U vraagt of het ook permanent uit kan. Start/Stop is inderdaad telkens opnieuw uitschakelbaar maar niet definitief. Dus wanneer u de auto weer start wordt het systeem automatisch weer in werking gezet.
Wanneer de accu te leeg is, bestaat de kans dat de motor niet meer gestart kan worden, dus zal het start- stopsysteem niet in werking treden. Het start- stopsysteem wordt uitgeschakeld bij een laadtoestand die minder dan 68% bedraagt.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Nee, u mag die knop onbeperkt gebruiken. Daarmee zet u het systeem alleen tijdelijk uit. Het is pas illegaal als u de werking definitief ongedaan maakt door ingrijpen in de techniek.
Het start / stop systeem schakelt de motor al uit als de auto nog uitrolt. (in tegenstelling tot een handgeschakelde auto reageert dit start/stop systeem op de snelheid). Uitschakelen gebeurt ook bij stoppen voor rechts / voorrangsweg en in de file.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Uit onderzoek blijkt dan ook dat een auto met start-stop systeem 10 tot 20% zuiniger is, dan dezelfde auto zonder dat systeem.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
De schroevendraaier
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start.
Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem. Deze accu's houden zowel qua prijs als kwaliteit het midden tussen de standaard loodzuuraccu en de geavanceerde AGM-accu.
als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af. Als je dan in de 1e versnelling rijd en je bereikt de 2000 of 2500 toeren per minuut ( omwentelingen van de motor ) dan is dat het moment van overschakelen naar een hogere versnelling.
Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden. Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden.
Snelheid niet boven de 10km/u: wanneer de auto niet harder gereden heeft als 10 km/u voordat deze weer stil staat (bijvoorbeeld kruipen in de file) zal de motor niet afslaan. Pas wanneer je harder hebt gereden en weer stil gaat staan activeert het start/stop systeem weer.
Het start/stop systeem werkt uitsluitend als de ladingstoestand van de accu boven de 80% is. De dynamo laadt de accu tot 80%, van 80% naar 100% wordt geladen bij afremmen op de motor. Als u het gaspedaal los laat wordt de dynamo maximaal bekrachtigd en zal dan maximaal laden.
6 januari 2009 - De Fiat 500 is vanaf nu leverbaar met Start&Stop-systeem. Wanneer de auto tot stilstand wordt gebracht, schakelt het Start&Stop-systeem automatisch de motor uit. Zodra de rit wordt voortgezet, start de motor automatisch weer.
Dit systeem zorgt voor een lager brandstofverbruik en vermindert de uitstoot van broeikasgassen. Het systeem wordt automatisch ingeschakeld wanneer de auto begint te rijden. Tijdens het rijden zet het systeem de motor af (op stand-by) wanneer de auto stilstaat (file, voor een stoplicht enz.).
Bel dan je autodealer. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur je auto openen. Ook kan de dealer een nieuwe sleutel bestellen of als het nodig is een nieuw slot plaatsen.
De nieuwe batterij dient op precies dezelfde manier geplaatst te worden als de oude. Overigens kunt u er daarna voorlopig wel weer even mee vooruit. De meeste batterijen in een autosleutel gaan namelijk wel wat jaartjes mee omdat ze nauwelijks energie verbruiken.
Zonder autosleutel zal de auto niet abrupt stoppen. Pas als de knop om het contact uit te schakelen is ingedrukt, zal er weer een sleutel nodig zijn om verder te rijden. Dus terug naar degene die de sleutel heeft, of zonder te stoppen naar huis waar de reservesleutel ligt.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het wisselen van een accu in een auto met start/stop is niet te doen door de gemiddelde doe het zelver. Deze accu moet vaak vervangen worden volgens een bepaalde procedure en moet ingelezen worden in de elektronica zodat de juiste ladingstoestand bekend is bij de ECU.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Benzine (Europese aanduiding: E10 en E5)
Hoewel benzine de duurste brandstof is, rijden verreweg de meeste auto's in ons land op deze brandstof. Wie weinig kilometers maakt, is waarschijnlijk onder aan de streep het voordeligste uit met een benzineauto.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.