Mercedes-AMG slaat een geheel nieuwe weg in: de nieuwe AMG 6,3 liter V8-motor is de eerste motor ter wereld die hoge toerentallen combineert met een grote cilinderinhoud. De volledig door AMG ontwikkelde motor levert een vermogen van 375 kW / 510 pk bij maar liefst 6800 omw./min.
Een nieuw tijdperk: A 45 AMG
De A 45 AMG beschikt over een AMG 2,0-liter BlueDIRECT krachtbron. Deze combineert directe inspuiting en turbotechnologie. Het resultaat: een piekvermogen van maar liefst 265 kW (360 pk) en een koppel van 450 Nm dat beschikbaar is tussen 2.250 en 5.000 tpm.
AMG-modellen zijn de high-performance versies van Mercedes-Benz-auto's, met krachtigere motoren, verbeterde aerodynamica, en sportieve afstellingen. In vergelijking met de standaard modellen van Mercedes-Benz, bieden AMG-modellen meestal een hogere snelheid, betere prestaties, en een sportiever rijgedrag.
Veelgestelde vragen over Mercedes-AMG
De afkorting AMG staat voor: Aufrecht, Melcher en Großaspach, (de geboortestad van Aufrecht). Het merk werd in 1967 opgericht door Hans Werner Aufrecht (A) en zijn partner Eberhard Melcher (M).
De 43 is weliswaar een V6 met twee cilinders meer dan de 45, maar wat het vermogen betreft, zit de 43 onder het niveau van de 45 met zijn 2,0 liter viercilinder. De aanduiding 63 en 65 staan voor respectievelijk een V8 en V12-motor.
De Mercedes-AMG e-scooter is 200 euro duurder en is de geprijsd op 1.399 euro. Het is wel de goedkoopste nieuwe Mercedes-AMG.
Met ingang van modeljaar 2021, en al in productie sinds september 2020, is de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 286 g/km)[1] nu nóg sneller op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring.
Bij een perfect optreden hoort een onmiskenbaar uiterlijk. De nieuwe, dubbele uitlaatsierstukken, bijvoorbeeld, zijn op zich onmiskenbaar. Typisch AMG is de opvallende spoilerrand die ervoor zorgt dat de aerodynamische opwaartse kracht aan de achterzijde afneemt, waardoor de CLS steviger op het wegdek ligt.
Als je Mercedes en AMG hoort, denk je Stuttgart en Affalterbach, maar de Mercedes-AMG One wordt geassembleerd in het Britse Coventry. Mercedes doet daarvoor een beroep op Multimatic, dat ook al instond voor de bouw van de Aston Martin Vulcan en de raceversies van de Ford GT.
De Mercedes-AMG A45 heeft een verbruik. Zo, dat is ook weer genoemd. Nee, zonder gekheid, als je normaal (lees: uiterst beschaafd) rijdt moet je een verbruik van 6,9 liter op 100 kilometer kunnen halen. Geef je toe aan je innerlijke kind, ben je vooral goed bezig om de bomen te voorzien van het nodige voedsel.
Het AMG Plus Sports-pakket omvat een sportonderstel, grotere remschijven en – in het geval van de Coupé – directere besturing en snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Verder zijn de gaspedaalreacties alerter en reageert de 7-trapsautomaat in de sport- en manual-stand sneller op de commando's van de chauffeur.
Negen versnellingen
In plaats van een koppelomvormer heeft AMG nu een natte koppeling gebruikt, zodat hij beter van zijn plaats komt vergeleken bij een andere versnellingsbak met dubbele koppeling. Met de nieuwe versnellingsbak kan hij bovendien nog sneller schakelen dan voorheen.
Mercedes B160 & B200
De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen zo ook bij de Mercedes B-Klasse. Dit is vanaf 2020 niet meer het geval.
De Mercedes-AMG GT geldt als een zeer betrouwbare en zeer comfortabele auto, waarvan de aanschafprijs gemakkelijk over de ton gaat. Hoe sportiever het model, hoe hoger de prijs.
Eindelijk in productie
De aandrijflijn komt uit Brixworth, daar waar ook Mercedes' F1-motoren worden gemaakt; de assemblage van de extreme plug-in hybride vindt elders in Engeland plaats.
De koers van het aandeel AMG is tussen 2015 en 2018 enorm hard opgelopen. Nadat de staalmarkt onder druk kwam te liggen door Amerikaanse sancties, is de koers van het aandeel wat naar beneden gegaan. Het gedetailleerde koersverloop van AMG is terug te vinden onder het tabblad 'koers'.
Aandeel AMG blijft koopwaardig
AMG herhaalt dan ook zijn vertrouwen in de middellangetermijndoelstelling van ruim $650 mln ebitda binnen 5 jaar.
Topsnelheid 315 km/u
In de door ons gereden SL 63 AMG vinden we de 4,0 liter V8-motor met 585 pk. De SL is ook leverbaar als 55 AMG, die 476 pk uit de V8 peurt. De sprinttijd van 0-100 km/u bedraagt respectievelijk 3,6 en 3,9 seconden en de topsnelheden liggen op 315 en 295 km/u.
De Mercedes G Klasse is beschikbaar vanaf € 192.860. Je krijgt hiervoor een Mercedes G Klasse diesel, de G350d met 210 kW/ 286 pk. De duurste variant is de Mercedes G Klasse G63 AMG, welke beschikbaar is vanaf € 262.878. Deze sportieve terreinwagen heeft maar liefst 430 kW/ 585 pk.
Deze versie van de Mercedes-Benz G-klasse is in Nederland op de markt sinds januari 2018 en kost rijklaar € 316.050. De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 430 kW (585 pk) en een maximum koppel van 850 Nm.
De oprichters van het sportlabel waren Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher, beiden afkomstig uit het Duitse Großaspach. De eerste letter van hun achternamen en van die plaats vormen de afkorting.
Met ingang van modeljaar 2021, en al in productie sinds september 2020, is de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 286 g/km)[1] nog sneller op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring.
Inmiddels is het eigenlijk een merk op zich: Mercedes-AMG. Net als Mercedes-Maybach en Mercedes-Benz. In tegenstelling tot veel andere performance-afdelingen bestaat AMG al heel erg lang en begonnen ze aanvankelijk als zelfstandig bedrijf. AMG werd door Hans-Werner Aufrecht en en Erhard Melcher opgericht in 1967.
Deze versie van de Mercedes-Benz AMG GT is in Nederland geleverd van februari 2017 tot juli 2020. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 188.867. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 350 kW (476 pk) en een maximum koppel van 600 Nm.