De leerstof lezen en jezelf daarover vragen stellen is een van de beste manieren om te studeren, zelfs als je op dat moment het antwoord op de vraag niet weet. Dat verplicht ons om actief het juiste antwoord te gaan zoeken in de leerstof, waardoor we het beter zullen onthouden.
Wat is de beste Studeermethode volgens de wetenschap?
“Tot drie keer toe dezelfde leerstof studeren, is een heel krachtige manier om te leren. Idealiter laat je er telkens iets meer tijd tussen. Stel dat je een examen hebt over twee weken en je de stof morgen een eerste keer studeert.
Ga dan aan de slag met de 5 x 15 minuten regels. Probeer het allemaal uit en bepaal vervolgens hoe en op welke manier het bij jou past. Lees, luister en leer elke dag 15 minuten. Begin en eindig iedere dag met 15 minuten rust en tijd voor jezelf.
Hoe werkt het? Pomodoro werkt met tijdsblokken: 25 minuten studeren, 5 minuten pauze, 25 minuten studeren en weer 5 minuten pauze. Na elke 3 of 4 blokken neem je een grotere pauze van een kwartier of een half uur.
Een onderzoek aan de universiteit van Illinois uit 2011 heeft aangetoond dat je productiviteit tijdens het studeren na 50 minuten afneemt. Als je je studietaken in blokken van 50 minuten opdeelt en daartussen een totaal andere taak van ongeveer 5 à 10 minuten plant, dan onthou je de leerstof veel beter.
Leerlingen leren het beste als ze nieuwe informatie kunnen koppelen aan wat ze al over een onderwerp weten. Zo vindt de nieuwe informatie zijn weg naar het langetermijngeheugen. Daarom dien je leerlingen bij de introductie van een nieuw onderwerp voldoende achtergrondinformatie te bieden.
Effectieve leerstrategieën zijn altijd actief: je bent op een actieve manier met de leerstof bezig en je gebruikt daarbij verschillende activiteiten. Deze leerstrategieën lijken veel tijd te kosten, maar in de praktijk valt dat mee.
Tijdens de blok- en examenperiode zet je alles op alles en zal je meer studeren dan tijdens de lesweken. Je kan 8 à 10u studeren als maatstaf nemen. Vergeet niet om elk uur een korte pauze in te lassen en hier en daar in je planning een vrij moment vast te leggen.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Wat is RTTI? RTTI staat voor Reproductie, Toepassingsgericht 1, Toepassingsgericht 2 en Inzicht. Dit zijn vraagsoorten. Reproductie vragen toetsen of de leerling bepaalde kennis kan reproduceren.
Cognitieve leerstrategieën zijn gericht op het onthouden van informatie en het integreren van nieuwe informatie bij bestaande kennis in het geheugen. Metacognitieve leerstrategieën dienen om het leren te reguleren. Hierbij kun je denken aan plannen, monitoren (tijdens een taak de voortgang bewaken) en evalueren.
Een belangrijke vaardigheid voor succesvolle leeruitkomsten is zelfregulerend leren. Hieronder wordt verstaan dat leerlingen zelf in staat zijn hun leerproces te plannen, te monitoren, uit te voeren en bij te sturen (Pintrich, 2004; Zimmerman, 2008).
Uit onderzoek blijkt dat kinderen het meeste leren van het zelf oefenen met de lesstof en van directe toepassing. Lesstof beter onthouden kan ook door bijvoorbeeld hardop te lezen en/of met de hand mee te schrijven tijdens de uitleg. Bijvoorbeeld door aantekeningen, een samenvatting of een mindmap te maken.
Elaboratie: verwerk actief leerstof. Jezelf vragen stellen over de leerstof, verbanden zoeken, controleren wat je denk te weten, vergelijken, … Pas dan komt leerstof 'tot leven' en krijgt het betekenis. Gebruik de Taxonomie van Bloom als houvast om diepgaande cognitieve processen te stimuleren bij studenten.
Een student kan gemiddeld vijf bladzijden verwerken per uur. Dit kan sneller of trager afhankelijk van de moeilijkheid van het vak. Als je dit vertaalt naar acht uur studeren (die richtlijn hanteren we bij Rebus), betekent dit dat je 40 bladzijden per dag kan studeren.