In 2022 racen de teams volgens een nieuw reglement. De F1-auto's van alle teams zijn van voor tot achter helemaal anders, op de aandrijflijn na. Dit jaar gebruiken de teams precies dezelfde 1,6-liter V6 met hybridetechniek als vorig jaar. Er is zelfs een ontwikkelingsstop voor de motoren ingelast tot en met 2026.
Honda blijft toch motorleverancier van Formule 1-teams Red Bull Racing en AlphaTauri.
Achter de schermen bleef Honda tot de dag van vandaag onderdelen leveren en Red Bull Powertrains ondersteunen met personeel. Deze week werd bekend dat deze samenwerking doorgezet zal worden tot eind 2025, het laatste jaar van de huidige motorreglementen.
Verstappen gebruikte er drie, Perez vier. Bij AlphaTauri staat Gasly wel op scherp en ook Yuki Tsunoda gebruikte al het maximaal aantal onderdelen.
Vanaf 2022 racet het team onder de naam "Oracle Red Bull Racing". 1. 11. Red Bull gebruikte Cosworth-motoren in 2005 en Ferrari-motoren in 2006.
Red Bull Racing heeft een eerste impressie van de RB18 aan de wereld getoond, het strijdwapen van Max Verstappen en Sergio Perez voor het Formule 1-seizoen 2022. Het is de allereerste Red Bull-bolide met het grondeffect en de auto waarmee Verstappen dit jaar zijn wereldtitel wil verdedigen.
Honda is dit jaar formeel niet meer van de partij als motorleverancier in de Formule 1. Het Japanse merk heeft besloten om alles op de elektrificatie van straatauto's te zetten en zwaait na het behalen van de wereldtitel met Max Verstappen af in de koningsklasse.
De eerste indruk die Max Verstappen in Bahrein van de nieuwe Honda F1-motor heeft gekregen, is een positieve. De wereldkampioen stelt dat het Japanse merk een goede stap heeft gezet met de upgrades en het aanpassen aan E10-brandstof. Daarnaast is de Nederlander positief gestemd over de plannen van Red Bull Powertrains.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Specifiek rijdt Verstappen vanmiddag met een nieuwe turbo, interne verbrandingsmotor, MGU-H, MGU-K en uitlaatsysteem. De motorwissel heeft voor Verstappen nog geen directe gevolgen, maar hij zit nu wel aan zijn limiet van drie vervangingen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Mercedes bouwt de motoren op de fabriek in het Britse Brixworth. De Duitse renstal maakt daar zelf gebruik van, maar ook McLaren, Aston Martin en Williams rijden met de krachtbronnen van Mercedes.
De Formule 1-auto's van Red Bull Racing worden in het seizoen 2023 uitgerust met motoren van Renault. Volgens Red Bull Racing gaat het om een 'belangrijke kwaliteitsverbetering'.
Honda NSX. De Aston Martin DB11 AMR is niet de enige auto die Verstappen gratis heeft gekregen. De wereldkampioen Formule 1 kreeg van sponsor Honda een fraaie supercar cadeau: de Honda NSX.
Max Verstappen krijgt in 2022 de beschikking over een nieuwe Honda-motor. Deze krachtbron wordt gewoon in Japan ontwikkeld door de vaste mensen van Honda, die de power unit ook gedurende het seizoen zullen onderhouden.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Honda heeft de Formule 1 na 2021 verlaten, maar de motoren zullen verder ontwikkeld worden (voor zover dat kan met de motorbevriezing) door Red Bull Racing. Red Bull levert momenteel alleen motoren aan haar eigen teams: Red Bull en AlphaTauri. Een extra team betekent meer data, wat voor elke leverancier belangrijk is.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Vorig jaar maakte de Japanse firma bekend te stoppen met het Formule 1-project en meer te doen aan de elektrificatie van de auto-industrie. Red Bull heeft sindsdien haar eigen motorendivisie opgericht en gaat volgend seizoen onder de vlag van Red Bull Powertrains (RBPT) met de huidige Honda-motoren verder.
De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor. Dat is niet het enige nieuwe spul dat Red Bull aanspreekt, het team installeert in Verstappens auto ook een nieuwe turbo, MGU-H, MGU-K en een nieuw uitlaatsysteem.