De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Voor het schoonmaken van je fiets remschijven raden wij WD-40 Bike Degreaser aan. Dit is op basis van oplosmiddel waardoor het vet, olie, stof en vuil verwijdert zonder residu achter te laten. Deze spray is eigenlijk bedoeld voor de fietsketting, maar het werkt ook goed bij het reinigen van de remschijven.
Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af! Zo geef je straatvuil en vettigheid geen kans om in te werken op je remblokken. Daarmee voorkom je piepende schijfremmen, behoud je optimale remkracht en gaan je remblokken langer mee.
Geluid: Piepen, ratelen. Dat krakende gepiep dat je hoort terwijl je trapt zou kunnen betekenen dat je fiets een droge ketting of lagers heeft. Het schoonmaken en smeren van je ketting is meestal een goed begin. Als het piepen niet verdwijnt, moet je misschien een paar lagers onderhouden of vervangen (zie hieronder).
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Nieuwe remmen piepen
Vaak worden remschijven niet vervangen, en blijven deze op hun plek zitten. De nieuw geplaatste remblokken moeten dan inslijten op de oude remschijven. En dit kan zorgen voor een piepend geluid.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Door dit te doen bij je nieuwe remschijven weet je zeker dat je voorlopig goed zit. Remmenreiniger is zeer krachtig in het reinigen en ontvetten van alle onderdelen van de remwerking. Het is speciaal ontwikkeld om vuil, vet, olie en remvloeistof te verwijderen van auto onderdelen.
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld. Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Blokjes die hard vastbijten, of blokjes die wat meer door kunnen slippen. Over het algemeen piepen de zachtere remblokken minder dan de hardere, duurzame blokken.
Schijfremmen zitten vast aan de wielnaaf en worden geremd via remklauwen die direct aan het frame verbonden zitten. Schijfremmen zijn simpelweg uitgevonden om meer remkracht te hebben terwijl je minder hard je rem inknijpt. Met schijfremmen rem je lichter en met meer controle.