Een 5W40 olie is bij hoge temperatuur (100 graden) net zo dik of dun als 10W40 of 15W40. Het getal voor de W zegt iets over de dikte in koude toestand. 5W40 is in koude toestand dunner dan 10W40 of 15W40. Hoe lager het getal voor de W hoe dunner bij lage temperaturen.
Nee! Nooit olie van verschillende viscositeiten mengen!
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland. Ik bedoel dus dat u in Nederland, als u minimaal 1x per jaar de olie ververst, gerust 10W40 kunt gebruiken. SG is de minimale kwaliteit, SH is van een hogere kwaliteit.
Na het eerste getal staat altijd de letter 'W' (voor Winter). Deze aanduiding heeft betrekking op de weerstand tegen stromen van olie wanneer die koud is, zoals bij een koude start. Het tweede getal is bepaald door hoe een olie stroomt bij normale bedrijfstemperaturen van de motor.
De viscositeit staat op de bus olie, aangegeven door 2 cijfers. Wat je hier vooral van moet weten is dat hoe hoger het cijfer is, hoe dikker de olie zal zijn. Het eerste cijfer 5W40 is steeds de viscositeit bij een koude toestand. Hoe lager dit eerste cijfer hoe dunner de olie is bij koude temperaturen.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Re: Olie mengen dieselmoter 5W30 met 10w 40? Gewoon doen. Mengen is altijd beter dan geen olie en ik kan me niet voorstellen dat je blok het niet zou doen op 8w33 oid.
15W40 heeft een hogere viscositeit dan 10W40 en kan dus minder tot geen kwaad. 15W40 wordt ook veel toegepast in benzinemotoren (dan wel altijd zonder turbo) of in dieselmotoren met turbo.
Indien u uw auto in het stadsverkeer gebruikt, vaak in de file staat, met hoge snelheden rijdt en u een oudere auto hebt, is het verstandig om olie met 5w40-viscositeit te kopen.
Shell Helix HX7 5w40 helpt om de motor schoon te houden en efficiënt te laten werken. Dit doet deze olie door afzettingen en sludge te voorkomen. Het voordeel van deze motorolie is dat hij geschikt is voor een breed scala moderne voertuigen.
Je kunt alle viscositeiten zonder probleem met elkaar mengen.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Een 5W40 motorolie is een goede all-round keuze voor de meeste voertuigen. Ze biedt de beste bescherming in winter en zomer, en is ook geschikt voor gebruik met moderne turbomotoren.
De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
10W-40. Deze olie is geschikt voor zowel de winter als de zomer, behoudt zijn viscositeit bij -25 °С en blijft vrij viskeus wanneer opgewarmd, zodat het in voertuigen met een hoge kilometerstand gebruikt kan worden.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
Volgens een olieleverancier is motorolie onbeperkt houdbaar, zolang de flacon ongeopend blijft. De kwaliteit zou op den duur wel wat kunnen afnemen maar niet in die mate dat het onverantwoord is dit nog te gebruiken.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.