Een 15W-40 olie heeft als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100° Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie... ... en een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
15W40 is dikkere olie.
De bottom line: 10W-40 Mid SAPS smeermiddelen hebben mogelijk een iets hoger olieverbruik , maar de brandstofbesparing maakt dit meer dan goed. Samenvatting: Het olieverbruik door verdamping is in feite lager in vergelijking met de WOLF VITALTECH 15W40.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
De 15W40 motorolie is uitstekend te gebruiken voor agrarische machines, autos en vrachtwagens Ook de 20W50 is al jarenlang een breed bruikbare motorolie. De motorolie van Putoline is leverbaar voor elke motor-enthousiasteling, maar ook voor de doorgewinterde professional.
Verminderde koudestartprestaties: Hoewel 15W40-olie goed presteert bij hoge temperaturen, kan de hogere viscositeit bij lagere temperaturen koude starts belemmeren. In koudere klimaten kan het langer duren voordat de olie circuleert en kritieke motoronderdelen bereikt, wat mogelijk leidt tot verhoogde slijtage tijdens het opstarten.
Het is ontworpen voor oudere motoren en brandstoffen met een hoger zwavelgehalte (500 ppm en hoger).
De schaal loopt van 0W, wat het dunste type olie is, tot een beoordeling van 60 , wat de dikste olie is. De "W" die u op olielabels ziet, staat voor het woord "Winter", omdat dit deel van het label het viscositeitsniveau van olie aangeeft wanneer een motor koud is.
Een dikkere olie biedt namelijk betere bescherming tegen slijtage bij hoge temperaturen. Als u vaak korte ritten maakt of in stadsverkeer rijdt, kan een dunne olie (bijvoorbeeld 0W20 of 5W20) helpen om de motor snel te smeren en efficiënt te laten draaien bij lagere bedrijfstemperaturen.
Voor oudere motoren gaat de handleiding vaak wel uit van minerale olie, omdat er vroeger niets anders was. Je zou kunnen overwegen om half-synthetische olie te nemen, soms zelfs iets dunner. Als je geen handleiding hebt, kan je kijken op bijvoorbeeld www.motul.de om te kijken wat voor olie zij voorschrijven.
Volledig gemaakt van synthetische basisoliën, biedt volledig synthetische 15W-40 olie superieure prestaties, bescherming en levensduur . Het biedt uitstekende viscositeitsstabiliteit, vermindert motorafzettingen en verbetert de brandstofefficiëntie. Volledig synthetische oliën zijn doorgaans duurder, maar bieden de beste prestaties en bescherming.
Dus SAE 5W-40 is een dunne olie die geschikt is voor extreem koude ochtenden, maar toch dik genoeg blijft om de hitte van de middag aan te kunnen. SAE 15W-40 is voor mildere omstandigheden en is een dikkere olie .
10W – 40 wordt gebruikt om de dikte van de olie te beschrijven . “W” staat voor winter. Het getal vóór de “W” geeft de viscositeit van een olie bij lage temperaturen aan – bijvoorbeeld voordat u uw motor start. Het getal na de “W” geeft de viscositeit aan bij normale bedrijfstemperaturen wanneer de motor draait.
15w40 is niet te dik . Zoals al eerder is gezegd, als het koud is, zal de 15w40 eigenlijk dunner zijn dan de rechte 30-gewicht olie die B&S aanbeveelt.
Een lager getal betekent dunnere olie, die sneller circuleert bij een koude start. Hierdoor is 5W30 beter geschikt voor koude klimaten dan 10W30, dat dikker is en langzamer circuleert bij koude temperaturen.
Valvoline motorolie 15W-40 | Action NL.
Kan ik een olie van de Lidl, Action of Gamma gebruiken? De supermarkt olie / doe-het-zelf winkel / bouwmarkt olie voldoet zeker aan de minium eisen en kan je dus gebruiken.
Het gebruiken van een dikkere olie of een met een hogere viscositeit kan ook nuttig zijn zodra uw auto 100.000 mijl heeft bereikt . Of u kunt kiezen voor olie-additieven die helpen lekken te stoppen.
Een 15W-40 olie heeft als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100° Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie... ...en een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Bovendien verspilt de motor energie door de dikkere olie te pompen, waardoor het brandstofverbruik afneemt . Omdat dikkere olie de warmte niet zo goed overdraagt als dunnere olie, zullen de bedrijfstemperaturen toenemen, wat mogelijk leidt tot versnelde chemische afbraak (ook wel "oxidatie" genoemd) en schadelijke slib en afzettingen.
Voeg STP of Bardall anti smoke toe aan uw olie . Of vervang uw olie gewoon door een dikkere kwaliteit.
Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie . Hoe lager het getal, hoe dunner de olie. Bijvoorbeeld, een classificatie van 5W-30 betekent dat de olie een viscositeitsclassificatie van 30 heeft bij 212℉, of 100℃, (de gemiddelde bedrijfstemperatuur van een motor).
15W40 is prima mengbaar met 10W40 en als de olie ook de juiste API codering bezit kunt u bijvullen met deze olie.
Omgekeerd is 15w40 het meest geschikt voor zware dieselmotoren zoals snelwegvloten, industriële apparatuur en trekkers met opleggers , waarvan de motoren waarschijnlijk behoorlijk wat actie zullen zien. Uiteindelijk, voordat u voor een motorolie kiest, moet u de handleiding van uw eigenaar raadplegen en nagaan wat deze aanbeveelt, gewoon om zeker te zijn.
Verschil in kwaliteit
In 15W40 olie kan veel verschil zitten. Zo kan een 15W40 olie geschikt zijn voor hele nieuwe motoren, met uitlaatgasnabehandelingsapparatuur. Maar er kan ook een SAE motorolie zijn die daar niet voor geschikt is. Ook kan een 15W40 olie geschikt zijn voor zware toepassingen als vrachtwagens.