Er zijn een aantal regels omtrent het gebruik DRS tijdens de race: DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde. DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden. DRS mag alleen gebruikt worden bij droog weer.
De coureur heeft een knop op het stuur om de DRS te activeren. Als hij bij het detectiepunt binnen een seconde van zijn voorganger rijdt, gaat er na het passeren van de activatielijn ter indicatie een lampje branden op het stuur. Bij het inschakelen van de DRS gaat het bovenste gedeelte van de achtervleugel open.
Hoe werkt DRS? DRS gebruikt een activator in het midden van de achtervleugel van een F1-bolide, waarmee de bovenste flap geopend kan worden middels de druk op een knop op het stuur. De achtervleugel opent enkel op specifieke, vooraf aangewezen secties van het circuit, 'DRS-zones' genaamd.
Wanneer het team kiest voor een high downforce afstelling en net als de tegenstanders met een dubbele beam wing rijdt - en dus met een vergelijkbaar niveau aan luchtweerstand - is het DRS-voordeel verdwenen.
Willem Duys is de man die de schuilnaam drs. P heeft bedacht, P. staat voor de familienaam Polzer en drs. verwijst naar de academische graad doctorandus in de economie, die Polzer aan de Nederlandse Economische Hogeschool behaalde.
Er zijn een aantal regels omtrent het gebruik DRS tijdens de race: DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde. DRS mag alleen op sommige stukken van het circuit gebruikt worden.
Wat isDoctorandus
Doctorandus is de titel die je krijgt als je een universitaire master hebt afgerond. De afkorting van de titel is drs. Deze mag je voor je naam zetten. De titel wordt vooral gebruikt door mensen die voor 2002 zijn afgestudeerd.
The drivers are able to use the Drag Reduction System (DRS) as they wish within the designated DRS zones during Free practice and Qualifying.
Rechte stukken
De coureur kan op die plaatsen met een knopje zijn DRS aanzetten. Concreet houdt het in dat de achtervleugel van de auto open wordt geklapt. Als die 'verdwijnt', heeft de auto minder weerstand. Net na de start, als het hele veld nog bij elkaar zit, mag je DRS nog niet gebruiken.
na een masteropleiding op het gebied van het recht: meester (mr.); na alle overige masteropleidingen: doctorandus (drs.).
In 1946 werd de FIA opgericht (Federation Internationale de l'Automobile). Deze FIA vond het maar niets dat de racewagens die aan de Grand Prix meededen zich aan geen enkele regels meer hoefden te houden. Zij besloten dat er weer een nieuwe “formule” moest komen en er werd voor het eerst gesproken over de “Formule 1”.
Formule 1-race
Formule 1-wedstrijden worden gehouden over het aantal ronden dat benodigd is om 305 kilometer en één extra rondje af te werken. In het geval van de Italiaanse Grand Prix betekent dat 53 ronden, in Oostenrijk komen de coureurs vanwege het kortere circuit liefst 71 keer voorbij.
De (iets langere) uitleg: Tijdens een raceweekend wordt een Formule 1-circuit door de organisatie altijd opgedeeld in drie sectoren (intervals). Dat is voor tv-kijkers top, want je kan dan alle tussentijden bijhouden en in de gaten houden op welk deel van de baan jouw favoriet tijd goedmaakt of juist verliest.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Bij het overschrijden van de track limits voor de vierde keer zal de coureur een straf krijgen van vijf seconden. Mochten de track limits voor de vijfde keer worden overschreden, dan wordt er tien seconden straf uitgedeeld. Hierna wordt de teller weer gereset naar vijf seconden.
Coureurs mogen gedurende het seizoen vier keer straffeloos tegen een reprimande aanlopen, bij een vijfde reprimande krijgen zij een gridstraf van 10 plaatsen. Deze reprimandes kunnen uitgedeeld worden voor zowel vergrijpen op als naast de baan.
Na elke Grand Prix bestijgen de drie coureurs die het beste gepresteerd hebben het podium. Hierop volgt het volkslied van de coureur die gewonnen heeft én het volkslied van het land van zijn team. Hierna is het bekende champagne spuiten aan de beurt, wat de traditionele podiumceremonie helemaal afmaakt.
De volksliederen van Oostenrijk (voor constructeur Red Bull) en Nederland worden gespeeld. Zangeres Emma Heesters mag het Wilhelmus vertolken. Daarna is het tijd voor de champagne.
Dit heeft de autosportbond doen besluiten om ook in de editie van 2022 voor drie DRS-zones te gaan. Het eerste detectiepunt ligt bij bocht vier. Kort na het doorkomen van bocht vijf mag de achtervleugel tot aan de zevende bocht worden opengeklapt.
Formule 2. Formule 2-bolides waren in het seizoen 2022 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
De Grand Prix van Singapore is dit jaar een ronde langer vanwege aanpassingen aan de baan. De aanpassingen geven een goede kans voor een vierde DRS-zone, maar die is niet ingevoerd. Een woordvoerder van de FIA heeft nu uitgelegd waarom.
Formule 2 is het voorgerecht, Formule 1 de hoofdmoot
De geringe lengte van de trainings- en kwalificatietijd wordt enigszins gecompenseerd door de twee races die de coureurs rijden. De eerste race is, op enkele uitzonderingen na, er één over 170 kilometer of zestig minuten.
Gewoonlijk staan afkortingen van titels en graden en functieaanduidingen in een vaste volgorde. Bij de traditionele titels is de volgorde: prof., dr., mr., ir., drs., ing.
Graden in het Wetenschappelijk Onderwijs (universiteit)
Master (M): na een universitaire master (wo); Bachelor of Laws (LLB): na je universitaire studie (bachelor) rechten; Master of Laws (LLM): na een universitaire master rechten; Doctor of philosophy (PhD): Na het behalen van je promotieonderzoek.
Burgerlijk ingenieurs zijn gemiddeld de slimste van alle studenten. Helemaal onderaan de IQ-rangschikking staan de toekomstige kleuteronderwijzers. Burgerlijk ingenieurs hebben gemiddeld het hoogste IQ. Bio-ingenieurs, wiskundigen, natuurkundigen en informatici staan op de tweede plaats.