Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
Hogere viscositeit
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
U vraagt wat het verschil is tussen een 5W30 en een 10W40 motorolie. Een 5W30 (synthetisch) is in alle omstandigheden dunner dan een 10W40 (half synthetisch). Over het algemeen wordt 5W30 in deze motor aanbevolen in koudere gebieden. Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
U heeft 1 liter 5W30 bijgevuld en vraagt of u de motor verder kunt afvullen met 5W40. In basis zijn deze motorolieën mengbaar, beter een andere soort olie dan te weinig olie.
Bij jaarlijkse verversing voldoet een 10W40 motorolie prima in Nederland. Ik bedoel dus dat u in Nederland, als u minimaal 1x per jaar de olie ververst, gerust 10W40 kunt gebruiken. SG is de minimale kwaliteit, SH is van een hogere kwaliteit.
Re: Olie mengen dieselmoter 5W30 met 10w 40? Gewoon doen. Mengen is altijd beter dan geen olie en ik kan me niet voorstellen dat je blok het niet zou doen op 8w33 oid.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
De olie heeft een betere natuurlijke bescherming tegen thermische extremen en verdamping bij hogere temperaturen, terwijl het vloeibaar blijft in lage temperatuur. Daarom zijn oliën met een lagere temperatuur, zoals 0W20 of 5W30, meestal synthetisch.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Motorolie 15w40 dient gebruikt te worden bij motoren die een 15w40 olie voorgeschreven krijgen. Motorolie 15w40 kan worden gebruikt in zowel diesel als benzine motoren van automobielen, scheepvaart motoren, industriële machine's en landbouwvoertuigen.
15W40 heeft een hogere viscositeit dan 10W40 en kan dus minder tot geen kwaad. 15W40 wordt ook veel toegepast in benzinemotoren (dan wel altijd zonder turbo) of in dieselmotoren met turbo.
In 15W40 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Je kunt alle viscositeiten zonder probleem met elkaar mengen.
In 5W30 staat het getal voor de W voor de vloeibaarheid van de motorolie bij koude temperatuur en het getal achter de W voor de vloeibaarheid op bedrijfstemperatuur.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte oliën staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).