De Volkswagen Passat GTE (Variant) heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan als gezegd laden via 1 fase met 16 ampère. Hiervoor is een EV box Type 2, 1 fase, 16A geschikt.
De Volkswagen Passat GTE Connected Series komt met oplaadstekker voor publieke laadpunten maar u kunt ook opladen via een 230 volt stopcontact. Deze stopcontacten zijn standaard in Nederlandse huishoudens.
Sinds de introductie van de Passat GTE vergrootte Volkswagen de capaciteit van de batterij van 8,8 kWh tot 13 kWh, zonder het formaat van het accupakket te aan te vergroten. De fabrikant plaatst de lithium ion-batterij, bestaande uit acht keer 12 batterijcellen, onder de achterbank in het chassis.
Hoe lang duurt het opladen? Via een laadpunt is een Golf GTE binnen twee uur en vijftien minuten opgeladen. Voor een Passat is dat twee en een half uur.
Met een starttarief van € 0,60 excl.BTW per laadbeurt en € 0,30 excl.BTW per kWh voor 35 tot 43 km (zonder klimaatregeling) is het niet het grote besparen wat de reclame doet verwachten. De capaciteit van de batterij is 9,9 kWh.
Een elektrische of plug-in Volkswagen is met een app op afstand voor te verwarmen. Gebruik deze mogelijkheid om voor vertrek de auto op de gewenste temperatuur te brengen, terwijl hij nog aan de lader staat. De app bevat een handige timer waarmee je de verwarming wanneer je maar wilt automatisch kunt activeren.
Qua milieusen presteert de Golf GTE duidelijk boven het gemiddelde. Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km.
De VW Passat GTE haalt onder optimale omstandigheden al 55 kilometer op stroom. Dat is aanzienlijk verder dan de plug-inhybrides van enkele jaren geleden. De VW heeft nu ook een groter batterijenpakket dan voorheen (13,3 kWh in plaats van 9,9 kWh) en wegrijden doet hij altijd elektrisch.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact. Maar er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst is het vanwege de veiligheid raadzaam om een aparte stroomgroep aan te leggen in de meterkast voor het opladen van je auto.
Gemiddeld verbruiken de negen rijders 1 op 14,5 (6,9 l/100 km). Tot slot is er de plug-in hybride Passat GTE, waarvan acht gebruikers hun benzine- en elektriciteitsverbruik hebben bijgehouden. De zuinigste GTE-rijder plugt blijkbaar regelmatig in en verbruikt zo 11,36 kWh stroom en 3,27 liter benzine per 100 km.
De batterij van de GTE is 13 kWh groot en overtreft die van de vorige generatie van de Golf GTE ruimschoots, want die had maar een inhoud van 9 kWh. Het elektrisch rijbereik zou volgens VW in optimale omstandigheden 64 kilometer bedragen, maar in de praktijk kan je beter uitgaan van een kleine 50 kilometer.
Wettelijk is de Caravan van 1600 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Passat Variant GTE Hybrid. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
De nieuwe Golf GTE combineert een zuinige en krachtige elektromotor van 110pk met een 1.4 liter TSI benzinemotor van 150 pk. Het resultaat? Een krachtige aandrijving met een gecombineerd motorvermogen van wel 180 kW/245 pk met een laag verbruik.
De Golf kan geleverd worden als diesel (TDI), benzine (TSI), plug-inhybride (GTE), elektrisch aangedreven (e-Golf) of op aardgas (TGI BlueMotion).
Dit kun je krijgen door de GTE-knop in te drukken. Dan gaan de elektromotor en TSI samenwerken om je het maximale vermogen te geven. De 204 pk en 350 nm sterke krachtbron heeft er goed de sokken in (0-100 in 7,6 seconden). Qua prestaties verpulvert de Golf concurrenten als de Prius, Outlander en Ampera.
Voor een auto als de Volkswagen Golf GTE is Car-Net e-Remote een bijna onmisbare app.
230 volt in Nederland
In Nederland staat er 230 Volt op het stopcontact. Daar de stroomsterkte hier 16 Ampère is, betekent dit dat er een vermogen van 3680 Watt geleverd kan worden. Het vermogen wordt immers berekend door de spanning te vermenigvuldigen met de geleverde stroomsterkte.
Reden te meer om voor een eigen elektrische laadpaal te kiezen. Gemiddeld betaal je tussen de € 500 à 1.500 exclusief btw & plaatsing.
Voor vrijwel alle elektrische auto's geldt dat je óf met 1-fase kunt laden óf met 3-fasen. Als je thuis een 2-fasen aansluiting hebt kun je in de praktijk dus toch maar met 1-fase laden.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
De Passat heeft dezelfde aandrijflijn als de Golf GTE, met een 1.4 TSI-motor met 156 pk en een elektromotor met 116 pk, die samen pieken op een systeemvermogen van 218 pk en 400 Nm koppel. Dit is natuurlijk heel wat en je stoomt er dan ook in zevenenhalve tel mee naar 100 km/h.
Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt. Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.
Volkswagen Golf GTE (7%) blijkt sneller dan GTI!
Die laatste heeft 220 pk terwijl de plug-in Golf GTE een gecombineerd vermogen van 204 pk heeft. Het bekende sprintje naar de honderd moet de GTI (vijfdeurs) klaren in 6,5 seconden, terwijl de GTE daar met 7,6 seconden een ruime seconde meer voor nodig heeft.
Die GTE-stand is een beetje een buitenbeentje; door deze knop in te schakelen wordt het motorgeluid in het interieur versterkt en wordt de kracht van benzine- en elektromotor samengevoegd voor een extra boost.
De Golf GTE Volkswagen behoort tot de plug-in hybride voertuigen. Dit betekent dat je de auto kunt opladen met een kabel. Daarmee is het geen hybride die exclusief zichzelf oplaadt tijdens het rijden om je enkele kilometers meer te geven, dit model plug je in met een stekker.