Wees duidelijk: gebruik heldere taal om je boodschap over te brengen. Gebruik non-verbale signalen: let op lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Stel vragen: verifieer of je de ander goed begrepen hebt. Wees respectvol: toon begrip en respecteer verschillende meningen.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Voor effectieve communicatie, onthoud de 5 C's van communicatie: duidelijk, samenhangend, compleet, beknopt en concreet . Wees duidelijk over uw boodschap, wees samenhangend door on-topic te blijven, voltooi uw idee met ondersteunende content, wees beknopt door onnodige woorden te elimineren, wees concreet door precieze woorden te gebruiken.
De inhoud van wat iemand vertelt; 2. De procedure of de manier waarop iets wordt verteld en hoe het gesprek wordt ingericht; 3. De relatie tussen de diverse actoren, en de gevoelens die bij ieder spelen tijdens de communicatie.
Effectief communiceren begint met luisteren. Als je de boodschap van de ander slechts voor een deel hebt aangehoord is de kans groot dat er ruis ontstaat. Behalve simpelweg aanhoren wat iemand anders zegt is het ook belangrijk dat je oprechte interesse toont en aandacht besteed aan de boodschap.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Consistentie: Herhaal wat u zegt om een punt te maken. Nieuwigheid: Breng uw boodschap op een frisse, nieuwe manier over. Geluid en textuur: Deze elementen moeten net zo memorabel zijn als de woorden. Spreek ambitieus: Berichten moeten zeggen wat mensen willen horen.
De 5A's ( Vragen, Adviseren, Akkoord gaan, Assisteren, Regelen ) zijn een klinisch hulpmiddel dat wordt aanbevolen voor gezondheidsgedragsadvies in de eerstelijnszorg.
De vijf communicatievaardigheden ( luisteren, spreken, lezen, schrijven, kijken ) worden bestudeerd en gesimuleerd in geavanceerde academische settings, zoals het op intelligente wijze voeren van een gesprek over een belangrijk onderwerp, verslag doen van groepswerk en/of opdrachten, een formele toespraak schrijven en houden, notulen van vergaderingen schrijven en dergelijke.
Volgens Mehrabian bestaat rechtstreekse communicatie tussen twee personen uit drie elementen: woorden, intonatie en lichaamstaal.
Wat zijn de 4 soorten communicatie? De vier soorten communicatie zijn verbale, non-verbale, visuele en schriftelijke communicatie .
Effectieve communicatie is de uitwisseling van informatie, intentie en emotie . Het omvat het duidelijk overbrengen van een boodschap en het ontvangen van de erkenning dat de boodschap is ontvangen en begrepen door uw beoogde publiek.
In voorgaande jaren heb ik vier soorten communicatie beschreven, maar ik geloof dat er eigenlijk vijf soorten communicatie zijn: verbaal, non-verbaal, schriftelijk, luisterend en visueel .
7% gesproken woorden; wat wordt er letterlijk gezegd, de inhoud, de argumenten. 38% intonatie; hoe wordt iets gezegd, o.a. stemgebruik. 55% lichaamstaal; houding, gezichtsuitdrukking en gebaren.
Het communicatieproces begint bij de zender , die ook wel de communicator of bron wordt genoemd. De zender heeft een soort informatie - een opdracht, verzoek, vraag of idee - die hij of zij aan anderen wil presenteren.