Onder pedagogie wordt de praktijk van het opvoeden verstaan. Het gaat daarbij om de manier waarop volwassenen (ouders, opvoeders, onderwijzers) jeugdigen grootbrengen met een bepaald doel.
In een klas met een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen (en leraren en ouders) zich gezien en serieus genomen. De leerlingen, leraren en ouders voelen zich welkom op school. Er is aandacht en een luisterend oor voor ieder kind, iedere leraar en iedere ouder.
Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door luisteren, beschikbaar zijn voor het kind, zich kunnen verplaatsen in gevoelens en de kenmerken van het kind, vertrouwen stellen, afspraken maken en nakomen, stelling nemen in woord en daad tegen racisme, discriminatie en pesten en rekening houden met behoefte aan ...
Een beoefenaar van deze studie heet een pedagoog. De studie van het onderwijs wordt onderwijskunde genoemd. De studie van het lesgeven zelf heet didactiek. Pedagogiek is afgeleid van het Griekse woord παιδαγωγία (paidagōgia), wat op zijn beurt afkomstig is van het Griekse woord παιδαγωγός (paidagōgos).
De pedagogische opdracht is meer dan alleen het overdragen van normen en waarden: de school is een leer- en leefgemeenschap, waarbij de ontwikkeling van het individuele kind centraal staat. In deze leeromgeving moeten keuzevrijheid, zingeving en creativiteit een plaats krijgen.
Didactische vaardigheden van een leraar zijn onder andere het kind motiveren of inspelen op vragen en reacties. Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving.
Pedagogisch-didactische kennis is weten wat effectieve onderwijsmethoden zijn en hoe en wanneer je bepaalde onderwijsmethoden wel of niet inzet. Zo heeft een aardrijkskunde docent goede vakdidactische kennis als hij weet hoe hij op een goede en begrijpelijke manier uitlegt hoe aardbevingen ontstaan.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Pedagogische basisdoelen
Riksen-Walraven gaat ervan uit dat opvoeders en hun opvoedingspartners in de kinderopvang in principe hetzelfde doel voor ogen hebben. Namelijk: het bevorderen van het welzijn van kinderen en van hun ontwikkeling tot personen die goed functioneren in de samenleving.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Soms worden kinderen in ons ziekenhuis opgenomen omdat er thuis problemen zijn ontstaan.Met het gedrag bijvoorbeeld.Of een achterstand in de ontwikkeling. We noemen dit pedagogische of opvoedkundige problemen.
' 'Bij vrij spel gaat het er om dat kinderen een eigen plan trekken bij materiaal dat ze tegenkomen. Dit is essentieel bij het ontwikkelen van fantasie en creativiteit, maar ook voor het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen van kinderen. En dat hebben ze later in hun leven allemaal nodig.
Als pedagogisch medewerker moet je een zeer goede kennis hebben van de ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een goed begrip van de fysieke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan de verschillende ontwikkelingsfasen en factoren die de ontwikkeling kunnen beïnvloeden.