In principe kan iedereen met de goede instelling en schrijfvaardigheid aan het werk als Copywriter. Er is echter ook een aantal cursussen beschikbaar voor specifiek Copywriters (zie bronnen). Daarnaast is een HBO opleiding in Communicatie, Journalistiek of verwante richting ook een goede basis om Copywriter te worden.
De meeste copywriters zijn in het vak beland na een studie en werkervaring op het gebied van marketing en/of communicatie. De volgende opleidingen bieden een goede opstap naar het beroep van copywriter: De hbo-opleiding Communicatie is breed van opzet en leidt op tot communicatiedeskundige.
Een hbo-opleiding in Communicatie, Journalistiek of verwante richting is een goede basis. In Nederland kun je specifiek voor copywriting terecht bij de Hogeschool Utrecht in het Centrum voor Communicatie en Journalistiek. Hier vind je de post-bachelor copywriting en deze opleiding duurt drie maanden.
Hoe word je copywriter? De meeste vacatures voor copywriter vragen om een mbo-diploma, maar je kunt ook vaak zonder scholing als copywriter aan de slag. Zolang je de Nederlandse taal goed beheerst en creatief bent, kun je copywriter worden.
Ja, iedereen kan freelance schrijver worden. Je hebt natuurlijk wel talent nodig en een foutloze spelling, maar het is geen beschermd beroep en dus voor iedereen toegankelijk. Veel copywriters hebben wel een achtergrond in het schrijven. Ze hebben bijvoorbeeld een opleiding Journalistiek of Communicatie gevolgd.
Een Copywriter in Nederland verdient gemiddeld € 3.150 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.680 (laag) tot € 3.625 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Het uurtarief voor copywriters ligt anno 2020 doorgaans tussen de 80 en 120 euro per uur. Maar zonder lang te zoeken vind je ook copywriters die 50 euro of 150 euro per uur vragen. Bij copywriters die 120 euro of meer vragen moet je wel zeker weten dat ze je meer opleveren dan een copywriter met een lager uurtarief.
Copywriting is een van de populairste beroepen van de toekomst. De vraag naar goede teksten is groot en zal blijven toenemen. Want steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om online zichtbaar te zijn en hun klanten te bereiken met interessante en aansprekende teksten.
Het gemiddelde loonbereik als Copywriter ligt tussen 26.100 € en 37.600 €.
Een copywriter is dus een ambachtelijk schrijver, gespecialiseerd in het schrijven van commerciële teksten waaronder folders, brochures, webpagina's en slogans. En ook al is het een ambachtelijk beroep: een copywriter moet bovenop de nieuwste ontwikkelingen zitten als het gaat om media, middelen en doelgroepdefinities.
Copywriting op social media is moeilijk. Het is niet omdat je goede blogartikelen kan schrijven dat je ook goede socialmediaberichten kan schrijven. Probeer maar eens je boodschap op een leuke manier in een aantal zinnen over te brengen en het zowel relevant als intrigerend te houden.
De prijzen variëren nogal maar normaliter betaal je voor een professionele copywriter tussen de €0,30 eurocent en €0,75 eurocent per woord. Deze tariefvorm komt voornamelijk voor in de gedrukte media en de journalistiek.
Een SEO copywriter is kort gezegd een schrijver die precies weet wat en hoe je moet schrijven voor Google. Hij/zij is op de hoogte van alle Google-richtlijnen en zorgt ervoor dat deze op een juiste manier worden verwerkt in de tekst. Dit alles met als uiteindelijk doel een goede ranking in Google!
Meestal werkt een copywriter bij een reclame-, marketing-, PR-, media- of communicatiebureau. Hierbij maken zij vaak onderdeel uit van het marketing- en salesteam en werken zij nauw samen met andere collega's aan een bepaald project of gezamenlijk doel.
Goede copywriting bestaat uit geschreven woorden die een lezer aanspreken en als een geheel een duidelijke boodschap vormen. Copywriting is een zeer belangrijke tool die marketeers gebruiken om mensen een actie te laten ondernemen nadat ze de tekst hebben gelezen.
Heb je hulp nodig met het bepalen van jouw uurtarief als zzp'er? Klik op de link voor een pagina met meer informatie. Om toch een indicatie te geven: het salaris van een copywriter ligt in 2023 gemiddeld tussen de € 2.200 en € 4.000 bruto per maand.
Om u een handvat te bieden: professionele vertalingen in gangbare talencombinaties hebben als vertaalkosten gemiddeld € 0,13 tot € 0,15 per woord. Minder gangbare talencombinaties kosten tussen de € 0,16 en € 0,25 per woord.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
SEO, SEA en SEM
SEO of search engine optimization gaat om het 'organisch' (niet-betaald) stimuleren van zoekresultaten die je terugvindt in zoekmachines, het doel is om deze op lange termijn zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen.
Kosten SEO content:
€250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek. €150 – €1500 per concurrentie onderzoek. €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Zo maak je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:
Schrijf in korte, duidelijke zinnen. Schrijf korte alinea's (50 tot 70 woorden) Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen. Begin met je belangrijkste punten en leg die daarna pas uit: zo hou je de aandacht vast.
De voordelen van SEO
Werken aan SEO heeft een aantal voordelen ten opzichte van SEA. Hogere posities in de zoekmachine resultaten leveren ook op de lange termijn meer verkeer op. Dit verkeer blijft komen, want hoe beter je website het doet, hoe beter de posities worden.