Dit kan je al zien bij de accu, de min pool zit aangesloten aan de carrosserie. Zodra de remblok slijtage-indicator massa maakt tegen de schijf zal de boordcomputer dit vertalen naar een dashboardmelding. Vaak is deze melding te zien als een uitroepteken maar dit verschilt per autotype en model.
De remblokslijtage-indicator waarschuwt de bestuurder door middel van een zichtbaar of hoorbaar signaal dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Bij remblokken kan moeilijk de mate van slijtage worden vastgesteld. Als je wacht tot het staal-op-staalgeluid hoorbaar is, is het al te laat.
Daarnaast speelt het gewicht van de auto en het soort brandstof eveneens een belangrijk rol. Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
De akoestische slijtagewaarschuwing bestaat uit een metalen plaatje dat op het buitenste remblok van de voorwielen is gemonteerd. Dit plaatje komt op een gegeven ogenblik in contact met de remschijf, zodra de dikte van de voering kleiner is dan 3 mm.
Remvoering versleten, wat nu? De remvoering heeft onder hoge temperaturen continu contact met de remschijf- en trommel, wat op de lange duur slijtage veroorzaakt.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Er wordt een minimum dikte van 2 mm aangehouden om zeker te zijn dat er geen ijzer op ijzer contact tussen remblok en remschijf mogelijk is. Bij ijzer op ijzer zullen de remschijven ernstig beschadigen.
Als je het rempedaal intrapt, worden de remblokjes tegen de remschijf aan gedrukt. Hierdoor ontstaat wrijving en kan het wiel minder makkelijk draaien. Daardoor ga je minder snel naar voren en dus rem je af.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
De meest voorkomende oorzaak dat de remmen een piepend geluid maken is het slijten van de remblokken. Op remblokken zit een stuk metaal ingebouwd dat ook wel een slijtage indicator wordt genoemd. Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken.
Het kan daarom best zijn dat je met precies dezelfde remschijven 100.000 kilometer op de snelweg kan rijden en dat je na 40.000 kilometer in de stad al last hebt van versleten remschijven.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'. Elke wrijving van de remblokken holt je schijf verder uit. Voorbij een zekere diepte, vastgelegd door de constructeur, is de schijf niet langer bruikbaar en is hij aan vervanging toe.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Als een plunjer te zwaar gaat of echt vast zit, zal de remvoering aan die zijde ook veel meer versleten zijn. Ook kan er een constant piepend geluid zijn. Dit komt natuurlijk door het constant aanlopen van de remblokken. Aan de velgen is vaak al te zien of te voelen of dit het geval is.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Als de remschijven versleten zijn, neemt de wrijving tussen remblokken en remschijven af. Je merkt dit tijdens het remmen. Voel je een duidelijke vertraging, dan is het verstandig om een automonteur naar de remmen te laten kijken. De minimale dikte van de schijven verschilt per auto.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.