale laadpas werkt.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Een app zoals 'Plugsurfing' laat vrijwel alle laadpalen in Europa zien. Met een laadpas kun je op die laadpunten zorgeloos laden. Maar je laadpas kan in het buitenland soms nog niet met alle laadpalen verbonden zijn. We raden daarom aan om ook de laadpas app naast de laadpaal zoeken app te houden.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Op de website van de Lidl heb je een overzicht van alle vestigingen met gratis laadpalen. Dit kun je via de filiaalzoeker Lidl vinden. Hier heb je een filter die je kans instellen op elektrische laadpaal. Je krijgt dan op een kaartje te zien waar er een gratis laadpaal staat.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.
Snellaadstations in Nederland
Bijvoorbeeld bij Shell, Gamma, McDonald's en Vattenfall vind je snelladers. Ook de bekende aanbieders Ionity en Fastned breiden uit. Even snel je auto opladen wordt dus steeds toegankelijker.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Het bezit van de laadpas is gratis. Je betaalt altijd een starttarief van € 0,31 per laadsessie. Daarnaast betaal je de verdere kosten van de laadsessie. Hiervoor geldt een vast tarief van € 0,39 per kWh.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.